Ikke alle leverer sin utbrukte bil hos biloppsamleren, for det finnes de som ser sitt snitt til å tjene litt ekstra penger på utrangerte kjøretøy. Og her er det et stort problem.
Mange av disse er nemlig ansett som ulovlig avfall som kan inneholde farlige stoffer som bly og kvikksølv, noe som faktisk er et stort internasjonalt problem.
I mange av bilene og mye av elektronikken inneholdt farlige stoffer som bly, kvikksølv og det giftige grunnstoffet kadmium, forklarer Tolletaten.
– Feil håndtering av avfall kan forurense både drikkevann og jord. I tillegg kan de som jobber med å demontere og resirkulere disse produktene bli utsatt for alvorlige helseproblemer som følge av eksponering for farlige stoffer, sier avdelingsdirektør Anne-Marie Vikla i Miljødirektoratet.
Av disse var to av lastebilene, med en samlet vekt på anslagvis 8-10 tonn, erklært som avfall uten behov for videre undersøkelser, opplyser Tolletaten.
De andre kjøretøyene skal nå kontrolleres og testes på nytt før det gjøres en endelig konklusjon. Om disse er i så dårlig stand at de ikke vil bli godkjent selv etter omfattende reparasjoner blir de definert som avfall og må håndteres deretter.
– Det er svært viktig å avdekke slike brudd slik at vårt avfall ikke ender opp i land som ikke har ressurser til å håndtere avfallet på en forsvarlig måte, sier Elisabeth Nettum i Tolletaten.
- Kontrollseddel for gyldig godkjent EU-kontroll (periodisk kontroll).
- Godkjent teknisk test fra NAF. Følgende tester er akseptert: «NAF test ved kjøp-komplett og basis», «NAF test ved salg» eller «NAF Drifttest».
- Utfylt bekreftelse fra godkjent verksted på at kjøretøyet bare trenger mindre reparasjoner.
- Super-eksklusiv BMW XM-utgave
- Vill kabriolet fra Mercedes med premiere
- Stellantis tilbake i europeisk bilorganisasjon