I en BMW-fabrikk har det vandret rundt en litt halvskummel robot. (Fotos: BMW)

En menneskelig robot inntok BMW-fabrikk

Det ser litt skummelt ut, for bildet over viser en menneskelignende robot i BMW-gruppens Spartanburg-fabrikk. Den er ifølge produsenten verdens mest avanserte.


Det er flere ting vi har ventet på i årevis, som selvkjørende biler, flyvende biler ‒ og menneskelignende roboter som vi kan kommandere rundt. 

Alle tre er faktisk på vei, og mens vi for det meste gleder oss til automatiske og flyvende biler er vi også litt småskeptiske til disse robotene. For hvem vet hva de kan finne på?

-->
Roboter er et helt vanlig syn i moderne bilfabrikker, men dette er ikke såkalte humanoide roboter. For det er gjerne en robotarm som gjør jobben, og de ser som kjent ganske så ufarlige ut. 

Men BMW Group har tenkt å ta det neste steget med humanoide roboter, og nå har de prøvekjørt en slik i flere uker i fabrikken i Spartanburg. 

Denne har et navn, Figure 02, og kommer fra det amerikanske selskapet Figure. Denne satte inn metalldeler i spesifikke armaturer, som deretter ble satt sammen som en del av chassiset.

En slik gjentakende jobb kan slite veldig på vanlige mennesker, og det finnes selvsagt mange slike oppgaver på en bilfabrikk.

Men en robot blir ikke sliten, og for å fullføre dette produksjonstrinnet må den være spesielt flink, melder BMW. Og vi tviler ikke, for på videoen under ser den jo ut som noe hentet rett ut fra «Terminator»-filmene. Vel, foruten gangen, for denne har ikke noe å gjøre på løpebanen i OL. 

BMW-gruppen tester altså hvordan humanoide roboter kan brukes trygt i bilproduksjon, og etter å ha sett videoen er det vel ingen grunn til å betvile at disse snart er på full fart  inn i fabrikker. 

‒ Utviklingen innen robotikk er veldig lovende, sier Milan Nedeljkovic, medlem av styret for produksjon i BMW.

‒ Med en tidlig testoperasjon bestemmer vi nå mulige bruksområder for humanoide roboter i produksjon. Vi ønsker å følge denne teknologien fra utvikling til industrialisering.

Ikke bare skal den tyske gruppen utvikle nye og bedre biler, men de skal også bli mer bærekraftig, mer digitalisert og mer effektive. En menneskelig robot kan i så fall være en smart løsning. 

Prøvekjøringen har gitt BMW-konsernet verdifull kunnskap om hvilke krav som må oppfylles for å kunne integrere såkalte flerbruksroboter i et eksisterende produksjonssystem. Dette inkluderer også hvordan humanoide roboter kommuniserer med systemet under reelle forhold. 

Nå skal ekspertene hos BMW og Figure jobbe videre med Figur 02 slik at den kan takle fabrikkens oppgaver enda bedre. 

‒ Vi er glade for å vise fram Figure 02, vår 2. generasjons humanoide robot, som nylig fullførte vellykket testing på BMW Group Plant Spartanburg, sier Brett Adcock, grunnlegger og administrerende direktør i Figure.

‒ Figure 02 har betydelige tekniske fremskritt, som gjør at roboten kan utføre et bredt spekter av komplekse oppgaver helt autonomt.

Ifølge California-selskapet er Figure 02 verdens mest avanserte humanoide robot som er tilgjengelig på markedet. 

Kombinasjonen av 2-bens mobilitet og avansert fingerferdighet betyr at Figur 02 er ideell for bruk i områder med fysisk krevende, usikre eller repeterende prosesser, og forbedrer dermed ergonomien og sikkerheten for medarbeidere, forklarer BMW. 

Avkommet til Figure 01 kan skryte av tre ganger så mye prosessorkraft som forgjengeren, forbedret stemmekommunikasjon, bedre kameraer, mikrofoner og sensorer, et batteri med høy ytelse og 4. generasjons hender i menneskeskala med 16 frihetsgrader per hånd og likeverdig styrke.

Roboten kan helt av seg selv utføre menneskelignende og 2-håndsoppgaver som krever variert og dynamisk manipulasjon, og kan også kompleks griping og koordinering av begge hender på samme tid. 

Figure 02 er også i stand til å plassere ulike komplekse deler med nøyaktighet målt i millimeter, og kan gå dynamisk og utnytte effektiviteten til robotens design, sier BMW videre.

Prøvekjøringen ble gjennomført over noen uker, så nå er det ikke lenger noen fare for et robot-opprør i Spartanburg. 

BMW har heller ikke noe tidsplan for når de skal rykke inn i full skala, men skal samme med Figure analysere data og fortsette opptreningen av Figure 02. 

Les også:

Debatt

Les mer om:

BMW