Vi har ventet spent på en elektrisk søster av Karoq, for her har det ligget et svært velklingende navn i vannskorpa. Det svinger nemlig skikkelig av navnet Elroq, og endelig har Skoda grepet mulighet.
Kommende Elroq er hakket lengre enn 4,39 meter Karoq, og tetter dermed hullet mellom denne og elbilen Enyaq som er 4,65 meter i lengden.
Nå har ikke det tsjekkiske merket bekreftet eksakt størrelse for Elroq, for dette er altså en elbil som først skal få premieren til høsten. Men Skoda er så spent på mottakelsen at de allerede nå avslører litt av designet ‒ og noen viktige tall.
‒ Skoda Elroq vil ha en rekkevidde på inntil 560 kilometer fra fabrikk, og en ladehastighet opp mot 175 kW, forteller Martine Behrens, direktør for Skoda i Norge.
Fordelen med små og kompakte elmotorer er at akselavstanden kan strekkes ut. Det betyr enda mer innvendig plass, noe som kanskje ekstra viktig for de litt mer kompakte bilene.
Elroq får et bagasjerom som rommer gavmilde 470 liter, og dette utvider seg til solide 1.580 liter om seteryggene bak legges ned. Skoda er kjent for sine smarte og praktiske løsninger, og har funnet plass til hele 48 liter med lagringsrom på innsiden av Elroq.
Det bør altså ikke stå på plassen, og med en rekkevidde på 560 kilometer begynner det å svinge også av denne for de mer kompakte SUV-modellene.
Og dette er bare startskuddet på en stor elektrisk satsting.
‒ Skoda Elroq er den første i rekken av hele seks nye fullelektriske biler fra Skoda i årene framover, sier Behrens.
‒ De første glimtene av denne bilen viser at dette er noe helt nytt fra Skoda med tanke på design, og med en størrelse og romslighet som gjør bilen attraktiv både for kjøring i byområder og på lengre turer.
Skoda avslører mer rundt den kommende Elroq.
De sier at den har kort svingradius som jo er greit i byene, og blir tilgjengelig med drift på enten to eller fire hjul.
Den brøyter også vei for det nye designspråket kalt Modern Solid som fokuserer på både robusthet, funskjonalitet og minimalisme, og den bærer også den nye fronten kalt Tech-Deck Face.
‒ Interiøret vil være preget av rene linjer, romslighet og selvsagt de smarte løsningene Skoda er kjent for, forteller Behrens.
På innsiden kommer Elroq som standard med en 13-tommers skjerm, og bilen er i likhet med Enyaq satt sammen på Volkswagen-gruppens MEB-plattformen.
Skoda kan også fortelle at det foreløpig er planlagt fire varianter ‒ Elroq 50, 60, 85 og 85x. Her har de to topputgavene et batteri på 82 kWh (brutto), og mens Elroq 85 byr på 285 hestekrefter har Elroq 85x en ekstra motor foran som øker effekten til 299 hestekrefter. Begge modellene har en topphastighet på 180 km/t, opplyser Skoda.
Den splitter nye Skoda Elroq får altså verdenspremiere til høsten, og deretter er de første bilene forventet til Norge på nyåret.
Noen husker nok at Skoda startet sitt elektriske eventyr med bybilen Citigo, og de har også en ny liten elektrisk bil med nok et velklingende navn på gang ‒ Skoda Epiq. Den episke lille elbilen er planlagt til neste år.
I tillegg er det også planer om en helelektrisk stasjonsvogn samt 7-seteren foreløpig kalt Vision 7S.
Her er et par bilder til av en litt kamuflert utgave av den som legger fremst i løypa, og som har et elektrisk navn som det rocker skikkelig av ‒ Skoda Elroq:
Les også: