Bilprodusentene har ambisiøse klimamål, og da gjelder det å gjøre produksjonen så bærekraftig som mulig. Men det er også en utslippsversting etter å ha laget selve bilen, nemlig frakten videre.
Mange biler blir for eksempel laget i Kina og deretter fraktet verden over, og her er den vanlige løsningen å kjøre disse om bord på gigantiske fraktskip. Enkelt og effektivt, men ikke veldig miljøvennlig.
‒ Med innføring av Aurora-fartøyene tar Höegh Autoliners et banebrytende grep for å redusere forurensning og bidra til mer bærekraftig skipsfart, sier Andreas Enger, administrerende direktør i Höegh Autoliners.
‒ Vår flåte er allerede en av de grønneste PCTC-flåtene på sjøen, men nå hever vi nivået ytterligere. Dette er et 7-milssteg mot vårt mål om netto nullutslipp innen 2040 og viser vei for resten av bransjen.
Skipet ble døpt over i Kina 6. august, og skal settes inn i drift umiddelbart. Denne kjempen kan ta hele 9.100 biler fordelt på 14 dekk, og har også en gigantisk 1.500 kvadratmeter solcellepark på toppdekket.
Ifølge Höegh er Aurora-klassen utstyrt med den nyeste og mest moderne maritime teknologien, inkludert toppmoderne sikkerhets- og digitaliseringsløsninger.
‒ Höegh Aurora er den første kronjuvelen i vårt banebrytende grønne flåtefornyelsesprogram, sier Sebjørn Dahl, COO i Höegh Autoliners.
‒ Aurora-klassen vil forandre dypvannstransport for hele bransjen. De er svaret for den økende mengden av klimabevisste kunder som ønsker å kutte utslipp og jobbe for en grønnere framtid. Sammen med våre kunder skal vi nå netto null drift.
− Sammen med partnerne våre gjør vi dypvannstransport mer bærekraftig og akselererer det grønne skiftet innenfor vår bransje, sier styreleder Leif O. Høegh.
‒ Dette setter en helt ny maritim standard. Höegh Autoliners har alltid vært innovative, utforsket nye veier og styrt inn i framtiden. Aurora-klassen er nok vår største innovasjon så langt.
Samtlige av Aurora-skipene skal bygges av China Merchants Heavy Industry (CMHI, og det er planlagt to nye skip i Aurora-klassen hver sjette måned fram til første halvår 2027. Det ligger også inne en mulighet til å bestille ytterligere fire skip.
Les også:
- Lille ID.3 blir den sportslige av Volkswagen elbiler
- Nye Hyundai Ioniq 5 er her
- Siste Quattroporte og en spesiell MC20