Ok, dette er litt spesielt. Nokian Tyres, på originalspråket Nokian Renkaat, ble grunnlagt så sent som i 1988. Det er jo bare 36 år siden, og som de fleste vet hadde vi vinterdekk lenge før dette.
Forklaringen er at røttene til Nokian Tyres går mye lengre tilbake, og det hele startet i 1865 da en finsk ingeniør opprettet en tremassefabrikk i utkanten av Tammerfors.
Navnet kommer fra en elv i området kalt Nokianvirta, og denne flyter også forbi byen som heter Nokia ‒ akkurat som mobiltelefonene som var veldig populære for et par tiår tilbake heter. Denne byen ligger sørvest i Finland, og er for øvrig vennskapsby med selveste Moss.
Etter opprettelsen av fabrikken i 1865 dukket det finske gummiselskapet opp i 1898, og dette er den direkte forløperen til Nokian. Disse startet produksjon av sykkeldekk i 1925, og gikk til slutt over til bildekk i 1932.
I 1967 ble gummiselskapet en del av en fusjon som dannet Nokia-gruppen, og så har vi endelig kommet til 1988. Da ble Nokian Tyres etablert. Den ekstra n’en i navnet er der grunnet det evinnelige kasus-kjøret i det finske språket, hvor Nokian renkaat betyr «dekk av Nokia».
Bildekkeventyret startet altså i 1932, og de så raskt at det var behov for noe nytt ‒ dekk som passet bedre på vinterlige forhold. Så to år senere var det klart for verdens første vinterdekk, og dette er altså nå 90 år siden.
Før Nokian kom opp med vinterdekket var det dekk med glatte overflater som gjaldt, og skulle man kjøre på nordiske vinterveier så var løsningen kjettinger. Sikkert greit når man ikke hadde noe annet, men alt annet enn optimalt.
Så kloke finske hoder kom opp med et dekk med et grovere mønster som ga bedre grep, og designet var såpass smart at mønsteret var åpent nok til å rense seg selv for snø under kjøring.
Dermed tok bilismen har i nord et gigantsteg, for dette åpnet for bruk av bilen langt mer enn kun i løpet av det sommerlige halvåret. Og spesielt viktig var dette for lastebiler som skulle levere viktig last året rundt.
Verdens første vinterdekk het Kelirengas, Vær Dekket, og var da også hovedsakelig utviklet for lastebiler. Men det skulle ikke gå lang tid før disse var videreutviklet for å passe til personbiler, og det skjedde i 1936. Og dette navnet kjenner du til.
For dekket het Lumi-Hakkapeliitta, Snø-Hakkapeliitta. Hakkapeliitta var for øvrig kallenavnet på et legendarisk finsk kavaleri fra 30-årskrigen som strakk seg fra 1618 til 1648, og kom grunnet kampropet til de tapre soldatene som kjempet sammen med de svenske styrkene ‒ hakkaa päälle ‒ hakk løs.
Nokian kom med nyvinningen grunnet bygging av nye veier og stadig flere biler, og Lumi-Hakkapeliitta løste vinterutfordringen gjennom små sugekopper som hindret at dekket skled på isete overflater.
Spol vi fram til 2024 så er Nokian Hakkapeliitta et av verdens aller mest kjente vinterdekk, og senest i september scoret dette dekket best på is og snø i en test gjennomført av NAF og Motor.
Vinterdekket var selvsagt en revolusjon da det kom, for dette åpnet for en langt tryggere vinterkjøring uansett vær. Og noen tiår senere skulle det bli enda tryggere.
For på begynnelsen av 1960-tallet fant piggene veien inn i dekket, og det ga selvsagt bilene et enda bedre grep på snø og is. Så hakk deg løs og pigg deg av gårde.
I dag fungerer piggfrie vinterdekk nesten like bra som piggdekk selv på is, og dekkene er også ganske annerledes. Det moderne vinterdekket inneholder en blanding av omtrent 100 forskjellige råmaterialer, noe som er rundt tre ganger så mye som vinterdekket på 1930-tallet.
Nå er dekkene selvsagt også langt mer bærekraftig, og inneholder både fornybare og resirkulerte råmaterialer.
‒ Vinterdekket lærte oss at vi kan skape sikkerhet ved å ligge i forkant av utfordringene, sier Teemu Soini, VP for Innovasjon og Utvikling i Nokian Tyres.
‒ Etter hvert som verden fortsetter å endre seg, gjør også utfordringene det. I disse 90 årene har værforholdene endret seg, nye materialer har blitt innovert og produktutviklingen har tatt store skritt mot å skape mer og mer bærekraftige dekk.
‒ De to hovedområdene for vår innovasjon og utvikling er sikkerhet og bærekraft, og spesielt i vinterdekk er sikkerhet en prioritet, sier Soini.
Det ligger flere tiår med utvikling og innovasjonsarbeid bak dagens moderne vinterdekk, som for hvert år blir litt bedre. Nokian, verdens nordligste dekkmerke, har for eksempel et stort testanlegg i Ivalo langt inn i Lappland. Dette er faktisk bare rundt 15 mil fra Karasjok, og med den digre og iskalde Enaresjøen i nabolaget bør det være greit med både snø og is å teste på.
‒ Ulike kjøreforhold krever forskjellige typer vinterdekk, ettersom vinterforholdene varierer sterkt avhengig av området og dets klima: I Sentral-Europa er vinteren mer regnfull, mens veiene i Skandinavia er dekket av snø eller is. Derfor tilpasser Nokian Tyres sine vinterdekk etter forholdene i området de er ment å kjøres i, sier Marko Saari, VP, Product Management fra Nokian Tyres.
Utviklingen innen kjøretøyteknologi påvirker også utviklingen av vinterdekk.
‒ For eksempel må dekk til elbiler bære tyngre last på grunn av batteriets ekstra vekt og umiddelbart reagere på det høye dreiemomentet til disse bilene, forklarer Saari.
‒ Vårt utgangspunkt er at alle våre produkter gjør kjøringen trygg uansett hvilken bil du kjører. Testing har vært nøkkelen for å sikre dekkytelsen for å møte behovene til moderne sjåfører.
I den finske Nokian-fabrikken produseres vinterdekk for det nordiske markedet og for Nord-Amerika, mens fabrikken i Romania produserer dekk for Sentral-Europa.
Og slik ser et moderne vinterdekk ut:
Les også: