Da regjeringen la fram sitt statsbudsjett for 2025 holdt de seg unna momsen på elbiler, og dermed ville de videreføre momsfritaket for elbiler under 500.000 kroner.
‒ Med dette budsjettforliket tar man enda et steg mot totalt nullutslipp i det norske nybilsalget. Elbilandelen for personbil vil komme svært nær 100 prosent i løpet av 2025, sa Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu etter at Ap og Sp hadde blitt enig med SV.
Så langt i år er 9 av 10 nye biler helelektriske, og den enorme andelen kommer grunnet norske incentiver. Nå er også disse vannet ut, og det har blant annet kommet moms på beløpet over 500.000 kroner når man kjøper en ny elbil.
Men de som koster under halvmillionen har altså sluppet unna, og det vil dagens regjering fortsette med også inn i 2025 og ut 2026.
Da måtte de først få et ja fra EFTAs overvåkingsorgan ESA som overvåker EØS-avtalen, og Finansdepartementet sendte inn en formell notifikasjon til organet for et par uker siden.
– Det er viktig for regjeringen at vanlige familier har råd til å kjøpe seg bil i Norge, sa finansminister Trygve Slagsvold Vedum da.
‒ Vi fortsetter derfor å bruke de mulighetene vi har innenfor EØS-avtalen for å sørge for at den vellykkede norske elbilpolitikken kan videreføres de neste årene.
Ingen forventet altså noe annet enn et ja, og det har ifølge NAF kommet nå.
‒ Dette er en viktig avklaring for bilkjøperne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
‒ Nå må regjeringen stå løpet ut og beholde momsgrensen for elbiler på dagens nivå i de neste to årene.
Flere land har tuklet med incentiver rundt nye elbiler, og det har ført til at salget av disse har bremset opp. I EU utgjør elbilene så langt i år kun 14,4 prosent av det totale nybilsalget, og det er faktisk ned 4,9 prosent fra samme periode i fjor.
Pilene for elbilene peker altså gale veien, og derfor var det ventet at ESA vill godkjenne et norsk ønske om videre momsfritak.
‒ Elbiler er viktige for å kutte utslipp fra den norske bilparken. Momsgrensen på 500.000 som vi har nå, er et viktig virkemiddel for å få til dette, sier Sødal.
‒ Det er fortsatt dyrere å produsere elbiler enn andre biler, og å legge mer moms på elbiler enn dagens nivå, kan gå hardt ut over bilsalget.
NAF oppfordrer politikerne til å sikre at denne elbilfordelen består i hele perioden ESA har gitt godkjenning for.
‒ Bilkjøperne er sensitive til endringer i avgifter, sier Sødal.
‒ Derfor trengs det et tydelig signal om at momsgrensen ikke endres i nærmeste framtid. Neste år ligger grensen fast, og vi mener denne ikke må økes så lenge målet er å få flere elbiler på veiene for å redusere klimautslippene.
Les også: