Vi har sjekket ut elektriske Ford Puma og hva den kan tilby. (Fotos: Nybiltster)

Vi har tatt en sniktitt på elektriske Ford Puma

Under en prøvekjøring av Ford Capri i Frankrike fikk vi også muligheten til å sjekke ut nye og elektriske Ford Puma et par uker før den offisielle avdukingen.


Ford Puma som elbil ligner veldig mye på mildhybriden som på grunn av det norske avgiftssystemet ble noe dyr her i Norge, men man kan se noe slektskap med Ford Mustang Mach-E i den lukkede aerodynamiske grillen.

-->
Ford Puma er 4,21 meter lang, noe du kan se i videoklippet litt lenger ned at jeg merker både i forsetet og baksetet, fordi jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang.

Smått utrolig at en såpass kompakt elbil kan ha 523 liter bagasjeplass! Men det skyldes Gigaboksen som vi naturligvis skal se litt nærmere på.

Bagasjerommet med gulvet på plass er ikke så eksepsjonelt, og baksetene er delt 60/40, men magien befinner seg under gulvet.

Man kan vippe opp gulvet og kjøre med gulvet i bagasjerommet i denne posisjonen dersom man litt tilfeldig dro innom et hagesenter og kjøpte med seg noe digert, men man kan naturligvis vippe ut gulvplata og legge den igjen hjemme dersom plassbehovet er noe mer planlagt.

Gulv og vegger i Gigaboksen er plast, og kan spyles, og man har en dreneringsplugg man kan skru ut av gulvet dersom man trenger å spyle Gigaboksen. Ganske genial løsning!

Bilen veier 1.488 kilo med spylervæsken (og andre væskebeholdere med væske) på plass, og har maksimalt lov til å veie 2.015 kilo, noe som gir 527 kilo til folk og bagasje, eller om du er mer glad i nyttelasten der sjåføren på 75 kilo er medregnet så er den da på 452 kilo.

Det er for eksempel 132 kilo mer enn det BYD Sealion 7 har, og må betegnes som bra for en liten elbil som dette er.

Jeg tror det er lurt av Ford at de har laget frunk til hengerfeste, ladekabler og dekkreparasjons-kit og eventuelt også en pose spylervæske, slik at bagasjerommet kan brukes til bagasje.

Velger du å ta med hengerfeste kan den helelektriske Ford Puma trekke med seg inntil 750 kilo.

Ladeluken befinner seg bak på venstre side, og på 23,2 minutter kan du lade fra 10 til 80 prosent. Maksimal ladehastighet er på 100 kW, noe som må bety at ladekurven er relativt flat og effektiv for Ford Puma.

Batteripakka er på 43 kWh netto og nesten 10 kWh mer brutto, så får framtiden vise om Ford vil gå noe ned på den heftige bufferen de har lagt inn her.

WLTP-rekkevidden for grunnmodellen som Ford Motor Norge kaller for Select er på 374 kilometer, og for Premium er WLTP-rekkevidden på 364 kilometer.

Driften skjer framme i den helelektriske Ford Puma.

I videoklippet over får du se hvordan jeg passer inn i Ford Puma, og som det nevnes i videoen er det noen batterier under forsetet som hindrer meg fra å få det lenger ned.

Da jeg testet Puma første gang i 2020 bemerket jeg ikke lite plass i forsetet, men det så ut som om plassen i baksetet var hakket dårligere den gang, og Gigaboksen har vokst i størrelse ettersom man nå ikke har et eksosanlegg som skal på plass i elbilen.

Dersom man velger Ford Puma i topputgaven Premium, så får man med LED-Matrix lys og et heftig B&O anlegg med 10 høyttalere, i tillegg til 18-tommers alufelger istedenfor 17-tommers alufelger.

Startprisen for Select er på 329.900 kroner og for Premium må du legge på 23.500 kroner, for  den starter på 353.400 kroner.

Kule forseter med manuell innstilling, og i dag er det som regel kunstskinn og kunstalcantara. Ettersom dette er en bil som Ford har laget helt alene er alle brytere og ratt og girvelger fra Ford. Godt å se at ikke alt skal styres fra skjerm.

To romslige skjermer, en bakom rattet til instrumentvisning og en 12 tommer mellom forsetene til infotainment. Her har man naturligvis trådløs tilkobling av Apple CarPlay eller Android Auto.

Godt ratt med ekte knapper på, så her er alt enkelt og greit å få betjent.

Ladeplate til mobilen mellom forsetene, et par koppholdere og noe plass til småtteri under armlenet mellom forsetene. Romslig hanskerom.

For meg kan det se ut som om forsetene har fått en smartere utforming ettersom jeg hadde ok kneplass bakom meg selv, for det hadde jeg virkelig ikke i forrige Puma-test. Hodeplassen er litt akkurat på grunn av et soltak.

2 x USB-C og en 12V for de som sitter bak, ellers er det lite spennende her bak fortsatt.

Det var kanskje noen som tenkte at jeg skrev feil da jeg skrev soltak, men når taket kan åpnes definerer jeg det som soltak og ikke bare som et glasstak. Soltak er valgfritt ekstrautstyr.

Det er mye som er kult med den helelektriske Ford Puma, og det at den lader relativt raskt i forhold til mange andre elbiler som er små og har små batterier tror jeg gjør at en del kan velge denne som bil nummer 1.

Enten fordi man er alene, er et par, har ett barn eller kanskje to som ikke trenger vogn og slikt.

Som pendlebil er den både kul og genial, og har man en del mørklagte veier er jo Premium med LED-Matrix et opplagt valg.

Noe av det som gjør Pumaen ekstra kul er den praktiske Gigaboksen og det faktum at den også har frunk. Det drar den milevis over for eksempel Renault 5 med tanke på praktiske egenskaper.

Men, Renault 5 er laget som elbil fra bunnen av, og der har jeg som lang person bedre plass i førersetet, så man merker litt at Ford her har tatt en ICE-bil (Internal Combustion Engine), og lagt inn batterier i den og elmotor.

Er man lavere enn 185 centimeter vil man ikke nødvendigvis tenke så mye over det med hodeplassen i noen av bilene. Renault 5 aner vi ikke noe om prisen på enda, det får vi først vite i februar. To kule konkurrenter er det uansett!

Les for øvrig testene både av Renault 5 og Ford Capri via lenkene helt nederst.

Nå som Ford Puma har hatt sin verdenspremiere er det mulig å bestille den, og de første som bestiller vil få sine biler til sommeren 2025. Produksjonen av den helelektriske Ford Puma starter opp i januar 2025.

Vi gleder oss til å kjøre denne når det blir mulig en vakker dag.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du