I dag tas sikkerheten i en moderne bil som er selvfølge, og alle bilene som blir sertifisert for bruk her i Europa må også tåle ganske mye i tilfelle en kollisjon.
I tillegg passer også Euro NCAP på med sine kollisjonstester, for her gjelder det å score 5 stjerner. Disse testene blir stadig tøffere, og ettersom de fleste bilene også får toppscore betyr det at dagens biler er enda mer trafikksikre enn gårsdagen.- 1963 – Alle personbilene fra Mercedes får hydrauliske tokrets bremsesystemer
- 1978 – Blokkeringsfrie bremser (ABS) markerer en milepæl i aktiv sikkerhet
- 1981 – Den første førerairbagen kommer til verden
- 1995 – ESP introduseres som standardutstyr på S-Klasse Coupé
- 1996 – BAS Brake Assist introduseres
- 1998 – Distronic adaptiv cruisekontroll har sin debut
- 1999 – Mercedes er en pioner og alle modellserier får ESP som standardutstyr
Den første bilen med et 3-punkts belte rullet ut av en svensk bilforhandler i august 1959, og det var en Volvo PV544. Amazon-modellen fulgte raskt etter, og Volvo så hvor viktig dette var at de de kun tok et åpent patent. Det betyr at alle som ville kunne kopiere løsningen helt vederlagsfritt.
Sammen md kollisjonstestene kom altså Mercedes W 111, en modell som førte an når det kom til passiv sikkerhet.
Mercedes’ 6-sylindrede sedaner 220, 220 S og 220 SE i W 111-serien hadde premiere på den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt 17. september 1959, og ble verdens første bil basert på prinsippet om et sikkerhetskarosseri med en stiv passasjerkabin og soner foran og bak som kan deformeres og komprimeres i tilfelle en kollisjon. Disse er på fagspråket kalt krympesoner.
Sikkerhetskarosseriet, patentert så tidlig som i 1951, var utviklet av ingeniøren Bela Barenyi som var en pioner innen passiv sikkerhet.
Designdetaljen med «halefinner» bak ga W 111- og 112-seriene, sistnevnte fra 1961, kallenavnet «Heckflosse» og «fintail». Sjekk denne flotte bilen som kjører stolt av gårde for akkurat 65 år siden:
Det ble totalt produsert 337.659 eksemplarer av W 111-serien fram til 1967, og modellene gjorde også stor suksess innen motorsport i rally og på bane- og utholdenhetsløp.
Det passet de nok bra til, for som vi nå vet var de hakket mer sikre enn de andre bilene på markedet og taklet nok en smell litt bedre en konkurrentene.
Det takket være året 1959, som ja, var et godt år for bilsikkerheten.
Les også:
- Skodas lille helt runder 25 år
- Jakter desperat etter Aston Martins første bil
- Tidenes mestvinnende racerbil rundet 100 år
- 100 år etter storseier er legenden