Lyst å teste deg på et pit stop? Nå kan du det!
(Fotos: Mercedes)
Nå kan også du prøve deg på hjulbytte i Formel 1
Når vi sofaeksperter ser noe vi mener er lite imponerende, tenker vi ofte: «Pøh, kunne gjort det bedre». Vel, det gjør vi ikke når det kommer til hjulbytte i Formel 1.
Dagens Mercedes-team i Formel 1 er kanskje ikke så imponerende som de var bare for noen år siden, for dette laget fikk sju strake verdensmestere fra 2014 til 2020. Man skulle tro at Red Bull nå er like suverene, men de har fortsatt et stykke igjen ‒ de har nå «bare» de fire siste verdensmesterne.
Nå har Mercedes kanskje også den aller mest imponerende historikken i den tyngste motorsporten, for allerede på 1930-tallet dominerte de Grand Prix-løpene med noen oppsiktsvekkende biler.
-->
Som vi vet strekker Mercedes-historien seg helt tilbake til 1886 og den første «moderne» automobilen som Karl Benz sto bak, men også Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach er viktige.
De sto bak selskapet DMG som etter hvert skulle slå seg sammen med Benz, og et viktig felt for disse var å promotere bilene gjennom motorsport. Det er også derfra Mercedes har hentet sitt navn, for en viktig partner døpte racerbilen sin nettopp det etter datteren, og DMG adopterte like godt det navnet.
Og du tror kanskje at pit stop er noe nytt, men da må du rett og slett tro om igjen. Bildet under er over 110 år gammelt, og viser et hjulbytte under Frankrike Grand Prix 1914. Mercedes-fører Louis Wagner med startnummer 40 gjør et hjulbytte, men det var dessverre ikke nok.
Han ble nummer to, men trøsten er at de to andre bilene på seierspallen også var fra Mercedes. Så ja, en trippelseier for DMG der.
Spoler vi fram til 1930-tallet finner vi Mercedes-biler som glinset som ekte sølvbiler, og fikk raskt et litt mer passende kallenavn ‒ sølvpilen. Grunnen var at Mercedes presset grensene så mye at de til og med fjernet malingen for å få bilene lettest mulig, og de tok også bruk et annet «tjuvtriks».
For sammen med sølvpilene introduserte de også noe helt nytt, nemlig det å bytte hjul under løpene. Den gang tok denne øvelsen tid, mekanikerne måtte ta et og et hjul, og racerføreren selv kunne trygt ta seg en kopp kaffe mens han ventet.
Men fordelen med nye dekk var større enn ulempen med en kaffepause, og da Formel 1 formelt startet opp i 1950 var såkalte pit stops en del av det hele. Den gang byttet man normalt kun forhjulene mens man fylte drivstoff, og stoppet hvor det vanligvis kun var en som sto bak hjulbyttet varte normalt rundt minuttet.
Mercedes fikk for øvrig selv sin første verdensmester i F1 tilbake i 1954, for Juan Manuel Fangio som byttet fra Maserati til Mercedes etter sesongens fjerde løp vant sju av de ni rundene den sesongen.
Sjekk denne vakre racerbilen som blant andre Fangio rattet i løp!
El Maestro som argentineren ble kalt for sørget også for at Mercedes vant året etter, men samme år ble motorsporten rammet av en stor tragedie. Og ja, et pit stop var grunnen til den fatale ulykken.
Under det berømte Le Mans-løpet i 1955 bestemte en fører seg for å gjøre et pit stop, svingte hardt til høyre og bremset opp. Bak kom en bil som dro hardt til venstre for å unngå et sammenstøt, og rett bak denne igjen kom en Mercedes som holdt en langt høyere hastighet.
Bilen, en sølvpil i form av Mercedes 300 SLR, ble truffet ved høyre front, lettet omtrent fem meter opp i luften og føk inn i tribunen rundt 80 meter lengre fremme. Den forferdelige ulykken kostet føreren og 83 tilskuere livet, og endret motorsporten for alltid.
Mercedes som var helt uskyldig i ulykken var så knust av sorg at de trakk seg helt ut av den øverste motorsporten, og skulle ikke returnere før 30 år senere. Da var også Formel 1 endret.
Det skjedde året før Mercedes’ comeback, for i 1984 ble det bestemt at bilene ikke fikk lov til å fylle drivstoff underveis i løpet. Det var dette som tok lengst tid, og teamene hadde derfor god tid til å skifte hjulene mens tanken ble fylt opp.
Men ved et trylleslag ble det et skikkelig kappløp om å skifte hjulene raskest mulig.
Dette toppet seg i 1993, for da ble det satt en rekord som var «umulig» å slå. Benetton-fører Riccardo Patreses hadde et pit stop som ble klokket inn til 3,2 sekunder under Belgia Grand Prix, og dette ble også uformelt utpekt som verdens raskeste hjulskifte.
Året etter, i 1994, ble det igjen åpnet for å fylle tanken under løpene, så ved nok et trylleslag var det ikke lenger så viktig å være lynrask under hjulbyttene.
Men et tredje trylleslag kom i 2010, for da ble dagens forbud mot å fylle tanken innført ‒ og med ett så var det igjen et kappløp mot tiden. Pit stop-tiden.
McLaren knuste først den uknuselige rekorden satt i 1993 med et stopp på 2,32 sekunder i 2011, før Red Bull, kongene av pit stop, brøt en stor barriere i 2013. For første gang ble et stopp klokket inn til under 2 sekunder, og den nye rekorden lød på 1,92 sekunder.
Dette er så fort at man nærmer seg det som er mulig, men blant annet klarte Williams å kopiere denne tiden i 2016.
Men også denne skulle falle.
I 2019 satte Red Bull nok en gang rekord med et hjulbytte på 1,91 sekunder, før de senket denne ytterligere to ganger samme sesong. Etter 2019-sesongen lød rekorden på 1,82 sekunder.
Nå er dette så ekstremt at vi må telle hundredeler, og et par slike er også barbert bort fra rekorden til Red Bull.
Under fjorårets runde i Qatar satte McLaren den gjeldende rekorden på 1,80 sekunder, og her er den gamle regelen at om du blunker så misser du det.
Eller, denne videoen inneholder mange repriser, så dette lynraske stoppet bør du få med deg.
Uansett er dette sykt imponerende:
Under årets Qatar Grand Prix som ble kjørt sist helg var det for øvrig Red Bull som hadde det raskeste hjulskifte, og de gjorde unna et pit stop for Sergio Perez på 2,29 sekunder. Så ja, «milevis» unna den gjeldende rekorden.
De færreste sitter hjemme i sofakroken og tenker at dette kunne vi har gjort raskere, men mange tenker kanskje: «Hvor raskt hadde vi klart det?».
Vel, nå kan også du forsøke deg på et ekte pit stopp. Du trenger verken en racerbil eller racerbane, men du må gjøre et kort pit-stopp innom Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.
Som vi skjønner av den raskeste stoppen sist helg må alt under 2,5 sekunder betegnes som et greit hjulbytte, men da må også alt være perfekt.
Dette er en koreografert dans på ballettnivå, og et lite feiltrinn kan koste dyrbar tid. Hvor enkelt, eller skal vi vanskelig, dette er, kan du altså få oppleve i Tyskland. Mer eksakt i Legends-rommet 7.
Og ja, enten alene eller i et team.
‒ Tre, to, en, gå! Siden i sommer har dette vært navnet vår nye aktivitet «Pit Stop», sier Bettina Haussmann, direktør for Mercedes-Benz Museum
‒ Vi har skapt en attraksjon som besøkende virkelig elsker. Alle ønsker å være raskest eller levere den beste prestasjonen i laget. «Pit Stop» viser hvor godt interaktive og digitale tilbud blir mottatt. Vi utvider dem kontinuerlig.
Men det stopper ikke der, for selv om hjulbyttet åpenbart er de berømte rosinen i pølsa er det også andre oppgaver som venter.
Du kan overlate hjulbytte-jobben til fotsoldatene, og heller ta rollen som en strateg ved pit wall-kommandoposten. Her er det du som er strategen, forbereder løpet og påvirker forløpet av et svært dynamisk arrangement via pit-radio.
Og ettersom du også må være mentalt forberedt og holde fokus over lang tid i en F1-pit kan du også trene opp hjernens beslutningshastighet på reaksjonsvegger.
Men Mercedes byr også på ekte saker.
De har nemlig hengt opp en Mercedes-AMG F1 W12 E Performance Formula 1-racerbil fra 2021 på veggen, og det er også stilt ut kjeledress, hjelm, hansker og sko fra datidens pitstop-team som bør gjøre bakteppet til selve hjulbyttet perfekt.
Mercedes-Benz har siden de kom inn i F1 med et eget fabrikksteam i 2010 hatt stor suksess, og dagens sølvpiler gjennom Mercedes-AMG Petronas Formula 1 har tatt åtte konstruktør- og syv førertitler i verdensmesterskapet ‒ så totalt 15 svære pokaler.
Og bare så det er sagt. «Pit Stop»-stasjonen i Legends rom 7: Silver Arrows – Races & Records er inkludert i museumsbilletten og du trenger ikke å booke tid, og som sagt kan også hver oppgave løses individuelt.
Når hjulbyttet er i boks, selvsagt lynende raskt, må du gjerne se deg litt om, for her er det intet mindre enn 130 år med motorsport. Ja, den spennende som du nå kan litt mer om.
Les også: