Benz Motor-Velociped er verdens første serieproduserte bil. (Fotos: Mercedes)

Verdens første serieproduserte bil runder 130 år

Så hva heter verdens første serieproduserte bil? Jo, Benz Motor-Velociped.


De fleste vet at Karl Benz lagde den første funksjonelle bilen, og denne ble det tatt patent på i 1886. Det er altså det formelle starttidspunktet for bilene, og den første bilen het Benz Patent-Motorwagen.

Karl Benz er en av tre viktige personer i fortellingen om Mercedes-Benz, og den andre hovedpersonen befant seg oppsiktsvekkende nok bare rundt 100 kilometer unna. Dette var Gottlieb Daimler, mannen bak et annet svært viktig kjøretøy.

-->
Gottlieb klarte å løse gåten bak en «høyytelse» forbrenningsmotor, og en slik plasserte han i en 2-hjuling i 1885. Denne het Petroleum Reitwagen, og var, ja, verdens første motorsykkel.

Sammen med designer og partner Wilhelm Maybach, den tredje viktige i Mercedes-historien, sto duoen også bak verdens første motorbåt året etter ‒ så motorbåtene og automobilene er like gamle.

Benz opprettet selskapet Benz & Cie. som lagde og solgte bilene, og her finner vi nok en «første». For i Mannheim flyttet de også inn i nye lokaler i 1886, og vi kommer snart tilbake til den fabrikken.

Gottlieb og Maybach opprettet på sin side Daimler-Motoren-Gesellschaft i 1890, og DMG gjorde seg spesielt bemerket i motorsporten. Og ja, det er dette selskapet som står bak navnet Mercedes.

En selger og ambassadør av DMG, Emil Jellinek, bestilte nemlig en racerbil i 1900. Han var så glad i datteren, den gang 10 år, at han kalte både racerlaget og bilen opp etter datterens kallenavn. Det var Mercedes.

Faktisk likte Jellinek navnet så godt at han noen år senere endret sitt navn til Emil-Mercedes, så ja, han tok oppsiktsvekkende nok navnet til datteren. Hørt på maken?

DMG likte også navnet, faktisk så godt at de kalte bilen for en Mercedes-DMG. Dette navnet ble registrert formelt i 1902.

Både Benz & Cie og DMG kjørte på videre i et par tiår, men etter 1. verdenskrig som Tyskland tapte kom det økonomiske nedgangstider. Begge selskapene nærmest seg konkurs, og løsningen ble å slå seg sammen. Det gjorde de i 1926 og dannet selskapet Daimler-Benz, som i dag er den store Mercedes-Benz-gruppen.

Benz & Cie. fikk fart på seg utover 1890-tallet, og i 1894 startet de opp produksjonen av det som skulle bli verdens første serieproduksjonsbil i Mannheim. Ja, du kjenner navnet ‒ Motor-Velociped.

Det er i år 130 år siden, og Mercedes-Benz Classic har faktisk luftet modellen på veiene rundt Sindelfingen, plassen hvor Mercedes nå former framtiden.

Nå er det ikke bare å starte opp en 130 år gammel bil og gi gass, og det Mercedes-Benz Classic bedre enn kanskje alle på denne kloden. Så til testkjøringen og luftingen av klenodiet fikk de  hjelp av Mercedes sitt eget Classic Centre i Fellbach, som klargjorde Motor-Velociped før kjøreturen.

Ekspertisen, sammen med omfattende historiske dokumenter og informasjon fra arkivene, gjorde sitt til at nåtidens Velociped-tur var så tro mot de originale standardene som mulig.

Motor-Velociped er normalt utstilt ved Mercedes-Benz-museet, men har i jubileumsåret 2024 vært til stede på utvalgte arrangementer for å markere den store milepælen.

Selve lufteturen skjedde altså i området rundt Sindelfingen-fabrikken, som også huser det innovative Factory 56. Her tester Mercedes blant annet bruken av humanoide roboter i produksjonslogistikken, noe som jo høres ganske futurisk ut. Ja, akkurat som masseproduksjoner av disse stålhestene med fire hjul må ha hørtes ut i 1894.

Åtte år før fikk altså Benz patent på den »moderne» bilen, den gang var det dampmotorer som gjaldt, ja, foruten hest med kjerre og batterielektriske biler. Sistnevnte slet voldsomt med vekten og den praktiske bruken, for det måtte nemlig enorme batteripakker til for å gi datidens elbiler bare noen få kilometers rekkevidde.

Det var altså biler med forbrenningsmotorer som gjaldt, men i 1894 var disse fortsatt i startgropen. Men det skulle endre seg.

Karl Benz i svart dress flankert av barna. Bildet er datert 1894.

Da Benz og Cie. presenterte sin lette og innovative Benz Motor-Velociped i 1894 ble dette et vendepunkt for bilene, og plutselig var disse merkelige selvgående kjerrene ikke lenger noe futurisk. Denne bilen veide for øvrig 280 kilo.

«Etterspørselen etter dette kjøretøyet var bokstavelig talt overveldende. Det vi laget, ble solgt umiddelbart». Slik mintes Karl Benz gjennombruddet i et intervju i 1909.

Totalt ble det satt sammen rundt 1.200 eksemplarer av modellserien ved Benz-fabrikken i Mannheim mellom 1894 og 1902. Modellen – bare kjent som «Velo» – ble dermed den første serieproduserte personbilen i historien.

Så hva kunne denne friste med? Vel, slik beskrev Benz & Cie. selv Velo i 1894:

«Velociped har en motor som kan yte 1,5 hestekrefter». Jepp, halvannen hestekrefter.

To år senere ble følgende uttalt om topphastighet og kjøreegenskaper:

«Velociped kan tilbakelegge omtrent 20 kilometer på en time og overkomme stigninger på opptil 10 prosent på gode veier». Så ja, en toppfart på 20 km/t. Vel, det var mer en hest og kjerre, som hadde en snitthastighet på 15 km/t. 1-0 til bilen der!

Nå utligner muligens hest og kjerre til 1-1 når det kommer til pris, for denne startet på 2.000 mark. Det var dog «inkludert de fineste innredninger og lanterner». Vi har sjekket hva det tilsvarer av verdi i dag, og ifølge en nettbasert inflasjonskalkulator vi googlet oss til er dette i dag 194.000 kroner.

Benz hadde ikke tid å feire suksessen, men fortsatte utviklingen i et høyt tempo. Fra 1896 og utover dukket det opp stadig kraftigere motorer og flere utstyrsmuligheter, og den tyske marken fikk raskt flere bein å krype på.

Her var den for eksempel en mer luksuriøs utgave av Motor-Velociped, en Benz Comfortable med lengre karosseri, et tredje gir tilgjengelig mot ekstra kostnad, mer forseggjorte setetrekk og et bakovervendt barnesete. Jepp, et bakovervendt barnesete.

Ekstrautstyret inkluderte også pneumatiske dekk for bedre kjøreegenskaper, og en sveiv for enklere oppstart.

Ja, du har selvsagt lyst til å se hvordan den mer komfortable versjonen så ut. Her er den i 1898-modell:

Også motoren var i stor utvikling, og ytelsen til den 1-liters 1-sylindrede motoren med vertikalt svinghjul økte fra 1,5 hk i 1894 til 4,5 hk i Benz Comfortable fra 1902. Fra 1901 (3,5 hestekrefter) til 1902, økte ytelsen alene med imponerende 28,5 prosent.

Den originale Benz Motor-Velociped holdt koken fram til 1900, mens Benz Comfortable ble laget i ytterligere to år.

Dette var ikke bare en stor suksess på hjemmebane, men modellserien ble også eksport ut i Europa. Det vises blant annet i den trespråklige bilbrosjyren på tysk, engelsk og fransk fra 1901. I Frankrike ble «Velo» markedsført som «Éclair» («Lyn»).

Allerede i 1895 ga Benz lisens til det britiske ingeniørselskapet Arnold for produksjon av Motor-Velociped, og «Arnold Motor Carriage» ble dermed en av de aller første britiske bilene.

Og resten er som kjent historie, og arven til Motor-Velociped lever videre 130 år senere. Og snart lager robotene bilene for oss.

Les også:

Debatt