Ford Capri er en praktisk bil som nok vil falle i smak hos mange.
(Fotos: Nybiltester)
Prøvekjørt Ford Capri
Ford Capri er 16,6 centimeter lenger enn Ford Explorer, noe som fører til 13 centimeter dypere bagasjerom og naturlig nok mer bagasjeromsvolum. Et ganske annet design utenpå Capri, men inni er Capri og Explorer veldig like.
Vi ble med Ford Motor Norge en tur til Marseille i Frankrike for å prøvekjøre nye Ford Capri, som allerede nå er på plass hos mange Ford-forhandlere i Norge.
-->
De som kjenner til forrige versjon av Ford Capri vet at denne nye elbilen har svært begrenset likhet, men Capri er et merkenavn Ford eier, og da blir det jo rimelig å bruke og markedsføre kontra et merkenavn som er totalt ukjent.
Vi som bor i Norge har en tendens til å glemme at det fortsatt er noe tungt i mange land å skulle markedsføre elbiler, fordi de er dyrere enn biler med forbrenningsmotorer og da kan det være kjekt med et kjent merkenavn å lene seg litt på.
Noen små hint tilbake til Capri finnes likevel, som den buede avslutningen på vinduene man ser på bildet over her, samt de delvis buede lysene foran og bak som hinter til Capri sine runde lykter.
Neida, lyktene er ikke runde, de bare hinter til den runde formen.
Det er noe begrenset hvor enkelt det er å «lage en Capri» så de som kjenner den forrige blir happy når du får utdelt en VW-plattform å jobbe ut fra.
I forhold til Explorer er Capri noe senket, den har litt annen tuning på fjærene som gir den en tanke mer sportslig opplevelse på svingete veier, og coupé-SUV-formen er ganske annerledes enn den mer boks-SUV formen som Explorer har.
Dersom man kikker inn i Ford Capri, her i Extended Range AWD Premium, så skal man være veldig våken for å oppdage den eneste designforskjellen som finnes på Explorer og Capri innvendig, ser du forskjellen?
Det er den nedre eika på rattet som er utformet med mer sportslig hint her i Capri enn i Explorer. Designmessig er Explorer og Capri ellers prikk like innvendig, men på grunn av karosseriformen og 16,6 centimeter mer lengde på Capri enn Explorer så er det noen fysiske forskjeller lenger bak i bilen som kanskje kan bety en del for enkelte.
På et bilde er det kanskje ikke så lett å se at man får hele 13 centimeter dypere bagasjerom i Ford Capri enn i Ford Explorer. Dersom du ser nøye på lista ut mot baklukelokket ser du at man får mest dybde på midten og noe mindre ut mot kanten.
I Ford Capri får du 95,5 centimeter dybde på midten der den er størst, og du får 91,5 centimeter dybde der dybden er kortest, og på begge målepunkter er det eksakt 13 centimeter mer dybde enn på Ford Explorer.
På det smaleste er bredden for både Capri og Explorer på 1 meter og høyden opp til bakseteryggens topp er omlag 46-47 centimeter med gulvet i øvre posisjon. Senker man gulvet eller plukker det ut er det snakk om cirka 60 centimeter opp til bakseteryggens topp.
Når det gjelder antall liter er det snakk om 530 liter i en Explorer og 572 liter i en Capri, men velger du utstyrsnivået Premium stjeler SUB’en 5 liter under gulvet.
Det er nedi dette rommet under gulvet helt bakerst i Ford Capri at SUB’en tar 5 liter i Premium. Så dette rommet er med i bagasjerommets liter-beregninger.
Det er gjerne de litt store koffertene man kjører til en flyplass som man vil få noe mer plass til i en Ford Capri enn i en Ford Explorer, men jeg ser jo for meg at man kan kjøpe kofferter tilpasset bilen man har istedenfor å kjøpe bil tilpasset de koffertene man har?
I bildet over ser man relativt tydelig at man har to ulike høyder for bagasjeromsgulvet. Det man ikke ser er at Ford Capri er svært god med tanke på nyttelast. Ford Capri Premium med AWD har den laveste nyttelasten på hele 554 kilo, som gir 629 kilo til folk og bagasje.
Så kan den jo bli noe lavere om du gnur på med alt av ekstrautstyr, ettersom ekstrautstyr har en vekt.
Noen levende bilder i videoklippet over her, og der nevnes en del ekstra utstyr som man kanskje kan stusse på at havner på listen over ekstra utstyr, men det handler om at Ford i Europa har laget et bestillingssystem som skal være prikk likt for Spania, Nederland, Sverige og Norge ‒ altså helt likt i alle land i Europa.
Derfor er det en del ting på lista over ekstra utstyr vi i Norge kanskje stusser litt over at ikke er inkludert.
Selv synes jeg kanskje det er mest snodig at festepunkter for «hundegitter» eller «sikkerhetsnett til bagasje» er lagt ut som ekstrautstyr til 500 kroner. Ta med den så du får sikra lasten dersom du legger ned baksetene for å frakte mye eller frakte noe stort!
Ett eksempel fra lista over ekstra utstyr er varmepumpe til 12.500 kroner, den er det nok en del i Norge som stusser på at ikke bare er standard, men hva i alle dager skal en som bor i Spania eller Syd-Frankrike med en varmepumpe?
Det varmepumpa gjør er å varme opp kupéen noe mer effektivt i temperaturer mellom 0 og -15 grader, men ettersom den veier 20 kilo så drasser man med seg 20 kilo ekstra alle dager temperaturen er utenfor 0 til -15 grader.
Det er jo ikke slik at en Ford Capri uten varmepumpe ikke blir varm i 0 til -15 grader, det er bare at man bruker noe mer energi på oppvarming av kupéen i disse temperaturene og dermed kan få noen kilometer ekstra rekkevidde i disse spesielt kalde temperaturene.
Ettersom mange av kundene til Capri og Explorer kommer fra Ford Mustang Mach-E, er de vant med å ikke ha varmepumpe, og vet at bilen blir varm uten, men at den da går noen kilometer kortere i kaldt vær. Vi i Nybiltester skal prøve å få testet varmepumpes effekt i løpet av vinteren som kommer, og prøve å finne ut hvor mange km ekstra man får med varmepumpe når det er kaldt ute.
Den første dagen i Marseille kjørte vi en blå Ford Capri som ikke hadde glasstak, ekstrautstyr kun til Premium utstyrsnivå – 12.500 kroner – gir cirka 2 centimeter mer hodeplass.
Den blå hadde ikke AGR-seter, som også er ekstrautstyr, men de setene vil jeg si litt mer om.
AGR står for Aktion Gesunder Rücken, som er Tysk og et slags ergonomisertifikat som man kan få dersom sitteputens lengde kan justeres, sitteputens vinkel kan justeres, så kommer naturlige opp/ned og fram/tilbake-justeringer av setet og fram/tilbake for ryggens vinkel, korsryggstøtten kan justeres fire veier og hodestøtten kan justeres.
Det som «mangler» i Premium-setet i sensico er sitteputens lengde og hodestøtten som ikke kan justeres.
Som man ser av bildet over er også passasjersetet manuelt justerbart for seter i Premium, men om man velger AGR-seter til 7.000 kroner for Premium og 12.000 for Capri så vil også passasjersetet få like gode instillingsmuligheter som sjåførsetet.
Dette AGR-setet var ikke tilgjengelig i Frankrike, men vi har et bilde av setet da vi testet Explorer, og det er i delsensico og stoff.
Bilene vi kjørte i Frankrike hadde førerassistentpakken, som er ekstrautstyr.
Her får du et godt head-up display, 360-kamera som egentlig er designet for Volkswagens liggende skjermer, parkeringsassistent, aktiv filholder og handsfree bakluke. Ettersom handsfree bakluke er inkludert i Premium er det ikke så urimelig at denne pakka koster 18.000 kroner til Capri og 13.000 kroner til Capri Premium.
Delektrisk hengerfeste koster 10.000 kroner og med det kan du trekke med deg inntil 1.000 kilo dersom du velger RWD, og inntil 1.200 kilo dersom du velger AWD.
Du kan også velge 21-tommers felger/dekk, men da må du regne med lavere rekkevidde og mer støy. Pris er 11.500 kroner til Capri og 6.000 kroner til Capri Premium.
Ford Capri kan du få med standard range batteri på 52 kWh som gir bilen inntil 393 kilometer rekkevidde og en startpris på 427.800 kroner. Så kan du velge Extended Range-batteri på 79 kWh som da kan gi inntil 627 kilometer rekkevidde med RWD i utstyrsnivå Capri fra 477.800 kroner eller 560 kilometer dersom du går for AWD ‒ og Premium utstyrsnivå fra 528.900 kroner som de fleste i Norge har gjort så langt.
Dersom du skal sammenligne prisene fra Ford med andre elbiler så er det litt sentralt at du ber de andre om kostnad for fem års service, for det er inkludert i prisene fra Ford.
Vil man ha vanlig Capri eller vil man ha Capri Premium utstyrsnivå?
Vel, det kommer an på om man føler at LED-Matrix lys er kjekt å ha eller ikke, og om man er glad i god lyd fra et anlegg fra Bang & Olufsen. Disse to alene er for mange verdt prisforskjellen på 21.000 kroner.
Andre synes det er kjekt med seter i helsensico istedenfor delsensico, og andre igjen setter pris på 20-tommers felger/dekk på sommerdekkene fremfor 19-tommere som vanlig Capri har. Så må jo du vurdere om du synes det er verdt 21.000 kroner ekstra for Premium eller ikke.
Ladeluka befinner seg bak på høyre side av Ford Capri, og ladetidene fra 10 til 80 prosent er som følger:
Standard Range: 25 min – maksimal ladehastighet inntil 145 kW.
Extended range RWD: 28 min – maksimal ladehastighet inntil 135 kW.
Extended range AWD: 26 min – maksimal ladehastighet inntil 185 kW.
Med tanke på at man her har 400V-teknologi på batteriet er dette hyggelige ladetider.
Man har også avansert forvarming, enten med manuell start eller via navigasjon som forteller deg hvor mye forvarming du trenger, så får man sommerhastighet på ladingen selv vinterstid.
De tre valgene – Standard Range med RWD, Extended Range RWD og Extended Range AWD har ganske ulikt med krefter:
Standard Range RWD: 170hk – 310 NM – 160 km/t toppfart – 0-100 km/t: 8,7 sek.
Jeg skulle nok ønske meg at Ford orket å programmere litt slik at man i deres stående skjerm utnyttet plassen bedre til ryggekamera/360-visningen som Volkswagen har designet for liggende skjerm.
Det jeg ønsker meg er naturlig nok at ett bilde er over det andre bildet, slik at begge bilder kunne blitt noe større og dermed også mer tydelige.
Jeg skulle også ønske meg at man kunne justere høyden på setebeltets festepunkt, det kan man i ganske mange andre biler, og folk som skal kjøre bil har ganske ulik høyde.
Den nedre ratteka er kul den, men jeg skulle ønske det var litt mer i interiøret som fortalte meg at jeg kjørte en Ford Capri og ikke en Ford Explorer.
Og prisen, om man skal ha en Capri Premium Extended Range AWD med førerassistentpakke, hengerfeste, festepunkter for gitter/nett, varmepumpe, AGR-seter og glasstak så kommer bilen på 573.100 kroner før lakkfarge og vinterdekk er lagt til, og i det prissjiktet er konkurransen knallhard.
De som sitter bak kunne kanskje fått varme tilgjengelig i yttersetene, og kanskje også sin egen klimasone, men det gjør man ikke i Ford Capri eller Explorer.
Jeg får plass i baksetene enten bilen har glasstak eller ikke, og jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang, så plassen må kunne betegnes som godkjent også bakom meg selv som sjåfør.
Ford Capri er lenger og lavere enn Ford Explorer, men mindre enn Ford Mustang Mach-E, samtidig har setene mer innstillingsmuligheter ved at man her får justere sitteputens vinkel.
Capri har hakket mer sportslig opplevelse på svingete vei sammenlignet med Explorer.
Når navigasjonen forteller deg hvilket kjørefelt du ligger i med bilen så er det brukbart presist. Kjekt med klimavalgene som alltid er på bunnen av skjermen.
I både Capri og Explorer så kan man skyve på skjermen for å endre skjermens vinkel, og for å få tilgang til 2 x USB-C som befinner seg under der. Man får ikke skjøvet på skjermen med mindre bilen er i gang, dermed blir rommet under skjermen som en slags safe når man forlater bilen.
Man kan plukke vekk koppholderne, og legge dem i rommet som er under ladeplaten, og således få en diger boks til bærbar datamaskin eller en veske mellom forsetene. Romdeleren der nede kan flyttes eller plukkes ut.
Jeg tror mange kommer til å stortrives med Ford Capri, den praktiske størrelsen, det romslige bagasjerommet, den gode forvarmingen før lading på langtur om vinteren, den gode rekkevidden, den gode komforten og det litt kule utseendet.
Bilen er mest sannsynlig hos din lokale forhandler, så du kan jo se nærmere på den der.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: