European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) representerer 15 store produsenter, og skal jobbe for at den europeiske bilindustrien har best mulige forutsetninger. Og er akkurat nå høyaktuelle, for de røde varsellampene blinker stadig sterkere.
Bakgrunnen finner vi over i EU, hvor de har satt seg mål om å bli karbonnøytral i 2050. Sentralt i dette er selvsagt transportsektoren.
EU strammer stadig skruen for hvor mye hver produsent har lov å slippe ut, og bilmerkene har fulgt opp med å satse tungt på elbiler som både er dyrt og tidskrevende. Men de får lite hjelp av de som har satt tøffe klimamål ‒ politikerne selv.
Norge har som kjent vist hvordan dette skal gjøres, for ved bruk av incentiver har Norge blitt det globale lokomotivet for elbil-toget. Men resten av Europa vil ikke følge dette eksempelet ‒ og da er det trøbbel i tårnet.
Den aller ferskeste EU-statistikken er fra oktober, og den viser positivt nok at nybilsalget gikk opp 1,1 prosent målt mot samme måned i fjor.
Spania ledet an med 7,2 prosent oppgang, og i viktige Tyskland gikk antall registreringer opp med 6 prosent. Men dette er et lite plaster på såret, for oppgangen kommer etter tre måneder med nedgang. Den negative utviklingen toppet seg i august da antall nyregistrerte biler i EU falt med hele -18,3 prosent.
For europeerne vil ikke ha elbiler om de ikke blir hjulpet til dette valget, og selv om også de helelektriske hadde en liten oppgang er det fortsatt en ganske liten andel som velger elbiler. Totalt ble det registrert 124.907 elbiler i oktober, og dette var kun 14,7 prosent av alle nybilene som ble registrert den måneden.
Hybridene var mest populær i oktober med en andel på 33,3 prosent, mens bensinbilene sto for 30,8 prosent av alle de nye bilene som kom til i EU den måneden.
Og enda verre blir det om man ser hele året under ett. Nedgangen for elbiler er nemlig på -4,9 prosent, og verst står det til i Tyskland hvor elbilsalget har falt med -26,6 prosent. Og dette altså i en periode hvor det har kommet en masse nye og langt med konkurransedyktige elbilmodeller.
Sammen er vi som kjent sterkest, og ACEA kjemper for best mulige forutsetninger for den særs viktige europeiske bilindustrien som har over 13 millioner ansatte. Organisasjonen huser 15 produsenter, og disse er: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford Europa, Honda Motor Europa, Hyundai Motor Europa, Iveco Group, JLR, Mercedes-Benz, Nissan, Renault Group, Toyota Motor Europa, Volkswagen Group og Volvo Group.
En av de aller største mangler altså, og det er konsernet som oppsto da PSA og FCA slo seg sammen. Gruppen heter nå Stellantis, og står bak en rekke viktige europeiske merker som Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Opel og Peugeot. De er også medeier i kinesiske Leapmotor som nå er på full fart inn i Europa.
Her er Leapmotor C10 som akkurat hanket inn 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester:
Gruppen forlot ACEA i fjor, men angrer seg nå som det er storm i kastene.
«Stellantis, Europas nest største bilprodusent, bekrefter at den har til hensikt å søke om medlemskap i ACEA», lød det fra gruppen i forrige uke.
ACEA selv er selvsagt positive.
‒ ACEA ønsker velkommen søknaden fra Stellantis om å melde seg inn i foreningen igjen, sier Luca de Meo, ACEA-president og administrerende direktør i Renault Group.
‒ Gitt Europas enestående konkurranseevnekrise og kollektive behov for å mestre utfordringene med den grønne overgangen, er det viktigere enn noen gang å stå samlet. ACEA-medlemmer kan være konkurrenter på markedet, men de deler alle samme mål: En konkurransedyktig og bærekraftig overgang til nullutslippsmobilitet, i et Europa som kan stå på sitt globalt. Dette vil vi fortsette å jobbe mot med full drivkraft og engasjement.
Les også: