På 1920-tallet begynte Bugatti virkelig å sette spor etter seg, og mye handlet om racerbanen. For i 1924 kom det som ofte er betegnet som den mest suksessfulle racerbilen noensinne, Bugatti Type 35. Den sørget blant annet for fem strake seire i Targa Florio, et av datidens aller største løp.
At grunnlegger Ettore Bugatti var stolt av Type 35 viser ikke minst en hendelse i 1926. For da yngstesønn Roland fylte år hadde pappa Bugatti noe svært spesielt på lur.
For babyen har blitt tolket på nytt. og skal komme i en spesiell samlerserie som blir langt mer eksklusiv enn de 500 som originalt ble laget. Denne gang er den store guttedrømmen realisert av Bugattis første Pilote Officiel, Pierre-Henri Raphanel.
For gjennom hans lidenskap og livslange dedikasjon til Bugatti, er altså «Baby-Bugatti» gjenskapt. Mer eksakt er det selskapet hans, «Nations Racing Legends», som blåser nytt liv i Type 52. Det kommer altså en serie med små mesterverk.
‒ For å gjenopplive dette bilikonet og forbli tro mot Ettores originale verk, har vi i Nations Racing Legends kuratert et team av eksepsjonelle håndverkere over hele Frankrike, som hver har en uforlignelig gave. Vi har omhyggelig håndplukket chassis- og karosseriarbeidere, sveisere, dreiere, salmakere og malere for å tilby det mest autentiske og respektfulle kunstverket som forblir tro mot sin mest originale form, sier Raphanel.
‒ Disse dyktige håndverkerne og kvinnene, alle anerkjente mestere i sine respektive håndverk, har kommet sammen og jobbet intensivt de siste årene for å skape en unik hyllest til den legendariske «Baby» Type 52. Ved å studere mer enn 100 produksjonsplaner, undersøkte periodebilder og ved å analysere de sjeldne modellene som fortsatt eksisterer, har vi lagt merke til hver eneste detalj ved den legendariske modellen.
Så her er stålrammeskinnene, et håndbanket aluminiumskarosseri, forniklet messingradiator, trebremsetromler, skinnpolstrede seter – alt skapt etter teknikker og tegninger til den originale «Baby-Bugatti».
60 av de små mesterverkene, som alle selvsagt er nummeret, skal til privilegerte kunder som selv får bestemme farge ‒ men noen får også offisielle racingdrakter som hyller Frankrike, Italia og Monaco.
Videre skal 39 gjenspeile den unike kunstneriske stilen til Bugattis spesialutgaver, og der er det 12 «sølvlegender» ‒ åtte i speilpolert aluminium og fire i unike kunstnerprøver ‒ og 12 «gulllegender» ‒ åtte fulle av svært komplekse speilpolerte messing og fire i kunstnerkorrektur.
‒ Den bemerkelsesverdige gruppen av håndverkere og kunstnere jeg har samlet deler en felles visjon om å hedre Bugattis virkelig unike historie ‒ å gjenopplive ånden av uforlignelig som «Baby» Type 52 representerte, og legemliggjør etosen som har gjort hver Bugatti-modell uforlignelig, sier en fornøyd testpilot og aldri så liten kurator.
‒ Kunstverkene vi har laget, med utrolig intrikate håndverksprosesser og edle materialer, er helt tro mot den opprinnelige visjonen. Disse tidløse skreddersydde kreasjonene er utformet som skulpturer og er et vakkert vitnesbyrd om arvens ånd som tvang Ettore til å skjenke den originale «Baby» Type 52 til sønnen sin, og hedre merkets arv og kundesentriske tilnærming.
Ja, så var det den lille greia med pris. Vel, den lyder på 95.000 euro, som betyr en eller annen plass rundt 1,1 million kroner.
Og om du tenker å bli årets pappa eller mamma ved å gi tidenes råeste gave må du være rask, for allerede nå er en tredjedel av bilene bestilt.
Les også:
- Skodas første «Volkswagen» runder 30 år
- Verdens første serieproduserte bil runder 130 år
- Hipp, hipp ‒ Kadett E runder 40 år
- 65 år siden bilsikkerheten fikk seg et løft