Skiltpressen går døgnet rundt. For gjennom et år bestiller Statens vegvesen rundt 700.000 bilskilt, og selv om hvert av disse kun veier 170 gram, utgjør det en betydelig mengde aluminium.
Det er en utfordring.
For aluminium er et svært energikrevende å framstille, men:
– Ved å bruke resirkulert materiale reduserer vi energiforbruket dramatisk, uten at materialegenskapene blir svekket, sier Lasse Stentorp Haugen i Statens vegvesen.
– Produksjon av skilt med resirkulert aluminium krever kun fem prosent av energien som går med til å lage skilt av ny aluminium.
Vegvesenet har testet bilskilt av resirkulert aluminium i rundt ett år, og det inkluderer 43 privatbiler, åtte tjenestebiler i Statens vegvesen og åtte lastebiler fra en entreprenør. I tillegg er det testet sels bilskilt, hvorav tre består av resirkulert aluminium og tre i primæraluminium, i og ved Espatunnelen på E6 sør for Hamar.
– Vi har også forhørt oss med relevante fagmiljøer og sammenlignbare land som har tatt i bruk resirkulert aluminium i bilskilt, sier Stentorp Haugen.
Konklusjonen til Vegvesenet er at de ikke kan noen nevneverdig forskjell i kvaliteten. Og den norske skiltlevereandøren Speira har også bekreftet at de kan levere tilstrekkelig med skilt i resirkulert aluminium.
Skiltene består av minst 40 prosent resirkulert aluminium og har, som vanlige skilt, en forventet levetid på minst 10 år, opplyser Vegvesenet.
Allerede nå i desember er de første bilskiltene i resirkulert aluminium tatt i bruk, og deretter er det full utrulling fra januar. I første omgang gjelder dette standard hvite skilt, mens de andre variantene kommer etter hvert, opplyser Vegvesenet.
– Selv om skiltene nå kommer i resirkulert aluminium, kan du ikke se forskjell på nye og gamle skilt, avslutter Stentorp Haugen.
Rent økonomisk sparer ikke Statens vegvesen på ordningen, men det er store gevinster på miljøsiden i form av lavere energiforbruk og mindre utslipp. Det har Vegvesenet selv regnet på.
De sier at endringen kan gi en årlig besparelse av klimagassutslipp som tilsvarer omtrent 1.700 flyreiser tur-retur Oslo-New York for én person, så ja, ganske så mye.
Les også: