I dag tas sikkerheten i en moderne bil som er selvfølge, og alle bilene som blir sertifisert for bruk her i Europa må også tåle ganske mye i tilfelle en kollisjon.
I tillegg passer også Euro NCAP på med sine kollisjonstester, for her gjelder det å score 5 stjerner. Disse testene blir stadig tøffere, og ettersom de fleste bilene også får toppscore betyr det at dagens biler er enda mer trafikksikre enn gårsdagen.
Her har Mercedes ført an i en årrekke.
Faktisk har det tyske merket helt uten unntak fått full score på Euro NCAPs kollisjonstester de 10 siste årene, og det er ikke akkurat få biler som er testet. 25 Mercedes-biler har fått 5 stjerner.
Den foreløpig siste som ble kjørt gjennom kverna var E-klasse tidligere i år, og dette er en usedvanlig sikker bil. Den scoret blant de aller beste som er testet på alle fire områdene, voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, myke trafikantbeskyttelse og sikkerhetsassistenter.
Og det er kanskje ikke så rart, for Mercedes har altså viste vei når det kommer til sikkerhet i lang tid. Bare i løpet av de 60 siste årene har det tyske premiummrket introdusert en rekke viktige ting, som dette:
- 1963 – Alle personbilene fra Mercedes får hydrauliske tokrets bremsesystemer
- 1978 – Blokkeringsfrie bremser (ABS) markerer en milepæl i aktiv sikkerhet
- 1981 – Den første førerairbagen kommer til verden
- 1995 – ESP introduseres som standardutstyr på S-Klasse Coupé
- 1996 – BAS Brake Assist introduseres
- 1998 – Distronic adaptiv cruisekontroll har sin debut
- 1999 – Mercedes er en pioner og alle modellserier får ESP som standardutstyr
Og nå i september runder to av de mer viktige innovasjonene som altså kom før alt dette 65 år.
For på samme tid som historiens viktigste sikkerhet i bilene ble introdusert, sikkerhetsbelte, tok også Mercedes et stort steg med simuleringer av ulykker under reproduserbare forhold.
Men først må vi ta det med bilbeltet, og da må vi over til Sverige og et annet merke som har veldig fokus på sikkerhet.
Volvo var allerede i 1959 over snittet opptatt av sikkerhet, og ingeniøren Nils Bohlin så at det var mye å hente på å forbedre beltesystemet på innsiden av bilene. Tidligere hadde han jobbet i luftfarten, og visste alt om hvor skadelige kreftene under en kollisjon kunne være. Men nå var han ikke den første som tenkte dette.
Allerede på 1930-tallet hadde amerikanske merker startet med å montere inn 2-punkts belter i bilene, og det var også noen varianter med tre punkter. Men her måtte man nesten være ingeniør for å få satt disse på seg.
Bohlin tenkte at det måtte være mulig å gjøre dette enklere og på samme tid sikrere, og kom opp med V-løsningen som selv i dag er standard. Her var altså det enkleste også det beste.
Han kom altså opp med en løsning hvor man kun trengte en sammenhengende bevegelse og et klikk, så var de på innsiden trygt festet til setet ved en bråstopp.
Den første bilen med et 3-punkts belte rullet ut av en svensk bilforhandler i august 1959, og det var en Volvo PV544. Amazon-modellen fulgte raskt etter, og Volvo så hvor viktig dette var at de de kun tok et åpent patent. Det betyr at alle som ville kunne kopiere løsningen helt vederlagsfritt.
Siden har millioner av liv blitt berget grunnet Bohlins oppfinnelse, men også det Mercedes foretok seg har berget mange.
Tyskerne så nemlig at det å evaluere en krasj kunne øke sikkerheten på en veldig pålitelig måte, og bestemte seg allerede i 1958 at de skulle gjennomfør kollisjonstester med komplette kjøretøy.
I tillegg til at de kunne se de fysiske skadene på bilene etter en kollisjon, åpnet dette også for beregninger og evaluering av faktiske ulykker.
Den aller første kollisjonstesten ble gjennomført 10. september 1959, så ganske nøyaktig 65 år siden. Dette var en pre-produksjonsutgave av den kommende 110-serien som ble utsatt for en frontkollisjon med en stillestående hindring.
Faktisk var allerede historiens første personbil med et sikkerhetskarosseri også på plass på samme tid, og dette var luksussedanen i modellserien W 111.
Kollisjonstester med denne modellen bekreftet effektiviteten til et sikkerhetskarosseri for alle passasjerer.
Til å begynne med ble testbilene drevet av kabeltrekksystemer, men som bildet under viser gikk Mercedes senere over til raketter med varmt vann.
Sammen md kollisjonstestene kom altså Mercedes W 111, en modell som førte an når det kom til passiv sikkerhet.
Mercedes’ 6-sylindrede sedaner 220, 220 S og 220 SE i W 111-serien hadde premiere på den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt 17. september 1959, og ble verdens første bil basert på prinsippet om et sikkerhetskarosseri med en stiv passasjerkabin og soner foran og bak som kan deformeres og komprimeres i tilfelle en kollisjon. Disse er på fagspråket kalt krympesoner.
Sikkerhetskarosseriet, patentert så tidlig som i 1951, var utviklet av ingeniøren Bela Barenyi som var en pioner innen passiv sikkerhet.
Designdetaljen med «halefinner» bak ga W 111- og 112-seriene, sistnevnte fra 1961, kallenavnet «Heckflosse» og «fintail». Sjekk denne flotte bilen som kjører stolt av gårde for akkurat 65 år siden:
Det ble totalt produsert 337.659 eksemplarer av W 111-serien fram til 1967, og modellene gjorde også stor suksess innen motorsport i rally og på bane- og utholdenhetsløp.
Det passet de nok bra til, for som vi nå vet var de hakket mer sikre enn de andre bilene på markedet og taklet nok en smell litt bedre en konkurrentene.
Det takket være året 1959, som ja, var et godt år for bilsikkerheten.
Les også: