Så hvilken modell tok livet av den «ekte» Skodaen? Jo, det er Fabia.
Som kjent hører det tsjekkiske merket nå hjemme i den store Volkswagen-gruppen, og bilene fra ulike merker lages som kjent på samme plattform. Ja, synergieffekter og den slags.
Skoda Fabia var blant hovedpremierene på den 58. Frankfurt Motor Show. Den debuterte som en femdørs kombi, som målte 3.960 mm i lengde, og ble posisjonert som etterfølgeren til Skoda Felicia.
Mindre enn ett år etter lanseringen fulgte en stasjonsvogn, og i 2001 ble en sedan satt i produksjon.
Designet til førstegenerasjons Fabia ble skapt av et team på rundt 20 designere, ledet av Skodas daværende designsjef, Dirk van Braeckel.
1. generasjons Fabia ble bygget på den avanserte småbilplattformen PQ24, og tilbød et bredt utvalg av drivlinjer. I mars 2003 debuterte den sporty RS-varianten – med en kraftig 1.9 TDI turbodieselmotor som yter 96 kW, som kombinerer dynamisk ytelse og drivstoffeffektivitet.
2. generasjon Skoda Fabia (2007-2014):
I mars 2007 hadde 2. generasjon Skoda Fabia premiere på bilutstillingen i Genève. Basert på samme plattform som 1. generasjon, var den nye modellen litt lengre (+22 mm) og høyere (+47 mm).
I september 2007 ble den praktiske stasjonsvognen avduket. I 2009 ble Scout-varianten og RS-versjonen med en 1.4 TSI bensinturboladet motor (132 kW) med i serien.
Denne Fabia-generasjonen inneholdt den populære Monte Carlo-versjonen for første gang.
3. generasjon Skoda Fabia (2014-2022):
3. generasjon Skoda Fabia ble avduket på bilutstillingen i Paris i oktober 2014. Teknologisk tjente den på den moderne PQ26-plattformen, mens designet fikk skarpere og mer dynamiske linjer, godt hjulpet av en endring i proporsjoner; bilen var 90 mm bredere og 30 mm lavere enn forgjengeren.
Det ble også gjort betydelige forbedringer av sikkerhets- og komfortfunksjonene. For første gang ble Skoda Fabia utstyrt med Front Assist, adaptiv cruisekontroll og et system for tretthetsovervåking av føreren.
Ansiktsløftningen i 2018 utvidet modellens funksjoner ytterligere, og introduserte fulle LED-frontlykter og blindsoneovervåking.
4. generasjon Skoda Fabia (2021-nåtid):
Den siste generasjonen av Skoda Fabia ble introdusert våren 2021 som en femdørs kombi, bygget på MQB A0-plattformen. Designet er laget av et team ledet av sjef for Skoda Design, Oliver Stefani.
4. generasjon er over 4,1 meter lang, og bagasjerommet har økt til 380 liter, 50 liter mer enn forrige generasjon. Bilen er utstyrt med toppmoderne funksjoner som Travel Assist 2.0, Automatic Parking, Lane Assist, Traffic Sign Recognition, Side Assist for filskifte, og Front Assist med prediktiv fotgjenger- og syklistbeskyttelse.
Les også:
- Jakter desperat etter Aston Martins første bil
- Tidenes mestvinnende racerbil rundet 100 år
- 100 år etter storseier er legenden tilbake
- Superfan har gjenopplivet Supervan