Om vi kun ser på modellnavnet var Opel Kadett en av verdens klart lengstlevende biler, for dette navnet dukket opp til og med et par år før Volkswagen rullet ut sin Boble.
Rett før julefeiringen skulle starte i 1936 kunne Opel avduke en helt ny modell, og Kadett skulle følge opp den moderne Olympia-modellen introdusert året før med sitt selvbærende karosseri som den aller første tyske masseproduserte bilen.
Faktisk var dette den aller beste bilen Opel hadde laget til da ‒ det mente iallfall ekspertenjuryen som deler ut årets bil i Europa. Aldri før hadde Opel vunnet denne prisen, men i 1985 slo den Renault 25 og Lancia Thema og vant kåringen med ganske klar margin.
Utviklingshistorien til den femte Kadett-generasjonen begynte faktisk i 1979. Så snart Opel Kadett D, Opels første forhjulsdrevne modell, var på markedet, ble ideene til den potensielle etterfølgeren samlet.
I produktutvikling og konstruksjon i Rüsselsheim er en rekke ingeniører, teknikere og designere en del av «Kadett E»-prosjektet. I løpet av fem år strømmer 1,5 milliarder tyske mark inn i utviklingen av Kadett E.
I nært samarbeid med designteamet i Rüsselsheim er den elegante «toppløse Kadett» skapt i den norditalienske fabrikken – inkludert omfattende standardutstyr fra sportsseter for fører og passasjer foran til individuelt sammenleggbare bakseter og tonede vinduer.
Produsenten understreker at Opel ikke bare ønsker å tiltrekke seg bilkunder med Kadett, men også tilbyr den riktige modellen for kommersielle kunder med en annen variant: Kadett Combo. Denne kompakte transportøren med en spesialdesignet bakaksel og 180 graders åpne bakdører kan bære opptil 635 kilo nyttelast og har 2,4 kubikkmeter lagringsplass.
Den sportsligste, kraftigste og – ved siden av Bertone cabriolet – sannsynligvis også den mest emosjonelle Kadett-varianten er imidlertid Kadett GSi. Mens produksjonsversjonen i utgangspunktet har en 1,8 liters motor og 85 kW (115 hk) kraft, kom GSi på banen kort tid etter som en gruppe A racerbil med 125 kW (170 hk) og en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på knappe sju sekunder.
Og som 184 kW (250 hk) racing Kadett GSi 16V, feiret den sin vinnerpremiere ved starten av det internasjonale tyske Touring Car Championship i 1988. Ett år senere ble østerrikerne Josef Haider/Ferdinand Hinterleitner tyske rallymestere i Opel Kadett GSi 16V. Og samme år deltok et Opel-lag i det tyske Touring Car Championship med femte generasjon Kadett.
«Golden Steering Wheel» og verdensmester i aerodynamikk
Under utviklingen av Kadett E hadde ingeniørene og designerne oppmerksomhet rundt de typiske Opel-styrkene, uavhengig av den respektive karosserivarianten: Emosjonell design og bevist egnethet for daglig bruk kombinert med maksimal effektivitet – alt til rimelige priser for det brede spekteret av kunder.
Denne suksessoppskriften resulterte i en rekke priser for femte generasjon av bestselgeren i kompaktklassen. I tillegg til «Golden Steering Wheel 1984», sikret den seg også tittelen «European Car of the Year 1985».
I 1984 satte Kadett også rekord når det gjelder aerodynamikk. Etter 1.200 timer med finjustering i vindtunnelen, oppnår Kadett E en oppsiktsvekkende luftmotstandskoeffisient på 0,32.
Og den sporty GSi, med en luftmotstandskoeffisient på 0,30 og et luftmotstandsareal på 0,57 kvadratmeter, var den mest strømlinjeformede sedanen i verden på den tiden. Opel-ingeniørene oppnådde disse verdiene blant annet gjennom en konsistent kileform, en dråpeformet kjøretøyplanløsning, glattede vindusplaner og andre detaljerte løsninger som fleksible fugetetninger i karosseriet.
Dette sa daværende produktutviklingsdirektør Fritz W. Lohr:
‒ I løpet av rundt 1200 vindtunneltimer oppnådde våre ingeniører og teknikere en aerodynamisk kvalitet for den nye Kadett som aldri har blitt oppnådd før i denne klassen. Under utviklingsfasen av den nye Kadett var noen av våre senioringeniører noen ganger utilgjengelige i lange perioder av dagen. Den senere forklaringen var vanligvis: "Beklager, jeg testet bare GSi..."
Samtidig går utviklingen kontinuerlig. I 1989 lanserte Opel en oppfrisket Kadett E, og to år etter overtok altså Astra-navnet over. Etter seks generasjoner inkludert den originale var det slutt for Kadetten.
Astra er selv inne i sin 6. generasjon, Astra L, introdusert i 2021.
Dagens Astra og altså arven etter Kadett er like fleksibel som før, og består av utgaver med ulike hybriddrifter, forbrenningsmotorer samt den helelektriske Astra Electric.
Den nåværende Astra-generasjonen er også den tredje på rad som vinner «Golden Steering Wheel», og er også tilgjengelig som Astra Sports Tourer i helelektrisk drakt med en rekkevidde på 413 kilometer.
Gjennom Astra vil nok Kadetten leve videre i mange år, men dagens generasjon vil neppe minnes Astra på samme måte som generasjonene med Kadett.
Her er et tilbakeblikk på 40-åringen Opel Kadett E:
Les også:
- 65 år siden bilsikkerheten fikk seg et løft
- Skodas lille helt runder 25 år
- Jakter desperat etter Aston Martins første bil
- Tidenes mestvinnende racerbil rundet 100 år