Volkswagen ID.7 GTX Tourer –⁠ en nær komplett familiebil
Stasjonsvognens tid i Norge har de siste årene vært kraftig utfordret av SUVene, men når Volkswagen leverer et så bra produkt som ID.7 Tourer så forsvinner argumentene for en SUV som perler på snor.
Til nå har elektriske stasjonsvogner enten hatt for lite batteri og mangel på firehjulstrekk, eller vært svært dyre og i så måte uoppnåelige for de fleste.
Volkswagen sa at ID.7 Tourer skulle bli konkurransedyktig når det gjaldt pris, og den påstanden har de virkelig holdt.
-->
Kombiner det med firehjulstrekk, hurtig lading, svært god plass og imponerende rekkevidde og vipps så har man en bil som virkelig kan konkurrere på alle fronter.
Design-språket til ID.-familien er tydelig og etterlater liten tvil om at dette er framtiden for Volkswagen. GTX-modellen vi tester har særegne tåkelys, og dynamiske LED-Matrix lykter som lyser opp det du trenger å se langs veien.
En hel lysstripe i front får bilen til å se bredere ut enn den er, og med opplyst Volkswagen-logo så ser det hele virkelig så flott ut.
Du får ID.7 Tourer med to forskjellige batteristørrelser, henholdsvis på 82/77 eller 91/86, du kan velge mellom firehjulstrekk eller bakhjulsdrift – bilen vi tester har det største batteriet og firehjulstrekk.
WLTP rekkevidden er på inntil 581 kilometer, mens testbilen har stort sett alt utstyr og da synker rekkevidden til 567 kilometer.
ID.7 GTX Tourer måler 4,96 meter i lengden og 1,82 meter i bredden. Akselavstanden er på solide 2,97 meter og bilens egenvekt er på 2.349 kilo. Nyttelasten er på noe knappe 376 kilo, her må du med andre ord passe litt på dersom du fyller bilen med hele familien pluss bagasje.
Prisen for versjonen med det minste batteriet og bakhjulsdrift er på 529 839 kroner, kanskje ikke så konkurransedyktig tenker du, men rosinen i pølsen kommer først når du begynner å bygge en GTX-utgave med firehjulstrekk og en hel del utstyr – den har en fra-pris på 599.899 kroner – det er svært mye bil for pengene og inkluderer LED-Matrix frontlykter, oppvarmede og ventilerte forseter med massasje, Head-up Display med AR-teknologi mm.
Baken inneholder en markant lysstripe over hele hekken i tillegg til opplyst Volkswagen-logo.
GTX-utgaven har et litt mer sportslig preg enn standardutgaven hvor den sorte klarlakken blir litt for dominerende og kjedelig for undertegnede.
Volkswagen har også fått på plass muligheten for å kjøre bilen noen meter fremover/bakover via bilens app, kjekt dersom noen parkerer deg inne, eller du har en noe trang garasje.
Sittekomfort har alltid vært noe Volkswagen har vært gode på, og setene her lever opp til forventningene. Myke og deilige, og hvem savner vel skinn når det både ser og oppleves så bra som her.
Stolene er oppvarmede og ventilerte og her kan du kombinere både varme og kjøling – deilig!
I tillegg så har begge stoler massasje, så her er de fleste aspekter av komfort godt ivaretatt. Seteminne i 2 nivåer på begge stoler og justeringsmulighetene er gode.
ID.-familien har virkelig vært gjennom en renessanse når det gjelder opplevd kvalitet på interiøret – fra «plastic not so fantastic» i starten til nå å gi et mye bedre inntrykk. Her er det stor grad av myke materialer, kun enkelte områder i hardplast, selv om akkurat den virker til å være av laveste kvalitet – spesielt rundt midtkonsollen hvor jeg opplevde noe skrangling – det ønsker man ikke i en helt ny bil.
Den vesle skjermen foran rattet gir deg den informasjonen du trenger, men her har man i tillegg et meget flott og omfattende Head-up Display med AR-teknologi som ser svært lekkert ut.
Hovedskjermen er på 15 tommer og har et brukergrensesnitt Volkswagen kan være stolt av – virkelig bra!
Interiørbelysningen er omfattende og flott og lydanlegget fra Harman Kardon spiller bra. To koppholdere med god klemming i midtkonsollen, her finner du også en trådløs ladeplate samt to USB-C utganger.
DCC – Dynamic Chassis Control ‒ er standard på GTX -utgaven og lar deg justere understell og styring slik du selv ønsker det. Jeg har tidligere sagt at disse understellene fra Volkswagen er noe av de bedre man kan få til en «hverdagslig» penge, og står fremdeles fast ved påstanden.
Understellet kan være alt fra veldig mykt og behagelig til stivt og sportslig. Hele tiden bærer det preg av god kvalitet og gir ingen ubehagelige opplevelser selv på veier med meget dårlig asfalt.
Bilen har fire forskjellige kjøremoduser i tillegg til et modus hvor du selv velger innstillingene.
For øvrig er assistentene gode, og valgmulighetene store. Her velger du selv hvor mye bilen skal hjelpe deg, og ikke motsatt slik enkelte andre velger å gjøre det.
Eneste vi har å trekke her er betjeningen via rattet – her håper vi at Volkswagen snart kommer med skikkelige knapper fremfor de trykkfølsomme knappene de til nå har valgt å bruke.
I videoen over ser vi nærmere på interiøret, eksteriøret, de praktiske egenskapene samt både rekkevidde og lading.
Baksetene byr på særdeles god plass og komfort, her har jeg over to knyttnever foran mitt eget kne dersom jeg sitter bak meg selv. Benken er noe tilbakelent så sittestillingen blir god, selv for voksne.
God støtte for lårene og overkroppen og flatt gulv sørger for masse plass til bena selv om personen i midten ikke har det like behagelig som de to på sidene.
Stort armlene i midten med to koppholdere, og testbilen har egen klimasone bak med oppvarmede ytterseter hvor du også finner Isofix-fester i tillegg til at du som alltid på bilene bygget på MEB-plattformen også har Isofix foran.
Panoramataket er ekstrautstyr og mangler gardin å trekke for, men har til gjengjeld elektromagnetisk dimming som forhindrer det verste sollyset å trenge gjennom.
Stasjonsvogner er alle familiers drøm med tanke på plass, og ID.7 Tourer briljerer med en stuplass på 605 liter dersom baksetene er oppe. Her har du solide lommer i sidene, en god del plass under gulvet, samt smarte knagger for å henge fra deg handleposene dine.
Baksetene er delt 40/60, og felles ned med egne hendler fra bagasjerommet. Du får et tilnærmet flatt gulv, eller kanskje lasteplan i dette tilfellet, og volumet øker til imponerende 1.714 liter – bare husk på vekten!
Semi-elektrisk svingbart hengerfeste er ekstrautstyr og lar deg trekke inntil 1,200 kilo, og du kan i tillegg ha 75 kilo på taket. Frunk har man dessverre fremdeles valgt å se bort ifra hos Volkswagen.
Landeveistesten vår går som alltid utelukkende på landevei og har en maks hastighet på 80 km/t. Vi kjører alltid slavisk etter fartsgrensene med bilens cruisekontroll aktivert. Klimaanlegget er stilt inn på behagelige temperaturer og vi kjører alltid med kjøremodus som tilsvarer normal.
På denne runden regnet det stort sett hele veien og temperaturene varierte mellom 9 og 11 grader. Den beregnede rekkevidden havnet her på hele 541 kilometer med et forbruk på 15,9 kWh/100 kilometer.
Det er imponerende, været tatt i betraktning, samt at bilen står på vinterdekk i dimensjon 235/50-19 foran og 255/45-19 bak.
Vi har også en rekkeviddetest som har omtrent like lang distanse på landevei og motorvei, og kalles derfor 50/50-test. Her er maks hastighet 110 km/t, parameterne er ellers like som på landeveistesten.
Dagen vi kjørte denne testen lå temperaturen på 9 grader og slusene var åpne over Sørlandet. Den beregnede rekkevidden havnet her på 454 kilometer med et forbruk på 19,3 kWh. Det er imponerende, rett og slett.
Ved kjøring utelukkende på motorvei så viser tallene våre en rekkevidde mellom 360-390 kilometer, også her med våt motorvei og hastighet varierende mellom 100 og 110 km/t. Som alltid er de beregnede rekkeviddene fra 100 prosent til 0, så man vil måtte trekke fra noe for å ha som buffer.
200 kW er maks på ID.7 Tourer og du kan også her forvarme batteriene ved å navigere til en lader eller ved å aktivere det manuelt. Som vi har sett på ID.4 så kan du via bilens skjerm også her se hvor hurtig bilen vil lade dersom du forvarmer eller dersom du plugger i uten.
Vi brukte 29 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, men dessverre så opplevde vi litt ladetrøbbel noe som gjorde at vi måtte flytte ladestolpe. Det vil si at testen ikke var helt optimal, men samtidig så føler vi oss trygge på at du skal kunne gjennomføre samme øvelse på 26 minutter slik Volkswagen selv påstår, vi brukte tross alt bare 3 minutter lengre inkludert våre problemer ved laderen.
ID.7 GTX Tourer leverer virkelig varene langs veien og byr på både kjøreglede og komfort. De relativt store variasjonene på understell og kjøredynamikk merkes godt og kombinert med ypperlig sittekomfort, deilig lyd fra anlegget og svært gode assistenter så er dette en bil du ønsker å dra på lang tur med.
Lydisoleringen virker til å være god, men det hjelper helt klart at bilen står på myke vinterdekk kontra sommerdekk i større dimensjon.
Bilen er stor, noe du merker i byen hvor du ikke kommer inn i de minste lommene. Svingradiusen er god, og du har kameraer rundt som hjelper deg. Det er i tillegg spyling på ryggekameraet, men selve oppløsningen på bildet er ikke mye å skryte av.
Vil du ha lengst rekkevidde må du ofre firehjulstrekk, men den lille prisforskjellen opp til GTX Exclusive og dermed også firehjulstrekk gjør nok at nærmest ingen velger versjonen med bakhjulsdrift – det er nok lurt med tanke på annenhåndsverdien.
Med ID.7 Tourer treffer Volkswagen blink på de fleste punktene og konkurrentene til denne bilen har nok fått en tøff konkurrent å hanskes med.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: