Dette er ikke bare verdens største frakteskip for nye biler, men også et svært steg framover når det kommer til grønn skipstransport over store hav. (Fotos: Höegh Autoliners)

Havets bilgigant går på noe spesielt

Det skal bygges et dusin gigantiske Aurora-skip som skal transportere nye biler verden over, og disse bruker noe spesielt som drivstoff.


Bilprodusentene har ambisiøse klimamål, og da gjelder det å gjøre produksjonen så bærekraftig som mulig. Men det er også en utslippsversting etter å ha laget selve bilen, nemlig frakten videre.

Mange biler blir for eksempel laget i Kina og deretter fraktet verden over, og her er den vanlige løsningen å kjøre disse om bord på gigantiske fraktskip. Enkelt og effektivt, men ikke veldig miljøvennlig.

Höegh Autoliners kan for eksempel fortelle at skipsfart står for rundt 3 prosent av alle globale utslipp, og at 90 prosent av skipsutslippene kommer fra dypvannstransport.

Her kommer de gigantiske skipene i Aurora-klassen inn. Det skal lages 12 slike, og nå er det aller første døpt. Hun heter «Höegh Aurora» og strekker seg formidable 200 meter i lengden, to fotballbaner, og blir det første i PCTC-segmentet som kan operere på ammoniakk produsert uten utslipp.

Det vil kutte karbonutslipp per transportert bil med 58 prosent fra dagens gjennomsnitt i bransjen, melder Höegh Autoliners.

CEO Andreas Enger og ansatte ved verftet i Kina.

‒ Med innføring av Aurora-fartøyene tar Höegh Autoliners et banebrytende grep for å redusere forurensning og bidra til mer bærekraftig skipsfart, sier Andreas Enger, administrerende direktør i Höegh Autoliners.

‒ Vår flåte er allerede en av de grønneste PCTC-flåtene på sjøen, men nå hever vi nivået ytterligere. Dette er et 7-milssteg mot vårt mål om netto nullutslipp innen 2040 og viser vei for resten av bransjen.

Skipet ble døpt over i Kina 6. august, og skal settes inn i drift umiddelbart. Denne kjempen kan ta hele 9.100 biler fordelt på 14 dekk, og har også en gigantisk 1.500 kvadratmeter solcellepark på toppdekket.

I fint vær vil solcellepanelene redusere strømproduksjonen fra generatorene med 30 til 35 prosent, forklarer Höegh, og fraktgiganten er også klargjort for å ta i bruk elektrisk landstrøm for utslippsfri havnedrift.

Her er Andreas Enger med kapteinen på Höegh Aurora:

Ifølge Höegh er Aurora-klassen utstyrt med den nyeste og mest moderne maritime teknologien, inkludert toppmoderne sikkerhets- og digitaliseringsløsninger.

‒ Höegh Aurora er den første kronjuvelen i vårt banebrytende grønne flåtefornyelsesprogram, sier Sebjørn Dahl, COO i Höegh Autoliners.

‒ Aurora-klassen vil forandre dypvannstransport for hele bransjen. De er svaret for den økende mengden av klimabevisste kunder som ønsker å kutte utslipp og jobbe for en grønnere framtid. Sammen med våre kunder skal vi nå netto null drift.

 

Å lage et slikt banebrytende skip gjøres selvsagt ikke alene, og flere av de mest visjonære selskapene i bransjen har hjulpet til ‒ som Kongsberg Maritime, DNV, DeltaMarin, MAN Energy Systems, MacGregor og TGE Marine.

− Sammen med partnerne våre gjør vi dypvannstransport mer bærekraftig og akselererer det grønne skiftet innenfor vår bransje, sier styreleder Leif O. Høegh.

‒ Dette setter en helt ny maritim standard. Höegh Autoliners har alltid vært innovative, utforsket nye veier og styrt inn i framtiden. Aurora-klassen er nok vår største innovasjon så langt.

Samtlige av Aurora-skipene skal bygges av China Merchants Heavy Industry (CMHI, og det er planlagt to nye skip i Aurora-klassen hver sjette måned fram til første halvår 2027. Det ligger også inne en mulighet til å bestille ytterligere fire skip.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Höegh