Denne husker mange, og nå er det 40 år siden Opel Kadett E kom. (Fotos: Opel)

Hipp, hipp ‒ Kadett E runder 40 år

Dette er generasjonen som fødte det som var verdens mest aerodynamiske sedan ‒ selveste Kadett GSi.


Om vi kun ser på modellnavnet var Opel Kadett en av verdens klart lengstlevende biler, for dette navnet dukket opp til og med et par år før Volkswagen rullet ut sin Boble. 

Rett før julefeiringen skulle starte i 1936 kunne Opel avduke en helt ny modell, og Kadett skulle følge opp den moderne Olympia-modellen introdusert året før med sitt selvbærende karosseri som den aller første tyske masseproduserte bilen. 

-->
Etterfølgeren rakk aldri å bli en supersuksess, for i 1940 brøt 2. verdenskrig ut og Kadetten forsvant like raskt som den hadde kommet. 

Men heldigvis ble den ikke glemt, og i 1962 kunne Opel endelig presentere en arvtaker ‒ Kadett A. Dette var i likhet med den originale en liten bil laget for masseproduksjon. 

Og masseprodusert ble den. 

Kadett B fulgte i 1965, Kadett C i 1973 og Kadett D i 1979. Så veldig mange av de med en del år på baken har rett og slett vokst opp med Kadetten. 

Det har også de som de som er født på 70- og tidlig på 80-tallet, for Opel hadde ingen planer om å skrote suksessoppskriften som Kadetten sto for. Dermed var det duket for en ny generasjon i 1984, og den ble en umiddelbar hit. 

Faktisk var dette den aller beste bilen Opel hadde laget til da ‒ det mente iallfall ekspertenjuryen som deler ut årets bil i Europa. Aldri før hadde Opel vunnet denne prisen, men i 1985 slo den Renault 25 og Lancia Thema og vant kåringen med ganske klar margin. 

Siden har Omega (1987), Insignia (2009), Ampera (2012) og Astra (2016) blitt kåret til årets bil i Europa, så Kadett E dro virkelig denne Opel-proppen. 

Og på samme tid som det feires «125 år med Opel bilproduksjon» runder altså Kadett E 40 år, så ja, tiden løper virkelig. Dette er den siste generasjonen av Kadett, for i 1991 overtok Astra stafettpinnen. At dette er en direkte etterkommer viser også generasjonen, for Astra startet ikke på A men gikk rett på Astra F ‒ bokstaven etter E. 

Den nye generasjonen Kadett E i 1984 var basert på det tekniske grunnlaget til forgjengeren, men den store nyheten var et helt nytt kombikarosseri. Vi lar Opel fortelle historien om Kadett E.

Utviklingshistorien til den femte Kadett-generasjonen begynte faktisk i 1979. Så snart Opel Kadett D, Opels første forhjulsdrevne modell, var på markedet, ble ideene til den potensielle etterfølgeren samlet.

I produktutvikling og konstruksjon i Rüsselsheim er en rekke ingeniører, teknikere og designere en del av «Kadett E»-prosjektet. I løpet av fem år strømmer 1,5 milliarder tyske mark inn i utviklingen av Kadett E.

Før den er klar for serieproduksjon dekker prototypene en total avstand på rundt 6,5 millioner kilometer – i testsentre så vel som på racerbaner, under ekstreme værforhold i Nord-Europa og i ørkenområder i USA.

Etter at den omfattende testingen var fullført, var tiden inne: Kadett E – nok en gang med forhjulsdrift – ble lansert høsten 1984. Den kom snart til forhandlere – i en rekke varianter som er uten sidestykke. Men det er langt på vei ikke den eneste grunnen til at den femte Kadett-generasjonen ble en bestselger på svært kort tid.

Det riktige valget for enhver oppgave

Helt fra salgsstart er siste Kadett-generasjon tilgjengelig som tre- og femdørs kombi og som en tre- og femdørs Kadett stasjonsvogn – med et klasseledende lastevolum på opptil 1.520 liter.

Bare ett år senere kompletterer notchback-varianten med fire dører utvalget. Og fra 1987 fikk utendørsfans valuta for pengene med Kadett E: Ingen ringere enn den italienske stjernedesigneren Nuccio Bertone var ansvarlig for den nye Kadett cabriolet.

I nært samarbeid med designteamet i Rüsselsheim er den elegante «toppløse Kadett» skapt i den norditalienske fabrikken – inkludert omfattende standardutstyr fra sportsseter for fører og passasjer foran til individuelt sammenleggbare bakseter og tonede vinduer.

Produsenten understreker at Opel ikke bare ønsker å tiltrekke seg bilkunder med Kadett, men også tilbyr den riktige modellen for kommersielle kunder med en annen variant: Kadett Combo. Denne kompakte transportøren med en spesialdesignet bakaksel og 180 graders åpne bakdører kan bære opptil 635 kilo nyttelast og har 2,4 kubikkmeter lagringsplass.

Den sportsligste, kraftigste og – ved siden av Bertone cabriolet – sannsynligvis også den mest emosjonelle Kadett-varianten er imidlertid Kadett GSi. Mens produksjonsversjonen i utgangspunktet har en 1,8 liters motor og 85 kW (115 hk) kraft, kom GSi på banen kort tid etter som en gruppe A racerbil med 125 kW (170 hk) og en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på knappe sju sekunder.

Og som 184 kW (250 hk) racing Kadett GSi 16V, feiret den sin vinnerpremiere ved starten av det internasjonale tyske Touring Car Championship i 1988. Ett år senere ble østerrikerne Josef Haider/Ferdinand Hinterleitner tyske rallymestere i Opel Kadett GSi 16V. Og samme år deltok et Opel-lag i det tyske Touring Car Championship med femte generasjon Kadett.

«Golden Steering Wheel» og verdensmester i aerodynamikk

Under utviklingen av Kadett E hadde ingeniørene og designerne oppmerksomhet rundt de typiske Opel-styrkene, uavhengig av den respektive karosserivarianten: Emosjonell design og bevist egnethet for daglig bruk kombinert med maksimal effektivitet – alt til rimelige priser for det brede spekteret av kunder.

Denne suksessoppskriften resulterte i en rekke priser for femte generasjon av bestselgeren i kompaktklassen. I tillegg til «Golden Steering Wheel 1984», sikret den seg også tittelen «European Car of the Year 1985».

I 1984 satte Kadett også rekord når det gjelder aerodynamikk. Etter 1.200 timer med finjustering i vindtunnelen, oppnår Kadett E en oppsiktsvekkende luftmotstandskoeffisient på 0,32.

Og den sporty GSi, med en luftmotstandskoeffisient på 0,30 og et luftmotstandsareal på 0,57 kvadratmeter, var den mest strømlinjeformede sedanen i verden på den tiden. Opel-ingeniørene oppnådde disse verdiene blant annet gjennom en konsistent kileform, en dråpeformet kjøretøyplanløsning, glattede vindusplaner og andre detaljerte løsninger som fleksible fugetetninger i karosseriet.

Dette sa daværende produktutviklingsdirektør Fritz W. Lohr:

‒ I løpet av rundt 1200 vindtunneltimer oppnådde våre ingeniører og teknikere en aerodynamisk kvalitet for den nye Kadett som aldri har blitt oppnådd før i denne klassen. Under utviklingsfasen av den nye Kadett var noen av våre senioringeniører noen ganger utilgjengelige i lange perioder av dagen. Den senere forklaringen var vanligvis: "Beklager, jeg testet bare GSi..."

Samtidig går utviklingen kontinuerlig. I 1989 lanserte Opel en oppfrisket Kadett E, og to år etter overtok altså Astra-navnet over. Etter seks generasjoner inkludert den originale var det slutt for Kadetten.

Astra er selv inne i sin 6. generasjon, Astra L, introdusert i 2021.

Dagens Astra og altså arven etter Kadett er like fleksibel som før, og består av utgaver med ulike hybriddrifter, forbrenningsmotorer samt den helelektriske Astra Electric.

Den nåværende Astra-generasjonen er også den tredje på rad som vinner «Golden Steering Wheel», og er også tilgjengelig som Astra Sports Tourer i helelektrisk drakt med en rekkevidde på 413 kilometer.

Gjennom Astra vil nok Kadetten leve videre i mange år, men dagens generasjon vil neppe minnes Astra på samme måte som generasjonene med Kadett.

Her er et tilbakeblikk på 40-åringen Opel Kadett E:

Les også:

Debatt