På 1920-tallet begynte Bugatti virkelig å sette spor etter seg, og mye handlet om racerbanen. For i 1924 kom det som ofte er betegnet som den mest suksessfulle racerbilen noensinne, Bugatti Type 35. Den sørget blant annet for fem strake seire i Targa Florio, et av datidens aller største løp.
At grunnlegger Ettore Bugatti var stolt av Type 35 viser ikke minst en hendelse i 1926. For da yngstesønn Roland fylte år hadde pappa Bugatti noe svært spesielt på lur.
Han hadde nemlig fått bygd Type 35 i en halv størrelse, og som skulle bli kalt Type 52. Denne er enkelt og greit kjent som «Baby-Bugatti».
Vi tipper at fire år gamle Ronald nok fikk ganske så runde øyne da han så sin egen lille racerbil, for dette er rett og slett ellevilt. Det fikk iallfall kundene som var innom Bugatti og spottet denne lille Bugatti-utgaven, og flere forlangt enkelt og greit at Bugatti laget en slik bil også til dem.
Bugatti var ikke vonde å be, så mellom 1927 og 1936 lagde de 500 slike, men som en «lekebil» har det selvsagt gått hardt utover disse. I dag er det kun en håndfull som har overlevd, så vi kan trygt slå fast at dette er verdens mest eksklusive bil rettet mot barn.
Ja, selv den nye Type 52, for det er altså på vei en slik, koster mer enn mange av de nye Mercedes-modellene.
For babyen har blitt tolket på nytt. og skal komme i en spesiell samlerserie som blir langt mer eksklusiv enn de 500 som originalt ble laget. Denne gang er den store guttedrømmen realisert av Bugattis første Pilote Officiel, Pierre-Henri Raphanel.
For gjennom hans lidenskap og livslange dedikasjon til Bugatti, er altså «Baby-Bugatti» gjenskapt. Mer eksakt er det selskapet hans, «Nations Racing Legends», som blåser nytt liv i Type 52. Det kommer altså en serie med små mesterverk.
Raphanels reise med Bugatti begynte i 2005, og siden den gang har han blitt synonymt med merkets svært høye standarder og visjonære ånd. Dette er altså den personen i verden som er aller størst Bugatti-ekspert, for han har gjennomført mer enn 10.000 veitester rundt om i verden.
Men han kjenner til mer enn bare Bugatti-biler. og noe drar kjensel på navnet fra Formel 1. Franskmannen har nemlig kjørt 17 F1-løp., og i tillegg har han også deltatt på legendariske 24 Hours of Le Mans.
Tilbake i 2010 satte han også verdensrekord, for da rattet han en Bugatti Veyron 16.4 Super Sport opp i 431 km/t og kjørte seg rett inn i den berømte Guinness-boken.
Så det bør absolutt ikke stå på kunnskapen når han har pløyd inn all sin erfaring i en helt ny Bugatti, dog en litt mindre bil enn det bilmerket normalt lager.
Denne nye serien blir altså svært eksklusiv og skal kun lages i 99 eksemplarer, og skal feire luksus og fortreffelighet i en «baby-pakke». Her er det brukt originale håndverksteknikker og materialer av høyeste kvalitet, akkurat som Ettore Bugatti selv ville gjort.
For som for en vanlig Bugatti er det kun en ting som gjelder ‒ perfeksjon.
Bugatti understreker at hver Type 52 er langt mer enn en kopi, og sier at dette er en mesterlig nytolkning som hyller Bugattis arv på samme tid som den feirer testpilotens egen legendariske reise med merket.
‒ Pierre-Henri har vært en fantastisk merkeambassadør i nesten to tiår. Hans utrolige kunnskap om Bugatti-merket og hans lidenskap for vår uforlignelige arv og Ettores visjonære ånd og filosofi – så vel som hans store kjærlighet for detaljer og ambisjoner om å være tro mot den originale bilen – bringer så mye autentisitet og unikhet til hans oeuvre d'art, sier Wiebke Ståhl, administrerende direktør i Bugatti International.
‒ Vi er utrolig stolte av å komplettere porteføljen vår med disse toppmoderne skulpturene designet for Bugatti-entusiaster og kunstsamlere.
Man tuller som kjent ikke altfor mye med historiske kunstverk på fire hjul, så den nye babyen fanger ånden til den gamle på en rekke områder ‒ gjennom stål, aluminium, tre og lær flettet inn i designet med presisjon som en OL-skytter. Her skal det leveres en unik fusjon av håndverk og kunst.
For å få det til trengs det eksperter, mange eksperter.
‒ For å gjenopplive dette bilikonet og forbli tro mot Ettores originale verk, har vi i Nations Racing Legends kuratert et team av eksepsjonelle håndverkere over hele Frankrike, som hver har en uforlignelig gave. Vi har omhyggelig håndplukket chassis- og karosseriarbeidere, sveisere, dreiere, salmakere og malere for å tilby det mest autentiske og respektfulle kunstverket som forblir tro mot sin mest originale form, sier Raphanel.
‒ Disse dyktige håndverkerne og kvinnene, alle anerkjente mestere i sine respektive håndverk, har kommet sammen og jobbet intensivt de siste årene for å skape en unik hyllest til den legendariske «Baby» Type 52. Ved å studere mer enn 100 produksjonsplaner, undersøkte periodebilder og ved å analysere de sjeldne modellene som fortsatt eksisterer, har vi lagt merke til hver eneste detalj ved den legendariske modellen.
Så her er stålrammeskinnene, et håndbanket aluminiumskarosseri, forniklet messingradiator, trebremsetromler, skinnpolstrede seter – alt skapt etter teknikker og tegninger til den originale «Baby-Bugatti».
60 av de små mesterverkene, som alle selvsagt er nummeret, skal til privilegerte kunder som selv får bestemme farge ‒ men noen får også offisielle racingdrakter som hyller Frankrike, Italia og Monaco.
Videre skal 39 gjenspeile den unike kunstneriske stilen til Bugattis spesialutgaver, og der er det 12 «sølvlegender» ‒ åtte i speilpolert aluminium og fire i unike kunstnerprøver ‒ og 12 «gulllegender» ‒ åtte fulle av svært komplekse speilpolerte messing og fire i kunstnerkorrektur.
‒ Den bemerkelsesverdige gruppen av håndverkere og kunstnere jeg har samlet deler en felles visjon om å hedre Bugattis virkelig unike historie ‒ å gjenopplive ånden av uforlignelig som «Baby» Type 52 representerte, og legemliggjør etosen som har gjort hver Bugatti-modell uforlignelig, sier en fornøyd testpilot og aldri så liten kurator.
‒ Kunstverkene vi har laget, med utrolig intrikate håndverksprosesser og edle materialer, er helt tro mot den opprinnelige visjonen. Disse tidløse skreddersydde kreasjonene er utformet som skulpturer og er et vakkert vitnesbyrd om arvens ånd som tvang Ettore til å skjenke den originale «Baby» Type 52 til sønnen sin, og hedre merkets arv og kundesentriske tilnærming.
Ja, så var det den lille greia med pris. Vel, den lyder på 95.000 euro, som betyr en eller annen plass rundt 1,1 million kroner.
Og om du tenker å bli årets pappa eller mamma ved å gi tidenes råeste gave må du være rask, for allerede nå er en tredjedel av bilene bestilt.
Les også: