De fleste vet at Karl Benz lagde den første funksjonelle bilen, og denne ble det tatt patent på i 1886. Det er altså det formelle starttidspunktet for bilene, og den første bilen het Benz Patent-Motorwagen.
Karl Benz er en av tre viktige personer i fortellingen om Mercedes-Benz, og den andre hovedpersonen befant seg oppsiktsvekkende nok bare rundt 100 kilometer unna. Dette var Gottlieb Daimler, mannen bak et annet svært viktig kjøretøy.
Nå er det ikke bare å starte opp en 130 år gammel bil og gi gass, og det Mercedes-Benz Classic bedre enn kanskje alle på denne kloden. Så til testkjøringen og luftingen av klenodiet fikk de hjelp av Mercedes sitt eget Classic Centre i Fellbach, som klargjorde Motor-Velociped før kjøreturen.
Ekspertisen, sammen med omfattende historiske dokumenter og informasjon fra arkivene, gjorde sitt til at nåtidens Velociped-tur var så tro mot de originale standardene som mulig.
Da Benz og Cie. presenterte sin lette og innovative Benz Motor-Velociped i 1894 ble dette et vendepunkt for bilene, og plutselig var disse merkelige selvgående kjerrene ikke lenger noe futurisk. Denne bilen veide for øvrig 280 kilo.
«Etterspørselen etter dette kjøretøyet var bokstavelig talt overveldende. Det vi laget, ble solgt umiddelbart». Slik mintes Karl Benz gjennombruddet i et intervju i 1909.
Totalt ble det satt sammen rundt 1.200 eksemplarer av modellserien ved Benz-fabrikken i Mannheim mellom 1894 og 1902. Modellen – bare kjent som «Velo» – ble dermed den første serieproduserte personbilen i historien.
Så hva kunne denne friste med? Vel, slik beskrev Benz & Cie. selv Velo i 1894:
«Velociped har en motor som kan yte 1,5 hestekrefter». Jepp, halvannen hestekrefter.
To år senere ble følgende uttalt om topphastighet og kjøreegenskaper:
«Velociped kan tilbakelegge omtrent 20 kilometer på en time og overkomme stigninger på opptil 10 prosent på gode veier». Så ja, en toppfart på 20 km/t. Vel, det var mer en hest og kjerre, som hadde en snitthastighet på 15 km/t. 1-0 til bilen der!
Nå utligner muligens hest og kjerre til 1-1 når det kommer til pris, for denne startet på 2.000 mark. Det var dog «inkludert de fineste innredninger og lanterner». Vi har sjekket hva det tilsvarer av verdi i dag, og ifølge en nettbasert inflasjonskalkulator vi googlet oss til er dette i dag 194.000 kroner.
Benz hadde ikke tid å feire suksessen, men fortsatte utviklingen i et høyt tempo. Fra 1896 og utover dukket det opp stadig kraftigere motorer og flere utstyrsmuligheter, og den tyske marken fikk raskt flere bein å krype på.
Her var den for eksempel en mer luksuriøs utgave av Motor-Velociped, en Benz Comfortable med lengre karosseri, et tredje gir tilgjengelig mot ekstra kostnad, mer forseggjorte setetrekk og et bakovervendt barnesete. Jepp, et bakovervendt barnesete.
Ekstrautstyret inkluderte også pneumatiske dekk for bedre kjøreegenskaper, og en sveiv for enklere oppstart.
Ja, du har selvsagt lyst til å se hvordan den mer komfortable versjonen så ut. Her er den i 1898-modell:
Også motoren var i stor utvikling, og ytelsen til den 1-liters 1-sylindrede motoren med vertikalt svinghjul økte fra 1,5 hk i 1894 til 4,5 hk i Benz Comfortable fra 1902. Fra 1901 (3,5 hestekrefter) til 1902, økte ytelsen alene med imponerende 28,5 prosent.
Den originale Benz Motor-Velociped holdt koken fram til 1900, mens Benz Comfortable ble laget i ytterligere to år.
Dette var ikke bare en stor suksess på hjemmebane, men modellserien ble også eksport ut i Europa. Det vises blant annet i den trespråklige bilbrosjyren på tysk, engelsk og fransk fra 1901. I Frankrike ble «Velo» markedsført som «Éclair» («Lyn»).
Allerede i 1895 ga Benz lisens til det britiske ingeniørselskapet Arnold for produksjon av Motor-Velociped, og «Arnold Motor Carriage» ble dermed en av de aller første britiske bilene.
Og resten er som kjent historie, og arven til Motor-Velociped lever videre 130 år senere. Og snart lager robotene bilene for oss.
Les også:
- Hipp, hipp ‒ Kadett E runder 40 år
- 65 år siden bilsikkerheten fikk seg et løft
- Skodas lille helt runder 25 år
- Jakter desperat etter Aston Martins første bil