20 kjøretøy som skulle til Afrika ble stoppet av Tolletaten. (Fotos: Tolletaten)

Ville sende brukte biler til Afrika

Tolletaten og Miljødirektoratet tok beslag i 20 kjøretøy som en del av en stor internasjonal aksjon.


Ikke alle leverer sin utbrukte bil hos biloppsamleren, for det finnes de som ser sitt snitt til å tjene litt ekstra penger på utrangerte kjøretøy. Og her er det et stort problem.

Mange av disse er nemlig ansett som ulovlig avfall som kan inneholde farlige stoffer som bly og kvikksølv, noe som faktisk er et stort internasjonalt problem.

-->
Så Tolletaten og Miljødirektoratet var en del av en internasjonal aksjon kalt Operasjon Demeter, og på Oslo Havn fikk de napp. De avdekket sju konteinere med ulovlig avfall, og selv om innholdet varierte inneholdt disse i hovedsak brukte biler og bildeler.

I tillegg fant de også brukt elektrisk og elektronisk utstyr.

– Konteinerne ble stoppet fordi det var mistanke om ulovlig eksport, forklarer seniorrådgiver og aksjonskoordinator, Elisabeth Nettum i Tolletaten.

‒ Innholdet var deklarert som brukte varer, men dokumentasjon og inspeksjon viste at deler av innholdet var avfall.

I mange av bilene og mye av elektronikken inneholdt farlige stoffer som bly, kvikksølv og det giftige grunnstoffet kadmium, forklarer Tolletaten.

– Feil håndtering av avfall kan forurense både drikkevann og jord. I tillegg kan de som jobber med å demontere og resirkulere disse produktene bli utsatt for alvorlige helseproblemer som følge av eksponering for farlige stoffer, sier avdelingsdirektør Anne-Marie Vikla i Miljødirektoratet.

Hun forklarer at gjennom å brenne gjenstandene kan man enkelt fjerne det som ikke er interessant og sitte igjen med metallene, som ofte er det man er ute etter. Brenningen gjøres stort sett uten beskyttelse, og den giftige røyken kan være svært helseskadelig.

Dette er altså et ganske stort problem for brukte kjøretøy, og i Norge ble det blant annet avdekket 20 brukte kjøretøy som ble forsøkt eksportert til land i Vest-Afrika.

Av disse var to av lastebilene, med en samlet vekt på anslagvis 8-10 tonn, erklært som avfall uten behov for videre undersøkelser, opplyser Tolletaten.

De andre kjøretøyene skal nå kontrolleres og testes på nytt før det gjøres en endelig konklusjon. Om disse er i så dårlig stand at de ikke vil bli godkjent selv etter omfattende reparasjoner blir de definert som avfall og må håndteres deretter.

– Det er svært viktig å avdekke slike brudd slik at vårt avfall ikke ender opp i land som ikke har ressurser til å håndtere avfallet på en forsvarlig måte, sier Elisabeth Nettum i Tolletaten.

Å tjene enkle penger kan som kjent koste dyrt, noe det også gjør for de som prøvde å sende bilene til Afrika. For selv om det kan være dyrt å håndtere avfall i Norge, og spesielt farlig avfall og elektronikk, er miljøforbrytelser alvorlige greier.

– Å sende avfall, eller gjenstander som snart blir avfall, til land som ikke har samme behandlingsmuligheter som Norge, kan spare eksportørene for store summer, forklarer Nettum.

‒ Samtidig er det viktig å understreke at mange av disse eksportørene ikke ser på varene som avfall, men som varer de kan reparere og gjenselge til en høyere pris i mottakerlandet.

Tolletaten sier at samtlige eksportører som ble tatt i aksjonen har fått utstedt gebyr for kontroll, og sammen med ekstra utgifter til konteiner- og havneleie utgjør dette betydelige summer for disse.

Totalt endte «Operation Demeter X» hvor hele 110 land deltok med hele 450 beslag, som i sum utgjorde voldsomme 984 tonn avfall. Dette inkluderte plast, metall og elektrisk og elektronisk avfall. I likhet med kontainerne i Norge skulle de fleste til Afrika.

– Når vi eksporterer avfall, må vi sikre at det får en like miljømessig god behandling som i Norge. I hovedsak kan vårt avfall derfor ikke eksporteres til noen land i Afrika, sier Vikla i Miljødirektoratet.

Eksport av avfall er underlagt et strengt regelverk, men det er altså lov å eksportere brukte kjøretøy. Men også her er det regler.

Disse må ifølge Tolletaten være i kjørbar stand og ikke ha alvorlige feil og mangler, og bildelene må ikke være defekte.

Dette er anbefalt dokumentasjon:

  • Kontrollseddel for gyldig godkjent EU-kontroll (periodisk kontroll).
  • Godkjent teknisk test fra NAF. Følgende tester er akseptert: «NAF test ved kjøp-komplett og basis», «NAF test ved salg» eller «NAF Drifttest».
  • Utfylt bekreftelse fra godkjent verksted på at kjøretøyet bare trenger mindre reparasjoner.
Les også:

Hva tenker du