Denne knappen skal kun brukes om det er behov for medisinsk hjelp. (Fotos: NAF)

Nei, SOS-knappen skal ikke brukes for veihjelp

Myndighetene er så lei av feil-oppringer fra SOS-knappen i bilene at de nå vurderer tiltak.


NTB kunne i forrige uke at svært mange av nødsamtalene de motter via SOS-knappen i bilene er falske, og at dette setter et veldig press på 110-sentralene som mottar feiloppringinger.

Bakgrunnen er at Ecall har vært obligatorisk i biler fra 2018, og denne løsningen skal lynrask kunne varsle nødetatene automatisk ved en ulykke. Men det er altså et problem.

-->
Mange trykker på denne selv om de ikke trenger hjelp fra de medisinske nødetatene, og ifølge AMK-sentralene har hele 70 prosent av Ecall-anropene fra bilister vært fra folk som vil ha vanlig veihjelp.

Og bare så det er klart ‒ SOS-knappen skal ikke brukes for å tilkalle veihjelp.

Nå kan det bli endringer for lette trykket på nødsentralene.

‒ Det beste er at nødmeldingene går rett til 110-sentralene slik at utrykning kan skje raskt, sier Sødal. 

‒ Derfor er det viktig at vi bilister ikke bruker systemet til ordinær veihjelp.

For å dempe antall feilmeldinger til 110-sentralene har nå direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) foreslått at sykehusenes AMK-sentraler først mottar Ecall-meldinger etter at en innleid tjenesteleverandør har silt ut falske og unødvendige anrop.

‒ Vi har forståelse for at så mange falske nødmeldinger stjeler viktig kapasitet fra AMK-sentralene, sier Sødal, som er opptatt av at de faktiske SOS-meldingene når nødetatene så raskt som mulig.

‒ Hvis dette systemet blir innført, er det avgjørende at de som tar imot anropene reagerer raskt når det er en reell ulykke, sier Sødal.

‒ Tid er viktig ved ulykker, og da er det viktig at nødetatene rykker raskt ut.  

Feilaktig bruk av SOS-knappen fører til mange titalls utrykninger hvert eneste år, noe som selvsagt stjeler ressurser og gir en unødvendig slitasje på nødetatene. 

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker NAF