Det er mye stort som skjedde tilbake i 1984. Den mest kjente hendelsen her i Norge er utvilsomt Arne Treholts arrestasjon på Fornebu en kald januardag, og mange husker nok også at en norsk fiskebåt utenfor Karmøy fikk seg en skikkelig storfangst ‒ de fisket rett og slett opp en russisk ubåt.
For de som lurer ‒ en av historiens mest geniale komi-innslag, Harald Heide Steen som russisk ubåtkaptein som hadde lagt til kai i Drøbak, ja, den «vi kan jo ikke se den grense under vann», kom i 1978, så det var seks år før den ekte russiske ubåten havnet i garnet. Den heter fornuftig nok W124, bedre kjent som 124-serien. Mercedes hadde tatt jobben med å lage denne så seriøst at de startet planleggingen i 1977, bare to og et halvt år etter at 123-serien ble satt i produksjon.
														
																																									Den heter fornuftig nok W124, bedre kjent som 124-serien. Mercedes hadde tatt jobben med å lage denne så seriøst at de startet planleggingen i 1977, bare to og et halvt år etter at 123-serien ble satt i produksjon. 
														
													
																											 124 er også kjent for sin panoramavindusvisker ‒ med det som den gang da var verdens største viskerfelt – så her var det meste på plass.
														
																																									Det var også et enda mer moderne design og nye løsninger, og ekspertene på den tiden lot seg selvsagt begeistre av hva Mercedes hadde fått til. Og tyskerne fyrte på alle sylindre.
														
																																									124 er også kjent for sin panoramavindusvisker ‒ med det som den gang da var verdens største viskerfelt – så her var det meste på plass.
														
																																									Det var også et enda mer moderne design og nye løsninger, og ekspertene på den tiden lot seg selvsagt begeistre av hva Mercedes hadde fått til. Og tyskerne fyrte på alle sylindre. 
														
																																									 
														
													
																											 Tallene viser også at 500 E var ganske ekstrem, for her er 0-100 km/t oppgitt til raske 6,1 sekunder og toppfarten lød på 250 km/t. 
														
																																									Med kun små endringer i eksteriørdetaljene, kan denne trygt kalles en skikkelig ulv i fåreklær, for sprinttiden ville selv en Porsche 911 Carrera i 1990 slite med å matche.  
														
																																									Faktisk var 500 E så potent at toppfarten måtte elektronisk begrenset til 250 km/t, så det bodde åpenbart enda mer i denne.
														
																																									Men Mercedes hadde mer på lager. 
														
																																									I 1993 dukket det opp en E 60 AMG, og dette var faktisk en av de aller første AMG-modellene som Mercedes-Benz integrerte i sin offisielle produktportefølje. 
														
																																									En annen og kanskje enda viktigere ting skjedde også i 1993.
														
																																									For det var det året 124 ble til E-klasse, noe som viser at den hører hjemme i øvre mellomklasse. Det navnet brukes den dag i dag brukes.
														
																																									Tallene viser også at 500 E var ganske ekstrem, for her er 0-100 km/t oppgitt til raske 6,1 sekunder og toppfarten lød på 250 km/t. 
														
																																									Med kun små endringer i eksteriørdetaljene, kan denne trygt kalles en skikkelig ulv i fåreklær, for sprinttiden ville selv en Porsche 911 Carrera i 1990 slite med å matche.  
														
																																									Faktisk var 500 E så potent at toppfarten måtte elektronisk begrenset til 250 km/t, så det bodde åpenbart enda mer i denne.
														
																																									Men Mercedes hadde mer på lager. 
														
																																									I 1993 dukket det opp en E 60 AMG, og dette var faktisk en av de aller første AMG-modellene som Mercedes-Benz integrerte i sin offisielle produktportefølje. 
														
																																									En annen og kanskje enda viktigere ting skjedde også i 1993.
														
																																									For det var det året 124 ble til E-klasse, noe som viser at den hører hjemme i øvre mellomklasse. Det navnet brukes den dag i dag brukes.
														
																																									 Nå klarte ikke 124 å helt matche 123 som det ble produsert rundt 2,7 millioner av i løpet av 11 år, men den var ikke langt unna. 
														
																																									Etter 13 år på markedet og mer enn 2,2 millioner produserte enheter, ble produksjonen avsluttet i 1997. De ble raskt populære samleobjekter, og spesielt de bilene som har fått veteranstatus er ettertraktet.
														
																																									Og stjernemerket gjør også det de kan for å holde flest mulig av bilene på veien, for via Mercedes-Benz Classic Genuine Parts er det mulig å få tak i det aller meste til en 124. 
														
																																									Alle deler er laget i nyere tid og dermed i henhold til strenge produsentkrav og deler, og Mercedes sier at det akkurat nå er mer enn 5.800 reservedeler tilgjengelige for denne generasjonen av kjøretøy i den øvre mellomklassen. Dette inkluderer mer enn 1.000 såkalte eksklusive deler som kun benyttes i akkurat denne modellserien.
														
																																									Ja, deler som ikke lenger er tilgjengelig identifiseres kontinuerlig og produseres på nytt, og det er jo godt nytt i disse gjenbrukstider. 
														
																																									For det gjelder å ta vare på gamle biler, og iallfall om du sitter på et ikon som 124-serien til Mercedes. Og den runder 40 år nå som vi ringer jula inn.
														
																																									Nå klarte ikke 124 å helt matche 123 som det ble produsert rundt 2,7 millioner av i løpet av 11 år, men den var ikke langt unna. 
														
																																									Etter 13 år på markedet og mer enn 2,2 millioner produserte enheter, ble produksjonen avsluttet i 1997. De ble raskt populære samleobjekter, og spesielt de bilene som har fått veteranstatus er ettertraktet.
														
																																									Og stjernemerket gjør også det de kan for å holde flest mulig av bilene på veien, for via Mercedes-Benz Classic Genuine Parts er det mulig å få tak i det aller meste til en 124. 
														
																																									Alle deler er laget i nyere tid og dermed i henhold til strenge produsentkrav og deler, og Mercedes sier at det akkurat nå er mer enn 5.800 reservedeler tilgjengelige for denne generasjonen av kjøretøy i den øvre mellomklassen. Dette inkluderer mer enn 1.000 såkalte eksklusive deler som kun benyttes i akkurat denne modellserien.
														
																																									Ja, deler som ikke lenger er tilgjengelig identifiseres kontinuerlig og produseres på nytt, og det er jo godt nytt i disse gjenbrukstider. 
														
																																									For det gjelder å ta vare på gamle biler, og iallfall om du sitter på et ikon som 124-serien til Mercedes. Og den runder 40 år nå som vi ringer jula inn. 
														
																																									 
														
																																									 
														
																																									 
														
																																									 
														
																																									 
														
																																									 
														
																																									 
														
																																									 
														
																																									 Les også:
														
																																									Les også:
- Skodas begynnelse runder 125 år
- Det revolusjonerende vinterdekket runder 90 år
- Skodas første «Volkswagen» runder 30 år
- Verdens første serieproduserte bil runder 130 år
 
																					
																																	 
                             
                             
                            