Hvor er Aston Martins første bil. Det vet ingen. (Foto: Aston Martin Heritage Trust)

Jakter desperat etter Aston Martins første bil

110 år etter at Aston Martin lagde sin første bil er den fortsatt sporløst forsvunnet. Nå jekkes letingen opp.


Aston Martin har akkurat vist fram sin aller nyeste bil, og det er intet mindre enn en ny Vanquish. Og den mest potente serieproduserte bilen de noensinne har laget.

Det britiske merket understreket at nye Vanquish selvsagt utstyrt med en V12-motor er den raskeste i deres 111 år lange historie, og toppfarten er satt til 344 km/t.

-->
Om vi spoler 111 år tilbake ender vi opp i 1913, året før 1. verdenskrig brøt ut. Der finner vi to venner og av alt syklister, Lionel Martin og Robert Bamford. Duoen begynte å selge biler i 1912, og dannet deretter selskapet Bamford & Martin Limited som raskt skulle bli kjent under et annet navn.

Duoen hadde gode minner fra bakkeløpet Aston Hill, og bestemte seg for at navnet på selskapet måtte bli Aston-Martin. For ambisjonene hadde vokst ‒ nå skulle de lage biler. 

A1 var den aller første bilen som ble satt sammen, og fikk raskt kallenavnet «Coal Scuttle». Dette grunnet bilens enkle stil som for mange minnet om oljetanken som de fleste hjem hadde den gang.

Bilen ble skapt sommeren 1914, og i løpet av de neste 10 årene var den en viktig brikke for Aston Martin i kampen om å bli kjent.

Imidlertid solgte Aston Martin sin første bil for den fyrstelige sum av 50 pund i 1924, noe som tilsvarer rundt 3.800 pund i dag. Så ja, drøyt 50.000 kroner.

Det tok ikke lang tid før alle spor forsvant, og nå er det på tide å nøste i trådene. Det er nemlig 110 år siden den ble laget, og 100 år siden salget av den aller første Aston Martin ble foretatt.

Aston Martin Heritage Trust (AMHT), en veldedig organisasjon dannet i 1998 som tar vare på AM-historien, har satt i gang en global jakt på denne «uvurderlige manglende delen av merkevarens historie», som de selv sier.

De ba før sin årlige festival som i år ble gjennomført hos British Motor Museum i Gaydon, alle rundt om i verden sjekke garasjer, uthus, låver og butikker for eventuelle spor etter den savnende bilen.

‒ Vi er veldig heldige her på AMHT som har den eldste kjente Aston Martin som eksisterer, nå kjent som A3, sammen med omfattende poster fra de tidligste dagene av selskapet og uvurderlige gjenstander fra hele historien til merket, men til dags dato har «Coal Scuttle» unngått oss, sa Trust Treasurer Garry Taylor sent i august.

‒ Nå, mens vi forbereder eller vår årlige festival når hundrevis av Aston Martin-eiere fra hele verden blir med på vår årlige feiring av merket, ber vi bilentusiaster om å hjelpe oss med å finne den aller første bilen, eller definitivt finne ut hva som skjedde med den.

Bygd i 1914 av et lite team av ingeniører ledet av grunnleggerne Lionel Martin og Robert Bamford var målet at den første bilen skulle bli en sportsbil av høy kvalitet. De så seg ut rivaler som selveste Bugatti, som også har «mistet» en særdeles viktig bil. Det skal vi komme til.

Timingen var alt annet enn optimal, for samme år brøt 1. verdenskrig ut. Til tross for dette klarte Lionel Martin å formelt registrere bilen som en «Aston-Martin» 16. mars 1915.

Den andre grunnleggeren hadde det litt mer hett rundt ørene. Bamford kjempet nemlig i Frankrike under krigen, og etter å ha overlevd både den og den spanske influensa-pandemien hadde han fått nok.

Bamford prioriterte fornuftig nok kona og datteren, og ga aksjeposten til Kate Martin, ja, kona til hans tidligere forretningspartner Lionel.

Da Bamford & Martin Ltd omgrupperte seg i 1919, startet de med kun en bil ‒ «Coal Scuttle». Det stoppet de ikke fra å melde seg på den første tilgjengelige britiske sportsbegivenheten, London til Edinburgh.

Dette var en virkelig test av maskineri, og rallyet ble gjennomført på røffe veier med alle mulige fallgruver. Heldigvis fullførte bilen arrangementet i god tid, og fikk en gullmedalje som premie.

«Coal Scuttle» ble konstant testet og utviklet tidlig på 1920-tallet, og deltok på racing på Brooklands og ble kjørt over hele Storbritannia ‒ ofte stoppet den opp for å posere på bilder, inkludert en laksefisketur til Loch Awe i Skottland.

AMHT har mange av disse bildene, og nærmere undersøkelser har avslørt at bilen hadde mer enn ett sett med forskjermer, en rekke lykter, horn og mekaniske oppgraderinger i løpet av den travle levetiden.

(Foto: Aston Martin Heritage Trust)

Nå er ikke AMHT de første som leter etter bilen, og blant annet har Aston Martin Owners' Club samlet en masse data rundt bilen det siste kvart århundre. Resultatet er dog nedslående.

Den siste kjente oppføringen var salget i 1924, og deretter forsvinner alle spor. Ettersom 50 pund var ganske mye penger for 100 år siden er det usannsynlig at bilen ble skrotet, men det vet man altså ikke.

‒ Jeg er fascinert av denne bilen, og jeg har ofte lurt på hva som kan ha skjedd med den. Hvis den til slutt ble skrotet, overlevde deler av den, for eksempel det vakre radiatorhuset? Som den første Aston Martin, manglet bilen noen eksterne merker, så hvis radiatoren ble lagret som et minne, henger den på en vegg et sted, uidentifisert? spør Aston Martin-historiker og AMHT-tillitsmann Steve Waddingham.

‒ Ble den godt slitte åpne kroppen byttet ut? Ble chassiset brukt til å bygge en «spesiell» eller den slags? Den eldste kjente Aston Martin, prototype A3, hadde overlevd i mange år skjult under et hjemmelaget karosseri. Så, på samme måte, levde «Coal Scuttle» videre i en annen form? Er rustrestene i en frukthage et sted eller gjemt i en låve? Alt er mulig.

2024 er altså et meget passende år for å finne ut av alt dette.

‒ I det som ville vært, og fortsatt kan være, dets 110. år, vil vi gjerne vite hvor eller skjebnen til vår aller første bil. Vi ber entusiaster sjekke deres bilsamlinger, uthus, butikker og, ja, til og med frukthager! Hvis noen vet mer om bilen, eller har uidentifiserte bilrester de tror kan være relevante, vil vi gjerne høre om det.

Om du mot formodning skulle ha noen opplysninger så kan du kontakte AMHT her, og gi nå oss for all del beskjed. For denne skattejakten vil vi følge.

Men Aston Martin er altså ikke de eneste som har «mistet» en viktig bil. Merket som Bamford & Martin ville sammenligne seg med, Bugatti, har rett og slett «mistet» verdens dyreste bil. Jepp.

I likhet med Aston Martin fikk Bugatti fart på seg utover 1920, og kom med det som er verdens mest verdifulle bilserie mellom 1936 og 1938. Det var Bugatti Type 57 SC Atlantic Coupé designet av Jean Bugatti, sønn av grunnlegger Ettore.

Det franske supermerket satte kun samme fire biler i Atlantic-serien til Type 57-modellen, oppkalt etter Bugattis venn Jean Mermoz. Den banebrytende flyveren var den første som krysset Sør-Atlanteren med fly, men forsvant dessverre under en atlantisk kryssing i 1936.

Sjekk denne herlige kvartetten:

(Foto: Bugatti)

Av de fire bilene var Bugatti grådig nok til å beholde en selv, så kun tre av bilene ble solgt til kunder. Alle tre bilene eksisterer fortsatt.

Den første ble kjøpt av britiske Victor Rothschild, og ble levert med gråblå lakk. Bilen med chassis-nummer 57 374 er kjent som «Rothschild Atlantic».

«Holzschuh Atlantic», den tredje bilen som ble bygget og med chassis-nummer 57 473, ble levert til Jacques Holzschuh fra Frankrike i oktober 1936. Den andre eieren av denne døde i en ulykke på jernbaneovergang. Bilen ble totalskadet, men årtier senere ble den gjenstand for en kompleks restaurering. Motoren var det dessverre ikke mulig å redde.

Den fjerde bilen er nå kjøpt av motedesigner Ralph Lauren, og denne ble ferdigstilt i 1938 og har chassis-nummer 57 591. Den bilen er døpt «Pope Atlantic» etter første eier, britiske R.B. Pope.

Så var det den andre bilen i Atlantic. 

Denne gikk til Jean Bugatti selv, og han lot kun noen få utvalgte venner kjøre denne med chassisnummer 57 453. Bilen ble døpt «La Voiture Noire» (den svarte bilen) og skilte seg ut med en fremre støtfanger og lavere dører, og ble brukt som modell for bilder i brosjyrer og en demonstrasjonsbil for internasjonale motorvisninger.

Men det er et problem. Bilen er søkk borte.

Det siste sporet av denne er i 1938, og mye taler for at den dessverre har gått tapt under 2. verdenskrig. Men det kan altså ingen si med sikkerhet, og jakten på den svarte bilen foregår fortsatt. Og det er ikke noe rart, og da tenker vi ikke først og fremst på et den er usedvanlig lekker:

(Foto: Bugatti)

Eksperter har for lengst kunngjort at bilen er verd mer enn én milliard kroner, noe som gjør den til tidenes dyreste bil. Så ja, ta en dobbeltsjekk om du har en nedgrodd garasje eller låve.

Man vet jo aldri hva som kan dukke opp ‒ som en gammel uidentifisert Aston Martin eller en sjelden Bugatti. Det hadde jo vært noe.

Les også:

Debatt