25 år med Fabia har gitt fire generasjoner. (Fotos: Skoda)

Skodas lille helt runder 25 år

Skodas svar på Volkswagen Polo har vært en stor suksess, og 25 år etter at den ble vist fram for første gang er den fortsatt en favoritt.


Så hvilken modell tok livet av den «ekte» Skodaen? Jo, det er Fabia.

Som kjent hører det tsjekkiske merket nå hjemme i den store Volkswagen-gruppen, og bilene fra ulike merker lages som kjent på samme plattform. Ja, synergieffekter og den slags.

-->
En slik plattform er den velkjente MQB.

Denne Volkswagen-plattformen kommer i flere varianter, og den som er kalt MQB A0 står for biler som Audi A1, Seat Ibiza og Volkswagen Polo. Og ja, flere Skoda-modeller, inkludert jubilanten Fabia. Så her kryr det altså av søsken.

Men Skoda har selvsagt ikke alltid vært eid av den tyske gruppen, som gradvis overtok merket på 1990-tallet før de sikret seg full kontroll i 2000.  

Ideen til Volkswagen-gruppen var ganske enkel, men smart. Lage egne Skoda-varianter av andre modeller ‒ så Octavia dukket opp i 1996 basert på Golfen og Fabia altså i 1999 ment som en etterkommer av Skoda Felicia. Og akkurat den modellen markerer slutten på en Skoda-æra.

Felicia ble nemlig den aller siste bilen som det tsjekkiske merket satte sammen på sin egen plattform, og dette var altså en bil som arvet navnet fra Felicia-modellen som kom allerede i 1959. Den modellen ble det satt sluttstrek for i 1964, så det er akkurat 60 år siden den originale Felicia forsvant.

Skoda Fabia vist fram for aller første gang under Frankfurt Motor Show i september 1999 ble raskt en suksess, noe som ikke er overraskende. Dette var altså en slags Polo i Skoda-drakt, og dermed lå jo det meste til rette for at denne ble en hit.

Siden har Skoda kjørt på med tre nye generasjoner, og selv de siste årene har den lille favoritten hanket inn flere store priser som viser at den fortsatt er en veldig aktuell bil 25 år etter at den kom.

I tillegg har den helt klart satt spor etter seg i motorsporten, og i 2003 brøytet den seg vei i rally-VM i WRC-kategorien. Med 2. generasjon i 2009 skiftet Skoda litt taktikk og lagde en litt rimeligere variant gjennom Skoda Fabia Super 2000, og i 2015 entret Fabia WRC2-klassen med en ny generasjon.

I dag tilbys det Rally2 og Rally2 evo-utgaver, og slike finnes over hele verden. Private team har nemlig kjøpt nærmere 500 slike biler, og dagen generasjon kalt Skoda Fabia RS Rally2 har suksess verden over.

Vår egen Andreas Mikkelsen har blitt WRC2-mester to ganger i en Fabia, først med en Fabia R5 Evo i 2021 og deretter i en Fabia RS Rally2 i 2023.

Nordmannen er også historisk, for han ble den første og eneste til å vinne den europeiske rallyserien IRC to ganger, i 2011 og 2012. Begge ganger bak rattet på en Fabia S2000.

Her går det unna med Mikkelsen i en Skoda Fabia R5 Evo under en runde i Kroatia i 2021:

Vi må selvsagt feire at lille Fabia nå runder 25 år, og lar Skoda selv fortelle litt om de fire generasjonene av den viktige bilen som nå nærmere seg den store milepælen på totalt 5 millioner biler ‒ og det altså i løpet av 25 år.

1. generasjon Skoda Fabia (1999-2008):

Skoda Fabia var blant hovedpremierene på den 58. Frankfurt Motor Show. Den debuterte som en femdørs kombi, som målte 3.960 mm i lengde, og ble posisjonert som etterfølgeren til Skoda Felicia.

Mindre enn ett år etter lanseringen fulgte en stasjonsvogn, og i 2001 ble en sedan satt i produksjon.

Designet til førstegenerasjons Fabia ble skapt av et team på rundt 20 designere, ledet av Skodas daværende designsjef, Dirk van Braeckel.

1. generasjons Fabia ble bygget på den avanserte småbilplattformen PQ24, og tilbød et bredt utvalg av drivlinjer. I mars 2003 debuterte den sporty RS-varianten – med en kraftig 1.9 TDI turbodieselmotor som yter 96 kW, som kombinerer dynamisk ytelse og drivstoffeffektivitet.

2. generasjon Skoda Fabia (2007-2014):

I mars 2007 hadde 2. generasjon Skoda Fabia premiere på bilutstillingen i Genève. Basert på samme plattform som 1. generasjon, var den nye modellen litt lengre (+22 mm) og høyere (+47 mm).

I september 2007 ble den praktiske stasjonsvognen avduket. I 2009 ble Scout-varianten og RS-versjonen med en 1.4 TSI bensinturboladet motor (132 kW) med i serien.

Denne Fabia-generasjonen inneholdt den populære Monte Carlo-versjonen for første gang.

3. generasjon Skoda Fabia (2014-2022):

3. generasjon Skoda Fabia ble avduket på bilutstillingen i Paris i oktober 2014. Teknologisk tjente den på den moderne PQ26-plattformen, mens designet fikk skarpere og mer dynamiske linjer, godt hjulpet av en endring i proporsjoner; bilen var 90 mm bredere og 30 mm lavere enn forgjengeren.

Det ble også gjort betydelige forbedringer av sikkerhets- og komfortfunksjonene. For første gang ble Skoda Fabia utstyrt med Front Assist, adaptiv cruisekontroll og et system for tretthetsovervåking av føreren.

Ansiktsløftningen i 2018 utvidet modellens funksjoner ytterligere, og introduserte fulle LED-frontlykter og blindsoneovervåking.

4. generasjon Skoda Fabia (2021-nåtid):

Den siste generasjonen av Skoda Fabia ble introdusert våren 2021 som en femdørs kombi, bygget på MQB A0-plattformen. Designet er laget av et team ledet av sjef for Skoda Design, Oliver Stefani.

4. generasjon er over 4,1 meter lang, og bagasjerommet har økt til 380 liter, 50 liter mer enn forrige generasjon. Bilen er utstyrt med toppmoderne funksjoner som Travel Assist 2.0, Automatic Parking, Lane Assist, Traffic Sign Recognition, Side Assist for filskifte, og Front Assist med prediktiv fotgjenger- og syklistbeskyttelse.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Featured Skoda Skoda Fabia