Alejandro Agag, en av de bak Formel E, ville slå et slag for elektriske biler også i rally. Så dermed opprettet han like godt den svært så bærekraftige serien Extreme E, hvor våre egne Andreas Bakkerud og Hedda Hosås er blant førerne. Og sistnevnte har også vært med på litt av et stjernebilde, noe du skal få se om du henger med nedover saken.
Extreme E skal ikke bare slå et slag for en grønn rallysport, men også for likestilling som jo motorsporten sliter litt med. De åtte lagene består av en kvinne og en mann, og begge kjører likt antall kilometer hver runde.
Nå skal Extreme E gå over til Extreme H, for Ageg og resten av ledelsen mener at det er på tide å slå et slag for hydrogenbiler. Det betyr at når vi tråkker inn i 2025 handler det om ekstreme hydrogenbiler, og som du skal få se lengre ned skal det ikke stå på kreftene.
Det har vært stor interesse for Extreme E, og vi finner kjente navn som Andretti, Jenson Button, Rosberg og McLaren blant lag-navnene. Og Sainz.
Sammen med Acciona har Carlos Sainz, senioren i familien som også inkluderer Carlos Sainz i Formel 1, også sitt eget lag, og var selvsagt på plass da Extreme E avduket den nye hydrogenbilen i London. Dermed er nedtellingen til Extreme H offisielt i gang.
Den tidligere rallystjernen har en svært imponerende CV, og Sainz ble også den første og til nå eneste som har vunnet Dakar-rallyet med en hybrid. Han var på plass sammen med den kommende britiske stjernen Catie Munnings, som kjører Extreme E for Andretti-laget.
Spanjolen sier at han føler en forpliktelse for å gjøre motorsporten mer bærekraftig.
‒ Motorsport er min lidenskap, og jeg er villig til å gi alt for denne sporten. Jeg ønsker å være en del av en konkurransedyktig serie og presse grensene for Extreme Hs hydrogendrevne bil, sier legenden.
‒ Dette er mesterskapet som gir kvinnelige sjåfører muligheten til å konkurrere på samme nivå som mannlige sjåfører. Race-formatet er fantastisk og progresjonen til kvinnelige sjåfører siden de første dagene av Extreme E har vært utrolig.
Munnings er selvsagt spent på det hydrogendrevne terrengmonsteret de skal ratte.
‒ Bilen er en bredere og større maskin enn vi er vant til. Fjæringen er forbedret for å tillate oss å kjøre under enda tøffere forhold. Vi får alle samme bil, så det er en ren test av ferdighetene dine som sjåfør. Det er det som begeistrer meg mest når det kommer til å kjøre Extreme H.
Ok, så var det stjernebildet som også inkluderer vår egen Hosås, for vårt norske kvinnelige innslag var også på plass i London. Her er de fire som ble trukket fram under avdukingen ‒ fra venstre Alejandro Agag, Hedda Hosås, Carlos Sainz og Catie Munnings:
Når Extreme får bokstaven H bak seg handler det om bilen kalt «Pioneer 25», og denne har som mål å jekke opp standarden for miljøvennlig motorsport.
‒ Vi er utrolig stolte over å introdusere verden for den første hydrogenracerbilen og Extreme H-serien, sier Agag.
‒ Denne lanseringen handler ikke bare om et nytt kjøretøy; det handler om å være banebrytende for framtiden for bærekraftig motorsport. Hydrogen brenselceller tilbyr en bemerkelsesverdig mulighet til å redusere vårt karbonavtrykk og fremme rene energiløsninger, og vi er stolte av å lede denne satsingen med Extreme H.
Selve bilen er designet og laget av Spark Racing Technology, og kommer med en hydrogen brenselcelle fra Symbio. Hjertet er en 75kW hydrogenbrenselcelle som erstatter batteriet som den viktigste energikilden.
Pioneer 25 har 400 kW/550 hk, noe som gjør at den 2,2 tonn tunge og 2,4 meter brede racerbilen går fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder og takler gradienter på opptil 130 prosent. Bilen har selvsagt motor både fremme og bak og byr dermed på firehjulsdrift.
Pioneer 25 skal nå gjennom sin første offisielle test under Extreme Es Hydro X Prix i Skottland i midten av juli og deretter under runden på Sardinia i september, og 2025-sesongen inkluderer 10 runder i land som Saudi-Arabia, Tyskland, Italia, Storbritannia og USA.
Les også: