Som mange vet starter automobilæraen i 1886 da Karl Benz fikk patent på sin Benz Patent-Motorwagen, og i årene etter kastet stadig flere seg over denne motoriserte hestevogn-bølgen.
Ferdinand Porsche, gudfaren til Porsche-merket og mannen bak Bobla, startet for eksempel opp hos Lohner-merket i 1898, og lagde først en elbil og deretter en hybrid på bare et par år. Jepp, slå den!
En annen av de mest berømte, Henry Ford, satte sammen sin første bil i 1892, og skulle senere revolusjonere bilindustrien med samlebåndsteknikken introdusert i 1913.
Over i det som i dag er Tsjekkia startet to andre opp med sykler, og Vaclav Laurin og Vaclav Klement hadde klar den første tråkkemaskinen i 1895.
Som mange andre sykkelprodusenter på den tiden skulle også selskapet som fikk navnet Laurin & Klement etter grunnleggerne avansere til sykler drevet av motorer, og til slutt ta det siste steget over til biler.
Det første motoriserte kjøretøyet, en motorsykkel, er dermed et slags startpunkt for dagens Skoda, som kjøpte opp Laurin & Klement i 1925.
Mer eksakt så kan vi si at på mange måter startet dagens moderne Skoda å ta form 18. november 1899, for det var på denne lørdagen at de aller første journalistene fikk prøve Laurin & Klement Slavia Type A og B «motoriserte tohjulinger» i Praha.
Her er historien slik Skoda selv forteller den.
125 år med innovasjon: Fra motorsykler til biler i Mladá Boleslav
Mladá Boleslav, 18. november 2024. På denne dagen for 125 år siden, 18. november 1899, ble Laurin & Klement Slavia-motorsyklene Type A og B presentert under en kjørepresentasjon i Praha.
Dette markerte en milepæl for den unge sykkelprodusenten fra Mladá Boleslav, som knapt fire år etter etableringen hadde utviklet to moderne og teknisk avanserte motorsykler. Disse syklene revolusjonerte industrien med innovative løsninger, som å plassere motoren i rammen istedenfor over forhjulet – et design som forbedret stabiliteten og beskyttet motorens komponenter.
Introduksjonen av elektrisk tenning og en spesialdesignet forgasser understreket selskapets fokus på teknologi og kvalitet. Motorsykkelens suksess åpnet senere veien for Laurin & Klements første bil, Voiturette A, i 1905.
En dristig visjon
Historien starter i 1895, da mekaniker Václav Laurin og bokhandler Václav Klement grunnla sykkelverkstedet «Slavia» i Mladá Boleslav. Med suksessen til sine innovative sykler kunne de raskt gå over til effektiv fabrikkproduksjon og utvide sortimentet.
Høsten 1898 tok Klement initiativet til å utforske motorsykkelmarkedet. Våren 1899 lanserte Laurin & Klement en hjelpebensinmotor for sykler, men innså snart at framtiden lå i fullverdige motorsykler – og de begynte utviklingen.
Innovasjon som standard
Václav Laurin tok avstand fra datidens design, der motoren var plassert over forhjulet. Han utviklet et nytt konsept der motoren ble plassert i midten av rammen, nær sykkelens tyngdepunkt. Dette forbedret balansen, beskyttet mekaniske komponenter og ga sykkelen en rørformet ramme for ekstra stabilitet.
Laurin introduserte også en elektromagnetisk tenning som erstatning for eldre, upraktiske systemer. Dette konseptet ble senere global standard.
På sykkelbanen i Praha-Bubny 18. november 1899 ble de første 1-sylindrede motorsyklene, Slavia Type A og B, vist frem. Type A hadde en motor på 184 cc som leverte 1,25 hk og kunne oppnå 30 km/t, mens Type B med 240 cc og 1,75 hk nådde 40 km/t.
Disse modellene, priset til henholdsvis 460 og 500 gulden, ble umiddelbart populære både hjemme og på internasjonale markeder som Storbritannia og Tyskland. Slavia-motorsyklene fikk et så godt rykte at de i 1904 ble produsert på lisens i Tyskland under navnet «Germania».
Fra motorsykler til biler
Suksessen med motorsyklene motiverte Laurin & Klement til å utforske bilmarkedet. I 1905 lanserte de sin første bil, Voiturette A, utstyrt med en 2-sylindret 1-liters motor. Overgangen markerte starten på en ny epoke for selskapet, som stoppet motorsykkelproduksjonen i 1910 etter å ha produsert mellom 3.500 og 4.500 motorsykler.
Blant deres bemerkelsesverdige prestasjoner var lanseringen av L&K Type CCCC, en av verdens første 4-sylindrede motorsykler, og triumfen ved det uoffisielle verdensmesterskapet for motorsykler i Dourdan, Paris, i 1905.
En arv av innovasjon
Laurin & Klement fortsatte å innovere, blant annet med luksusbilen L&K FF i 1907 – Sentral-Europas første 8-sylindrede bil – og et hybridkjøretøy utviklet i samarbeid med elektroingeniøren Frantisek Knizik.
Gjennom 125 år har Mladá Boleslav opprettholdt en sterk tradisjon for motorutvikling og produksjon, med røtter tilbake til Slavia Type A og B-motorsyklene fra 1899.
Fra sin beskjedne begynnelse har Laurin & Klement, og deretter Skoda, fortsatt å prege bilindustrien ‒ noe merket fortsatt gjør.
Les også: