Vi har testet det som kanskje er Norges mest komfortable varebil, og ja, målt rekkevidde med henger bakpå.
(Fotos: Nybiltester)
Kia EV9 varebil –⁠ Norges mest komfortable
Foreløpig har det vært vanskelig å finne elektriske varebiler med firehjulstrekk, god rekkevidde og hurtig lading. Alt dette endrer Kia på med sin EV9, og hiver attpåtil på komfort få matcher.
Kia EV9 bygges om til varebil da den kommer til Norge av det norske firmaet Lafinto. Bilene spekkes enten som 6 eller 7 seter, og du velger utstyrsnivå og drivlinje som vanlig.
Det vil si at bilen kan settes tilbake til utgangspunktet dersom man ønsker det – ombyggingen til varebil etterlater få eller ingen merker dersom man på et senere tidspunkt ønsker en diger familiebil.
-->
Vi har tidligere sett på Kia EV9 flere ganger – derfor går vi ikke gjennom bilen på vanlig måte denne gang, her ser vi mer på hva varebilen byr på.
Som nevnt så får du EV9 varebil både i Exclusive og GT-Line, enten med 6 eller 7 seter og du velger selv om du ønsker RWD eller AWD.
Batteriet er alltid på 99,8 kWh, og WLTP rekkevidden varierer fra 563 kilometer til 505 kilometer avhengig av utstyr og drivlinje. Firehjulstrekkeren som vi tester har 384 hk, 700 Nm og tar deg til 100 km/t på raske 5,3 sekunder.
Prismessig så mister man fordelen ved momsfritak opp til 500.000 kroner, men til gjengjeld så kjøpes vel varebilen på et firma så da får du noe av gleden tilbake.
Startprisen for en ombygget 7 seter med bakhjulstrekk og den lengste rekkevidden er på 884.900 kroner inklusive moms. Velger du den med aller mest utstyr og firehjulstrekk så øker prisen til 1.064.900 kroner.
Det er mye penger og du betaler for mye utstyr varebilen ikke drar nytte av – før du eventuelt velger å gjøre den om til personbil.
I videoen over ser vi nærmere på hva varebilen tilbyr og denne gangen gjør vi en vri på rekkeviddetesten vår.
Sittekomforten i EV9 er svært god, her har du store justeringsmuligheter, selv om veggen i bakkant gjør at ryggen blir noe mer oppreist her enn i personbilen. Begge stolene har både varme og ventilasjon i tillegg til at du har massasje på førerstolen – deilig etter en lang arbeidsdag.
Rattstammen kontrolleres også elektrisk både i dybde og høyde og lagres med sitteposisjonen.
Ingen endringer på førermiljøet – her er det lekre materialer og skjermer som er relativt enkle i bruk. Seks koppholdere om man tar med de som er i dørene og ladepunkter nok for de to som skal sitte her. Testbilen har også Head-Up Display og nøyaktig de samme assistentene som du vil finne på personbilen – for øvrig svært gode assistenter.
Lasterommet blir digert, og på testbilen har man valgt helt flatt gulv. Lengden på gulvet er 207 centimeter, høyden er 73 centimeter.
En kraftig stålvegg beskytter fører og passasjer, og du har en haug med solide festepunkter for ytterligere sikring.
EV9 har ikke luftfjæring så baken kan ikke senkes for å lette innlasting – det skulle man kanskje hatt. Cirka midt på gulvet – under teppet – finner du en luke med en god del plass under, genial plass å legge ting du glemmer at du har lagt der.
I bakkant har du også en liten brønn, kjekk til det sikkerhetsutstyr du må ha med deg. Ladekablene kan ligge foran i frunken som her er på 53 liter.
Nyttelasten er på 565 kilo – litt sparsommelig for bruken kanskje, men her kan du i tillegg dra med deg henger på inntil 2500 kilo samt ha 100 kilo på taket.
Ber du ikke om det får du kun en skuff og ikke flatt gulv bak. Den ekstra skuffen og dermed også flatt gulv koster 14.900 kroner og er nok noe de aller fleste går for. Relativt dype skuffer som er perfekt for oppbevaring av verktøy etc.
Legg merke til V2L adapteren – Kia EV9 kan brukes som en gedigen batteribank, og her kan du trekke inntil 3,6 kW fra kontakten – nok til de fleste verktøy.
Som tidligere nevnt så kan bilen ganske enkelt settes tilbake til det originale, og bak har du flere eksempler på utstyr som «sitter igjen». Legg merke til skadene på interiøret – det har sine negative sider å bruke en så luksuriøs bil som dette som varebil.
Da vi har testet rekkevidde på EV9 flere ganger tidligere – både med og uten firehjulstrekk – så valgte vi heller å gjøre en vri på testene våre denne gangen. Hva skjer med rekkevidden dersom man drar med seg en stor tilhenger? Maks tilhengervekt er 2.500 kilo, men dette fikk vi av praktiske årsaker ikke til denne gang.
Derimot så er hengeren vi kjører stor, med voldsom luftmotstand – noe som muligens stjeler mer rekkevidde en bare vekt. Hengeren veier 470 kilo, og har cirka 150 kilo med utstyr inni seg.
Vi kjører rekkeviddetesten vår på helt lik måte som med alle andre biler, det vil si at vi legger cruisekontrollen i fartsgrensen og følger disse slavisk. Kjøreprogrammet er stilt på normal, og klimaanlegget på behagelige temperaturer. Landeveistesten foregår for øvrig utelukkende på landevei med en maks hastighet på 80 km/t.
Den beregnede rekkevidden havnet denne dagen på 328 kilometer med et forbruk på 32,4 kWh/100 km. Været denne dagen var varierende, med delvis våte veier og enkelte regnbyger. Temperaturene lå mellom 10 og 14 grader.
At man mister en del rekkevidde ved å trekke tilhenger er ikke overraskende, men vi mener likevel at rekkevidden her bør holde i massevis for de fleste. Uten tilhenger vet vi at bilen går skikkelig langt, noe resultatene våre fra tidligere i år viser – over 70 mil med bakhjulstrekkeren og over 60 mil med firehjulstrekkeren på nøyaktig samme testrunde.
Vi kjører ikke 50/50-testen vår denne gang da vi har resultater på denne runden fra før, og det vil være noe ulovlig å dra med seg hengeren i 110-sonen.
Vi sjekker ikke ladetiden denne gangen, men vi vet at Kia EV9 lader fra 10 til 80 prosent på raske 24 minutter. Her kan du forvarme batteriene før lading enten manuelt eller ved å navigere til en lader, og er temperaturene optimale vil bilen kunne ta imot 210 kW.
Og før du lurer – parker ikke slik dersom det er mange om beinet, her var vi alene og ville naturlig nok flyttet oss dersom det plutselig skulle komme flere som hadde behov for strøm.
Kia EV9 er en meget behagelig bil – og som varebil skal du lete lenge etter noe som gir deg mer. At den er elektrisk er ingen ulempe når rekkevidden er så god som den er, og ladingen så lynende rask.
Testbilen har alt av utstyr, det er vel neppe noe man behøver slik at de fleste vil nok spare noen kroner ved å ikke gå for GT-Line utgaven som vi tester.
Du har rikelig med krefter, og på vår nesten fire timers lange testtur med tilhenger ble vi imponert over hvor lite vi merket til den relativt store hengeren bak bilen. EV9 har eget tilhengermodus og når du kobler til en henger kan du gå gjennom en sjekkliste via bilens interne menyer som hjelper deg med å huske på det mest essensielle.
Ekstralysene og led-barene på testbilen er selvsagt ekstrautstyr, men du verden som det kler denne bilen – de fleste legger seg ut til høyre når denne dukker opp i bakspeilet.
Les flere tester hos NybiltesterLes også: