Som mange vet starter automobilæraen i 1886 da Karl Benz fikk patent på sin Benz Patent-Motorwagen, og i årene etter kastet stadig flere seg over denne motoriserte hestevogn-bølgen.
Ferdinand Porsche, gudfaren til Porsche-merket og mannen bak Bobla, startet for eksempel opp hos Lohner-merket i 1898, og lagde først en elbil og deretter en hybrid på bare et par år. Jepp, slå den!
Det første motoriserte kjøretøyet, en motorsykkel, er dermed et slags startpunkt for dagens Skoda, som kjøpte opp Laurin & Klement i 1925.
Mer eksakt så kan vi si at på mange måter startet dagens moderne Skoda å ta form 18. november 1899, for det var på denne lørdagen at de aller første journalistene fikk prøve Laurin & Klement Slavia Type A og B «motoriserte tohjulinger» i Praha.
Her er historien slik Skoda selv forteller den.
Disse modellene, priset til henholdsvis 460 og 500 gulden, ble umiddelbart populære både hjemme og på internasjonale markeder som Storbritannia og Tyskland. Slavia-motorsyklene fikk et så godt rykte at de i 1904 ble produsert på lisens i Tyskland under navnet «Germania».
Fra motorsykler til biler
Suksessen med motorsyklene motiverte Laurin & Klement til å utforske bilmarkedet. I 1905 lanserte de sin første bil, Voiturette A, utstyrt med en 2-sylindret 1-liters motor. Overgangen markerte starten på en ny epoke for selskapet, som stoppet motorsykkelproduksjonen i 1910 etter å ha produsert mellom 3.500 og 4.500 motorsykler.
Blant deres bemerkelsesverdige prestasjoner var lanseringen av L&K Type CCCC, en av verdens første 4-sylindrede motorsykler, og triumfen ved det uoffisielle verdensmesterskapet for motorsykler i Dourdan, Paris, i 1905.
En arv av innovasjon
Laurin & Klement fortsatte å innovere, blant annet med luksusbilen L&K FF i 1907 – Sentral-Europas første 8-sylindrede bil – og et hybridkjøretøy utviklet i samarbeid med elektroingeniøren Frantisek Knizik.
Gjennom 125 år har Mladá Boleslav opprettholdt en sterk tradisjon for motorutvikling og produksjon, med røtter tilbake til Slavia Type A og B-motorsyklene fra 1899.
Fra sin beskjedne begynnelse har Laurin & Klement, og deretter Skoda, fortsatt å prege bilindustrien ‒ noe merket fortsatt gjør.
Les også:
- Det revolusjonerende vinterdekket runder 90 år
- Verdens mest eksklusive «Olabil» blir ny
- Skodas første «Volkswagen» runder 30 år
- Verdens første serieproduserte bil runder 130 år