Det er mye «første» med N°8. Denne elbilen er den første som får en ny navnestrategi som DS nå introduserer, den blir også merkets aller første på den nye Stellantis-plattformen STLA Medium og et nytt design baner vei for en energieffektiv karosseriform. Ja, den er aerodynamisk.
N°8 står enkelt og greit for Nummer 8, og hører dermed hjemme høyt oppe på nummerskalaen. Det nye flaggskipet som måler 4,82 meter og har en akselavstand på 2,9 meter er videreutviklet fra konseptet DS Aero Sport Lounge, og det betyr at bilen er relativt slank og smalner inn bakover. Hørt det før?
For basisutgaven er utstyrt med et batteri på 74 kWh og har en oppgitt rekkevidde på 572 kilometer, men det er også mulig å få N°8 med et batteri på 97,2 kWh. Da begynner det også å svinge av rekkevidden.
For versjonen med firehjulsdrift lyder den på 686 kilometer, som jo er imponerende. Men det er også en utgave med drift på kun forhjulene, og med én motor blir N°8 så effektiv at rekkevidden dras ut til formidable 750 kilometer.
Og ja, dan haker ut en annen viktig norsk boks, for DS N°8 kan dra henger med 1.400 og 1.600 kilo, og helt bakerst er det et bagasjerom som rommer 620 liter. Så N°8 er en gavmild elbil på flere områder.
En DS skal gjerne ha litt mer futt, så hva kan 8’eren på by på?
Vel, DS N°8 blir tilgjengelig med tre drivlinjer som utvikler henholdsvis 230, 245 og 350 hestekrefter. Det er 350 hk som er utstyrt med to motorer og åpner for firehjulsdrift.
DS kan opplyse at alle motorer har en funksjon for å utnytte overskytende energi som kan gi inntil 30 hk ekstra på tohjulsdrift, 35 hk ekstra på tohjulsdrift Long Range og 25 hk ekstra på firehjulsdrift.
En DS skal være litt mer komfortabel, litt som «Padda» med sin innovative fjæring var i gamle dager. DS N°8 kommer som standard med et variabelt dempersystem som er koblet til et kamera plassert øverst på frontruten, og her må nesten DS selv forklare hva som skjer videre.
Avanserte sensorer analyserer veibanen på noen få millisekunder og overfører informasjonen til en styringsenhet som er koblet til hvert hjul. Denne mekanismen aktiverer en motorisert magnetventil som styrer passasjen av olje fra støtdemperens nedre til øvre kammer. Fjæringen tilpasser seg perfekt, og i sanntid, til veiens ujevnheter.
Alt dette skal altså løfte både kjøreegenskaper og komfort til et nytt nivå, og vi tviler ikke.
Men om du sluker mil på landeveien må du til slutt lade, og hvile, men ettersom denne skal flyte over motorveien trenger du ikke så veldig lang pause.
DS N°8 åpner for en ladeeffekt på 200 kW, og her er det selvsagt også forvarming av batteriet. DS opplyser 20-80 prosent lading, og da går det om alt ligger til rette 27 minutter.
Hjemmeladeren er som vanlig på 11 kW, men her er det også mulig å få N°8 med en 22 kW ombordlader.
Bilen er også relativt kortreist, for både motorer og batteri produseres i Frankrike. Men det betyr ikke at nummer 8 er rett rundt svingen.
DS N°8 har altså akkurat fått premiere, og er ventet på markedet til sommeren. Så ja, den er rundt et halvt år unna om alt går etter planen.
Her er bilder av DS N°8:
Les også:
- Norge fikk ja på momsfritaket for elbiler
- Strømsjokket: Lad elbilen på riktig tidspunkt
- Her er den neste elbilen fra Toyota