Fortiden og framtiden møtes for å feire at Padda runder 70 år i 2025. (Fotos: Citroën)

Padda runder 70 år

Flaket som løftet bilens kjørekomfort nesten opp til flyvende teppe-nivå, Citroën DS, ble «født» i 1955.


Man kan hevde at 1955 er året da verden gikk inn i den moderne tiden. Og det kan vi takke en mann for. Og som en ekte konge er han kun kjent under et navn, Elvis, kongen av rock.

20 år gammel slo Elvis Aaron Presley igjennom i løpet av 1955, og gikk fra å spille på små tilstellinger til å kun stille opp på de aller største scenene. Han banet på samme tid vei for den nye generasjonen, unge folk som absolutt ikke var interessert i å følge i foreldrenes fotspor, de ville heller rocke og rolle det de var gode for.

-->
En annen som også tok en ny og litt rebelsk retning, og som også ville rulle det de var gode for, var Citroën, dette franske merket som hadde blitt gigantiske grunnet det som er tidenes merkeligste masseproduserte biler.

I motsetning til 2CV, kalt en paraply på fire hjul og laget for å hjelpe bøndene bort fra hestedrift, skulle den nye modellen var en skikkelig milsluker. Den skulle være en teknologisk bombe.

Faktisk var Citroën så oppsatt på å lage DS som modellen het så moderne som bare mulig at de like godt hanket inn en italiensk skulptør og en fransk luftfartsingeniør for å designe den.

Resultatet ble kanskje ikke overraskende et aerodynamisk flak som ikke lignet på noen annet, og når de i tillegg spadde på med noe så oppsiktsvekkende som hydropneumatiske fjæringsteknologi så var dette et stort sprang inn i framtiden. For som Elvis var dette noe helt nytt og sendte verden inn i en ny retning.

Flaket, bare kjent som Padda her hjemme, var en innertier.

Etter at den ble vist fram 6. oktober 1955 tok det ganske så av, og fram til 1975 ble det satt sammen 1.456.115 eksempler av DS. Den gang et svært så respektabelt antall for en slik mer premium bil.

Som Elvis gikk den altså sin seiersgang over hele verden, og ble et symbol på fortreffelighet og ble også en populær presidentbil for mange av statsoverhodene.

Dens geniale fjæringsteknologi spilte også en nøkkelrolle i historisk perspektiv, for det gjorde nemlig sitt til at general Charles de Gaulle kunne unnslippe Petit-Clamart-angrepet 22. august 1962. Noen gærninger prøvde å drepe den franske presidenten, som klarte å flykte unna i en DS full av kulehull. Jepp, så dramatisk var det faktisk.

DS var ansett som et fransk mesterverk som tok kunsten til å reise på fire hjul et hakk videre, og bilen fant også veien til den store skjermen. DS har strålt i filmklassikere som «Fantomas slår til igjen» (1965) med Louis de Funès, «Leiemorderen» i (1967) med Alain Delon og i Steven Spielbergs gigantfilm «Tilbake til fremtiden II» (1989).

Og ja, den er et ekte kunstverk. Utstilt i en versjon uten hjul, helt innredet og plassert på en sentral sokkel mer enn en meter over bakken, vant den Industrial Art Award på Milano Triennal i 1957. I dag er DS også en del av MoMA-museets fantastiske samling i New York.

En fransk triumf. altså:

Ikonet inspirerte også ordene til den berømte semiotikeren Roland Barthes i boken «Mytologier», og han beskriver DS som noe som «helt klart falt fra himmelen (...)», og går så langt som å sammenligne den med de store gotiske katedralene. I 1957 så forfatteren på det som mye mer enn en bil ‒ et ekte arkitektonisk og kulturelt verk.

I år er det altså 70 år siden DS entret manesjen, og da passer det jo utrolig bra at Citroën er en partner til Retromobile 2025. DS Automobiles, altså bilmerket som hedrer modellen med å hete det samme, griper dermed den unike muligheten til å feire 70-årsjubileet til legenden.

Dette er en gedigen messe, i fjor dukket det opp mer enn 130.000 besøkende, og hvert år valfarter entusiaster fra hele verden til Porte de Versailles i Paris.

DS Automobiles girer om og planlegger en stor overraskelse, nemlig unike eksempler av det tidløse bilikonet DS ‒ noen aldri før stilt ut.

‒ Det finnes ingen setting som er mer symbolsk enn Retromobile for å feire 70-årsjubileet for DS. Denne begivenheten er kjær for oss, og vi er glade for å dele den med så mange som mulig. I dag opphøyet til status som mesterverk, er 1955 DS den perfekte legemliggjørelsen av kunsten å reise, sier Olivier François, DS Automobiles administrerende direktør.

‒ Vi bærer denne spesielle arven med stor stolthet, en arv som inspirerte etableringen av DS Automobiles i 2014. Vårt merke er forankret i den franske kulturens rikdom, enten det er kunsten, litteraturen eller avantgardesynet på mobilitet. Denne ånden, som har definert DS i 70 år, er nå i hjertet av DS Automobiles identitet.

Retromobile forstår selv hvor viktig DS-modellen var, og rydder plass til en liten egen utstilling i utstillingen kalt «The DS, a work of art for 70 years». Denne er organisert av Retromobile i samarbeid med DS Automobiles og L'Aventure DS, sistnevnte dedikert til bevaring av merkets arv. Her vil det altså dukke opp en utrolig samling av biler.

For å markere 70 år møtes også to symbolske modeller hverandre ‒ en helt original DS 21 Pallas fra 1969 og den kommende N°8 som vises for første gang i Frankrike.

Sylferske DS N°8 vil ha en elegant Crystal Pearl-farge forsterket av utvidet tofarget svart lakk som dekker taket og panseret, med interiør i Alezan Brown Nappa-skinn.

DS 21 fra 1969 vil også bli vist i en eksklusiv Crystal Pearl-farge, med utvidet tofarget svart maling og et overdådig semi-anilin Criollo-skinninteriør.

Om du tror at en DS ikke kunne bli merkeligere enn det den faktisk er tar du sørgelig feil, noe besøkende på messen selv kan se. For en av bilene er den såkalte DS Ballong, og nei, denne går ikke Bobla i næringen.

Et klokt hode, Claude Puech, daværende Citroëns reklamedirektør, tenkte nemlig at DS var så behagelig å kjøre at det var som om den hadde ballonger som hjul. Dermed dukket det opp en særdeles merkelig reklame i 1959.

GARAC (National School of Automotive and Mobility Professions) har rekonstruert denne, og bilen blir dermed stilt ut.

Andre høydepunkter inkluderer en DS 21 Prestige fra 1972 som ble brukt av Michel Debré, statsminister under general de Gaulle, i 1958. Det er også en «Factory» DS 19 Cabriolet fra 1961, og til og med den metallgrå DS 19 totempæl som ble vist på bilutstillingen i Paris i 1962.

Ikke mindre enn 12 modeller på utstilling, inkludert 11 historiske DS-biler:

  • DS 19 fra 1956 i vårgrønn-champagnetak
  • 1959 DS 19 «Ballonger» i skilpaddeskall Blonde-Carrara White
  • 1960 ID 19 i Pacific Blue
  • 1961 DS 19 Cabriolet «Factory» i Metallic Grey
  • DS 19 totempæl i metallisk grått fra Paris Motor Show i 1962
  • 1967 DS 21 Pallas salong i Monte Carlo Blue
  • DS 21 Pallas sedan 1968, med svingbare hovedlykter, i Corsair Red
  • 1968 DS 21 tremodell
  • 1969 DS 21 Pallas i original Crystal Pearl-live med utvidet tofarget svart maling på taket og panseret
  • DS 21 Prestige sedan fra 1972 i svart
  • DS 23 Pallas fra 1975 i Scarab Brown
  • 2025 DS N°8, original Crystal Pearl-liv med utvidet tofarget svart maling på taket og panseret.
To sjeldne biler runder det hele av:

  • Modellen av en innredet DS 21 (1968), elegant utstilt på et grått Kandahar stativ
  • En moderne skulptur som antyder en dekket DS 19, et unikt aluminiumseksempel, arbeidet til kunstneren Frédéric Girard, en prydkjelemaker, skapt sammen med DS Design Studio.
Parallelt med dette flaggskiparrangementet finner to ikoniske DS-modeller til en annen hall:

  • En unik racing DS 21 (1972) prototype, utstyrt med en Maserati-motor fra den legendariske SM
  • En Delta Blue DS stasjonsvogn (1975), en modell full av historie og sjarm
70 år etter at den ble født og nærmere 50 år etter at produksjonen ble avsluttet, fortsetter altså DS å fascinere samlere og bilentusiaster over hele verden.

Og ved å hylle den ved siden av det nye flaggskipet N°8 som vises for første gang i Frankrike, har DS Automobiles en elegant kobling mellom fortid og nåtid.

Det var altså to konger som formet framtiden tilbake i 1955, og mens DS ble faset ut i 1975 stilnet den velkjente røsten til Elvis i 1977 ‒ og duoen banet altså vei for en helt ny verden.

 Les også:

Hva tenker du