Denne knappen skal kun brukes om det er behov for medisinsk hjelp. (Fotos: NAF)

Nei, SOS-knappen skal ikke brukes for veihjelp

Myndighetene er så lei av feil-oppringer fra SOS-knappen i bilene at de nå vurderer tiltak.


NTB kunne i forrige uke at svært mange av nødsamtalene de motter via SOS-knappen i bilene er falske, og at dette setter et veldig press på 110-sentralene som mottar feiloppringinger.

Bakgrunnen er at Ecall har vært obligatorisk i biler fra 2018, og denne løsningen skal lynrask kunne varsle nødetatene automatisk ved en ulykke. Men det er altså et problem.

Mange trykker på denne selv om de ikke trenger hjelp fra de medisinske nødetatene, og ifølge AMK-sentralene har hele 70 prosent av Ecall-anropene fra bilister vært fra folk som vil ha vanlig veihjelp.

Og bare så det er klart ‒ SOS-knappen skal ikke brukes for å tilkalle veihjelp.

Nå kan det bli endringer for lette trykket på nødsentralene.

‒ Det beste er at nødmeldingene går rett til 110-sentralene slik at utrykning kan skje raskt, sier Sødal. 

‒ Derfor er det viktig at vi bilister ikke bruker systemet til ordinær veihjelp.

For å dempe antall feilmeldinger til 110-sentralene har nå direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) foreslått at sykehusenes AMK-sentraler først mottar Ecall-meldinger etter at en innleid tjenesteleverandør har silt ut falske og unødvendige anrop.

‒ Vi har forståelse for at så mange falske nødmeldinger stjeler viktig kapasitet fra AMK-sentralene, sier Sødal, som er opptatt av at de faktiske SOS-meldingene når nødetatene så raskt som mulig.

‒ Hvis dette systemet blir innført, er det avgjørende at de som tar imot anropene reagerer raskt når det er en reell ulykke, sier Sødal.

‒ Tid er viktig ved ulykker, og da er det viktig at nødetatene rykker raskt ut.  

Feilaktig bruk av SOS-knappen fører til mange titalls utrykninger hvert eneste år, noe som selvsagt stjeler ressurser og gir en unødvendig slitasje på nødetatene. 

Les også:

Debatt

Les mer om:

Forbruker NAF