Ok, dette er litt spesielt. Nokian Tyres, på originalspråket Nokian Renkaat, ble grunnlagt så sent som i 1988. Det er jo bare 36 år siden, og som de fleste vet hadde vi vinterdekk lenge før dette.
Forklaringen er at røttene til Nokian Tyres går mye lengre tilbake, og det hele startet i 1865 da en finsk ingeniør opprettet en tremassefabrikk i utkanten av Tammerfors.
Før Nokian kom opp med vinterdekket var det dekk med glatte overflater som gjaldt, og skulle man kjøre på nordiske vinterveier så var løsningen kjettinger. Sikkert greit når man ikke hadde noe annet, men alt annet enn optimalt.
Så kloke finske hoder kom opp med et dekk med et grovere mønster som ga bedre grep, og designet var såpass smart at mønsteret var åpent nok til å rense seg selv for snø under kjøring.
Nå er dekkene selvsagt også langt mer bærekraftig, og inneholder både fornybare og resirkulerte råmaterialer.
‒ Vinterdekket lærte oss at vi kan skape sikkerhet ved å ligge i forkant av utfordringene, sier Teemu Soini, VP for Innovasjon og Utvikling i Nokian Tyres.
‒ Etter hvert som verden fortsetter å endre seg, gjør også utfordringene det. I disse 90 årene har værforholdene endret seg, nye materialer har blitt innovert og produktutviklingen har tatt store skritt mot å skape mer og mer bærekraftige dekk.
‒ De to hovedområdene for vår innovasjon og utvikling er sikkerhet og bærekraft, og spesielt i vinterdekk er sikkerhet en prioritet, sier Soini.
Det ligger flere tiår med utvikling og innovasjonsarbeid bak dagens moderne vinterdekk, som for hvert år blir litt bedre. Nokian, verdens nordligste dekkmerke, har for eksempel et stort testanlegg i Ivalo langt inn i Lappland. Dette er faktisk bare rundt 15 mil fra Karasjok, og med den digre og iskalde Enaresjøen i nabolaget bør det være greit med både snø og is å teste på.
‒ Ulike kjøreforhold krever forskjellige typer vinterdekk, ettersom vinterforholdene varierer sterkt avhengig av området og dets klima: I Sentral-Europa er vinteren mer regnfull, mens veiene i Skandinavia er dekket av snø eller is. Derfor tilpasser Nokian Tyres sine vinterdekk etter forholdene i området de er ment å kjøres i, sier Marko Saari, VP, Product Management fra Nokian Tyres.
Utviklingen innen kjøretøyteknologi påvirker også utviklingen av vinterdekk.
‒ For eksempel må dekk til elbiler bære tyngre last på grunn av batteriets ekstra vekt og umiddelbart reagere på det høye dreiemomentet til disse bilene, forklarer Saari.
‒ Vårt utgangspunkt er at alle våre produkter gjør kjøringen trygg uansett hvilken bil du kjører. Testing har vært nøkkelen for å sikre dekkytelsen for å møte behovene til moderne sjåfører.
I den finske Nokian-fabrikken produseres vinterdekk for det nordiske markedet og for Nord-Amerika, mens fabrikken i Romania produserer dekk for Sentral-Europa.
Og slik ser et moderne vinterdekk ut:
Les også:
- Verdens mest eksklusive «Olabil» blir ny
- Skodas første «Volkswagen» runder 30 år
- Verdens første serieproduserte bil runder 130 år
- Hipp, hipp ‒ Kadett E runder 40 år