Det er en ny Mustang på vei inn i stallen, og den parkerer alt som står der fra før av. For med Mustang GTD hever Ford lista til den ikoniske modellen opp til et helt nytt nivå.
Mustangen er som kjent et ikon som rundet 60 år tilbake i mars, og har kommet i en rekke generasjoner. 2. generasjon i 1974, 3. generasjon i 1979, 4. generasjon i 1994, 5. generasjon i 2005, 6. generasjon i 2015 og dagens 7. generasjon i jubileumsåret 2024.
-->
Og ja, så har vi den elektriske søsteren kalt Mustang Mach-E, en crossover som var på plass i 2021.
Dagens generasjon ble vist fram allerede i 2022 og gikk inn i produksjon i fjor, og det har altså dukket opp en særs sprek utgave som parkerer det meste. En gatelovlig utgave basert på racerbilen Mustang GT3 som blant annet deltar i Le Mans-løpet.
Ford Mustang GTD er utstyrt med en svært potent V8-motor som huser 815 mustangkrefter og et dreiemoment på 900 Nm, toppfarten er satt til 325 km/t og målet har hele tiden vært en runde rundt fryktede Nürburgring Nordschleife på under 7 minutter.
Det er et håret mål, for det å kjøre rundt den nærmere 21 kilometer lange racerbanen med tilnavnet «det grønne helvete» er litt av en utfordring. Faktisk er det bare et fåtall standardbiler som har sprengt 7-grensen, og en av de mektigste elbilene verden har sett klarte det for eksempel ikke.
Rimac Nevera kan skryte av 1.914 hk, 2.340 Nm, 0-100 km/t på 1,81 sekunder og en toppfart på 412 km/t, men ble likevel klokket inn til tiden 7:05,298 minutter. Hmmm.
Nå er det kun en amerikaner som har prøvd seg rundt det nye strekket innført for noen år siden, og det er Tesla. Det har faktisk vært to slike på besøk.
En original Tesla Model S Plaid klarte runden på 7:35.579 minutter i 2021, mens en Tesla Model S Plaid med Track Package senket denne til 7:25,231 i fjor.
Det var lett match for en sub-7 jagende Mustang GTD.
Med Dirk Müller bak rattet ble bilen klokket inn til 6:57,685 minutter i august, og innfridde dermed målet.
Her er den i fri dressur:
Den raskeste bilen i sportsbil-kategorien er for øvrig Porsche 991 GT2 RS Manthey Performance Kit som fløy rundt Nordsløyfa på 6:43,300 i 2021, mens hyperbilen Mercedes-AMG One har rekorden for gatelovlige biler med 6:29,090 minutter satt tidligere i år.
‒ Med Mustang GTD har bilen tatt alt hva vi har lært fra banekjøring av Mustang gjennom flere tiår og utviklet en Mustang som kan konkurrere med de de beste superbilene i verden, sier toppsjefen i Ford Motor Company, Jim Farley.
‒ Vi er stolte over å ha en bil som er den første fra en amerikansk bilprodusent som har kjørt her på under 7 minutter, men vi er ikke fornøyde. Vi vet det er mye mer å hente med Mustang GTD. Vi kommer tilbake.
Ford har selv dokumentert veien til Nordschleife, så den kan du sjekke under her. Men heng med videre etter videoen, og du skal selvsagt også få være med på selve rekordrunden. Så ja, vi har en video til.
Som vanlig når man skal sette rekorder som skal godkjennes av Nürburgring må ting være originalt og gatelovlig, og det eneste som skiller GTD-utgaven som kjørte rundt Nordschleife med de du finner i butikken er det påbudte sikkerhetsutstyret.
Denne utgaven hadde et konkurransesete med et 5-punktsbelte samt et veltebur.
Nürburgring har altså bekreftet tiden, og viser oss også mer enn gjerne runden. Her har du den, så klyp deg godt fast, jekk gjerne opp lyden og trykk play:
Les også: