Ford Norge har klar varebilversjonen av den mektige elektriske pickupen F-150 Lightning. (Fotos: Ford)

Nå er Ford F-150 Lightning med to seter her

Det var vel bare et tidsspørsmål om når F150 Lightning dukket opp som varebil, og svaret er denne sommeren.


Man skulle kanskje tro at grønne skilter betyr miljøvennlige biler, men det er en annen ting slike biler er vennlige mot ‒ utsalgsprisen. Her settes nemlig momsen på spill, og mange som kun trenger to seter går naturligvis for en slik løsning. 

Den store og mektige Ford F-150 Lightning er allerede snill mot lokalmiljøet, og er ikke minst en arbeidshest uten like og har en startpris som enkelt overskrider momsgrensen på 500.000 kroner for elbiler. 

Det er altså penger å spare med en Lightning på grønne skilter, noe Fords norske kunder har etterspurt. Og importøren har lyttet. 

Så nå kan de vise fram en 2-seters varebil som selvsagt har den samme imponerende ytelsen, her er det 452 hk/1050 Nm og rekkevidde på opptil hele 429 kilometer. Bilen kan kjøres med et vanlig førerkort.

– Vi er veldig fornøyde med at F-150 Lightning nå er godkjent som N1 varebil klasse 2 da det har vært en stor etterspørsel etter dette, sier salgssjef for nyttekjøretøy hos Ford Norge, Espen Markussen.

‒ Med sin svært gode plass – både bak på planet, i den 400 liters store frunken, og inni varerommet i kupeen, er dette den perfekte elektriske varebilpickupen. Den har også minst like bra kjøreegenskaper som en personbil, og har utstyr og teknologier som er helt unike i dette segmentet.

Den digre pickupen er nærmest som en sportsbil når det kommer til ytelser, og klarer 0-100 km/t på under 5 sekunder. Men ikke minst er det en arbeidshest som bør takle de fleste oppgavene.

Ford Norge åpner varebilballet med en Lariat Launch Edition i fargen Antimatter Blue Metallic, og i tillegg til en rekkevidde på godt over 400 kilometer via et batteri på 98 kWh byr også F-150 Lightning på 150 kW hurtiglading og 15-80 prosent på 39 minutter.

F-150 Lightning kommer også med firehjulsdrift, og byr på kjøremodusene Normal, Sport, Off-road og Tauing.

Dette er altså den elektriske søsteren til en av verdens aller mest populære biler, Fords F-serie, og er en koloss som er 5,91 meter lang og 2,44 meter bred. Det betyr også mye plass.

Den har for eksempel en enorm frunk foran på hele 400 liter, byr på en nyttelastkapasitet på 555 kilo og hengervekt på 3.490 kilo.

Når baksetene også er kastet ut byr den også på god innvendig plass, og varerommet leveres ferdig med teppebelagt tregulv og sikkerhetsvegg/støyvegg, forklarer importøren.

Av utstyr er den smarte Pro Trailer Backup-assistenten på plass, og her kan man overvåke ryggingen via den 15,5 tommers store berøringsskjermen. Varebilen har også Pro Power Ombord som gjør bilen til en strømkilde med inntil 2.300 watt, og dermed er det mulig å bruke elektriske verktøy og lignende ting.

Det er også 10-veis elektrisk justerbart førersete og både varme og kjøling i forsetene, og lyden sørger et B&O Premium Sound lydanlegg med 8 høyttalere og en subwoofer for.

– F-150 Lightning som varebil er en råsterk, svært stor og solid nullutslipps-arbeidshest som samtidig er eksepsjonelt god å kjøre, og har det siste og beste av komfort- førerassistanse- og sikkerhetsteknologier. Dette er en helt unik elektrisk varebilpickup som bare må oppleves, sier Markussen.

Så hva med prisen?

Jo, Ford Norge har satt en veiledende pris for F-150 Lightning som varebil på 1.168.678 kroner, men dette inkluderer moms.

– For en næringskunde vil dette gi fradragsrett for inngående merverdiavgift. Det gir også mulighet for individuell verdsettelse av firmabilskatt etter kilometersats, noe som vil slå spesielt gunstig ut for F-150 Lightning.

Prisen uten moms lyder på 935.662 kroner.

Ford Norge satser på å ha de første varebilutgavene klare til levering allerede i august, og estimerer en 4-8 ukers leveringstid på nye varebilordre.

Her er bilder av bilen som nå også har blitt en varebil med grønne skilter, noe som jo er passende for en grønn pickup:

Bildeserie
Debatt