Kommende DS N°8 drar rekkevidden ut langt over 700 kilometer. (Fotos: DS Automobiles)

Her er 750 km-bilen DS N°8

Laget på en helt ny plattform og med et aerodynamisk design løfter nummer 8 bilmerket DS ytterligere inn i den elektriske framtiden.


Det er mye «første» med N°8. Denne elbilen er den første som får en ny navnestrategi som DS nå introduserer, den blir også merkets aller første på den nye Stellantis-plattformen STLA Medium og et nytt design baner vei for en energieffektiv karosseriform. Ja, den er aerodynamisk.

N°8 står enkelt og greit for Nummer 8, og hører dermed hjemme høyt oppe på nummerskalaen. Det nye flaggskipet som måler 4,82 meter og har en akselavstand på 2,9 meter er videreutviklet fra konseptet DS Aero Sport Lounge, og det betyr at bilen er relativt slank og smalner inn bakover. Hørt det før?

-->
For ja, N°8 er inspirert av den originale DS introdusert i 1955, selveste «Padda», og SM lansert i 1970, og dermed skal den nye elbilen løfte pionerånden som har drevet merket siden det ble opprettet i 2014 videre.

Det aerodynamiske designet gir en luftmotstand på lave 0,24 Cd til tross for at dette er en ganske voksen elbil, for her skal forbruket ned og rekkevidden opp.

Ifølge Stellantis åpner STLA Medium for 700 kilometer rekkevidde, men DS N°8 byr på mer. Og mindre.

For basisutgaven er utstyrt med et batteri på 74 kWh og har en oppgitt rekkevidde på 572 kilometer, men det er også mulig å få N°8 med et batteri på 97,2 kWh. Da begynner det også å svinge av rekkevidden.

For versjonen med firehjulsdrift lyder den på 686 kilometer, som jo er imponerende. Men det er også en utgave med drift på kun forhjulene, og med én motor blir N°8 så effektiv at rekkevidden dras ut til formidable 750 kilometer.

Og ja, dan haker ut en annen viktig norsk boks, for DS N°8 kan dra henger med 1.400 og 1.600 kilo, og helt bakerst er det et bagasjerom som rommer 620 liter. Så N°8 er en gavmild elbil på flere områder.

En DS er en stilfull franskmann, og da må selvsagt også fottøyet være i orden. N°8 er utstyrt med 21-tommers smidde felger. Ifølge bilmerket selv veier de smidde felgene 6 kilo mindre enn støpte 20-tommere, og vekt er viktig for både kjøreegenskaper og rekkevidde. I tillegg er det mindre ikke-fjæret masse, som betyr enda litt mer komfort.

DS N°8 baner også vei for noen nye farger, og blir tilgjengelig i Topaz blå, Palladium grå og Alabaster hvit. I tillegg kan kundene velge de mer kjente Crystal perle og Perla Nera sort.

En DS skal gjerne ha litt mer futt, så hva kan 8’eren på by på?

Vel, DS N°8 blir tilgjengelig med tre drivlinjer som utvikler henholdsvis 230, 245 og 350 hestekrefter. Det er 350 hk som er utstyrt med to motorer og åpner for firehjulsdrift.

DS kan opplyse at alle motorer har en funksjon for å utnytte overskytende energi som kan gi inntil 30 hk ekstra på tohjulsdrift, 35 hk ekstra på tohjulsdrift Long Range og 25 hk ekstra på firehjulsdrift.

Driftskonfigurasjonen er som følger:

Standard batteri har en utnyttbar kapasitet på 74 kWh til DS N°8 med 230 hk og tohjulsdrift. Det store med en utnyttbar kapasitet på 97,2 kWh kan kombineres med 245 hk og tohjulsdrift og 350 hk og firehjuldrift.

Forbruket for DS N°8 Long Range som altså åpner for 750 kilometer er oppgitt til 12,9 kWh/100 km etter WLTP-syklusen.

DS legger til at i en konstant fart på 120 km/t har N°8 en rekkevidde på over 500 kilometer, og det er imponerende.

Kjøremoduser har kommet for fullt med elbiler, for her får føreren selv muligheten til å styre hvor hard bilen skal være på forbruket. DS har utviklet en ny løsning for N°8 med firehjulsdrift som tar i bruk et fleksibelt system hvor føreren kan bestemme når firehjulsdrift skal benyttes. Slik forklarer DS løsningen:

I Eco-modus er bilen forhjulsdrevet, men ved kick-down aktiveres full effekt og firehjulsdrift uansett. I normalmodus har den firehjulsdrift, men bakakselen vil koble seg inn og ut automatisk basert på kjøreforhold. Denne periodiske utkoblingen optimaliserer energieffektiviteten betydelig.

Om man velger Sport- og 4x4-modus er det permanent firehjulsdrift med en dreiemomentstyring som er spesifikk for hvert program. I Sport-modus prioriteres kraft, mens 4x4-modus maksimerer fremkommelighet.

Og føreren kan selv overvåke all kjørerelatert informasjon på det digitale instrumentdisplayet.

En DS skal være litt mer komfortabel, litt som «Padda» med sin innovative fjæring var i gamle dager. DS N°8 kommer som standard med et variabelt dempersystem som er koblet til et kamera plassert øverst på frontruten, og her må nesten DS selv forklare hva som skjer videre.

Avanserte sensorer analyserer veibanen på noen få millisekunder og overfører informasjonen til en styringsenhet som er koblet til hvert hjul. Denne mekanismen aktiverer en motorisert magnetventil som styrer passasjen av olje fra støtdemperens nedre til øvre kammer. Fjæringen tilpasser seg perfekt, og i sanntid, til veiens ujevnheter.

Alt dette skal altså løfte både kjøreegenskaper og komfort til et nytt nivå, og vi tviler ikke.

Men om du sluker mil på landeveien må du til slutt lade, og hvile, men ettersom denne skal flyte over motorveien trenger du ikke så veldig lang pause.

DS N°8 åpner for en ladeeffekt på 200 kW, og her er det selvsagt også forvarming av batteriet. DS opplyser 20-80 prosent lading, og da går det om alt ligger til rette 27 minutter.

Hjemmeladeren er som vanlig på 11 kW, men her er det også mulig å få N°8 med en 22 kW ombordlader.

Bilen er også relativt kortreist, for både motorer og batteri produseres i Frankrike. Men det betyr ikke at nummer 8 er rett rundt svingen.

DS N°8 har altså akkurat fått premiere, og er ventet på markedet til sommeren. Så ja, den er rundt et halvt år unna om alt går etter planen.

Her er bilder av DS N°8:

Les også:

Hva tenker du