Dette er en svært så grom bil ‒ mer bestemt en Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupé. (Fotos: Nybiltester)

Fantastiske Mercedes-AMG CLE 53 Coupé

Fossilbilen er på ingen måte død, og når AMG får lov å kose seg med design og motor blir som regel sluttresultatet bra. Nye Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupé er en rålekker bil hvor både design og motor får frem smilet til alle og enhver.


CLE erstatter tidligere utgaver av både C og E-klasse Coupé. Du får den i tre utgaver, vi tester den nåværende kongen, selv om det kommer en heftig CLE 63 etter hvert.

CLE 53 4Matic+ Coupé skiller seg ganske kraftig fra de andre variantene ved at den har utvidede for og bakskjermer med økt sporvidde på 58 millimeter foran og 75 millimeter bak.

-->

CLE 53 er særdeles linjelekker og maskulin. AMG-felgene er særdeles lekre – standard er 19 tommer, mens testbilen har 20 tommer og dimensjon 265/35 foran og 295/30 bak.

Den matte Manufaktur-lakken ser skikkelig tøff ut, og uten tvil en farge som får frem linjene på en spektakulær måte.

Bilen er 4,85 meter lang og 1,86 meter bred og veier rett under 2 tonn.

Motorer med mer enn 4 sylindere er sjelden vare i 2024, men her er unntaket. Under panseret her finner du en 3-liters rekkesekser som yter 449 hestekrefter 560 Nm – økes til 600 Nm i noen sekunder gjennom boost. Bilen tar deg til 100 km/t på 4,2 sekunder.

Bilen har et avansert 48-voltssystem, doble turboer og en elektrisk startgenerator som bidrar med ekstra kraft på 23 hestekrefter og hele 205 Nm.

Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t, noe som kan økes til 270 km/t gjennom en AMG Drivers Package – noe testbilen har uten at vi i Norge får særlig bruk for det.

AMG’s egne Performance 4Matic+ sørger for ypperlig grep og er koblet sammen med en herlig 9-trinns girkasse som byr på knallharde og rå girskift om man ønsker, men kan like gjerne levere sømløse og svært behagelige skift.

Aggressiv front med særegen AMG-grill og stjernen på panseret er erstattet med AMG-logoen. Testbilen er utstyrt med AMG nattpakke som gir den ekstra sorte detaljer.

På liten over ekstrautstyr ligger også digitale lykter – dette gir deg lys som oppleves som billys 2.0 – med andre ord særdeles imponerende.

Ingen overraskelse at det koster å kjøpe biler som dette i Norge, men prisen her overrasket faktisk undertegnede en smule.

Startprisen ligger på 1.564.625 kroner ‒ og ja, det er mye penger, men allikevel så hadde jeg regnet med stivere pris. Ekstrautstyr koster selvsagt, og testbilen ender på 1.983.625 kroner  –  altså utstyr for drøye 400.000 kroner.

De todelte baklyktene sammen med C-stolpene som er dratt langt bak gir bilen et visuelt bredere preg og de fire eksospottene etterlater liten tvil om hva dette er. Lyden bilen gir fra seg er rå, og med AMG Real Performance sounds får du litt ekstra dra-hjelp i kupeen om du ønsker.

I videoen over ser vi som alltid nærmere på eksteriøret, interiøret og de praktiske egenskapene. Kjøregleden denne bilen gir deg står i sentrum her, og vi kommer vanskelig unna det også.

Testbilen er utstyrt med AMG-Performance-seter som virkelig legger til rette for en sportslig opplevelse. Setene er knallharde og helt klart rettet mer mot banekjøring enn timeslange etapper på Autobahn.

Som vanlig skjer setejusteringen i døren, men voldsomme justeringsmuligheter har du ikke. Sitteputens lengde kan forlenges og sidevangene kan klemme deg godt på plass, selv om du må inn i menysystemet for å justere sistnevnte. Setene er oppvarmede, men ikke ventilerte.

Integrerte nakkestøtter med AMG-logo – lekkert!

Førermiljøet overlater ingen tvil om at dette er en Mercedes – meget velkjent og kanskje like anerkjent. Listverket kunne gjerne hatt litt mindre gjenskinn enn her, og enkelte overflater har en nærmest sjokkerende dårlig kvalitetsfølelse – med tanke på varemerket og pris.

Brukergrensesnittet er særdeles bra, og valgmulighetene er store. Her har du også et Head-Up Display (HUD) som imponerer med alle valgmulighetene og visningene du har tilgjengelig.

AMG-rattet lar deg kontrollere begge skjermer via egne knapper, og når du lærer deg bruken er dette genialt. Microcut microfiber sørger for et upåklagelig godt grep. Rattvarmen kan du dessverre ikke kontrollere selv – her må du ha på setevarmen samtidig.

Interiørbelysningen er lekker og særdeles omfattende, og taleassistenten hjelper deg med det meste – også på norsk.

Med en ekte AMG følger også helt egne apper for visninger av alt som har med performance å gjøre.

Her får du enkel oversikt over temperaturer, dekktrykk og temperatur, hvor kraften går og hvor mye du har å gå på. Rundetider kan du sette og pre-programmerte baner er innlagt dersom du er så heldig å være i nærheten av en, eller enda heldigere få kjøre på en.

Adgangen til baksetene gjøres enkel ved å dra i en stropp ved nakkestøtten til stolene foran. Jeg sitter overraskende nok ganske godt bak meg selv, og har fremdeles noe plass til knærne.

Hodeplassen er det verre med, da jeg med mine 178 centimeter akkurat har plass nok uten å ta oppi taket. Barna vil nok derimot trives bra bak her, og da er det bra at man kan sikre dem ved hjelp av Isofix-festene.

Passasjerene bak kan nyte godt av to koppholdere, to USB-C-utganger samt egne luftedyser selv om temperaturen blir bestemt av de foran.

Bagasjerommet bør romme golfklubbene med sine 420 liter. Her kan du, selv med fire personer ombord også få med deg skiene ved hjelp av skiluken i midten, selv om den er noe smal.

Relativt dypt rom under gulvet bidrar til økt kapasitet, og skal du ha med deg større ting er det positivt at dette kan sikres med solide ankerpunkter.

Baksetene legges ned 40/20/40 og gir deg tilnærmet flatt gulv. Tilhengerfeste på en bil som dette? Ja, selvsagt – maks 1.800 kilo.

Kjøregleden er til å ta å føle på i CLE 53, og her vil de fleste finne en modus som passer for dem. AMG Dynamic Select gir deg stor valgfrihet i hvordan bilen oppleves – alt fra en brutal racer til en mer balansert kjøreopplevelse.

Performance-setene i testbilen gjør at jeg aldri får en skikkelig komfortfølelse, hadde vært spennende å teste en likt utstyrt bil med standardsetene som uten tvil vil oppleves bedre i hverdagen.

Fjæringene er alltid faste, og det skal de være på en bil som dette, men måten ujevnheter tas opp av understell og karosseri imponerer og for deg som er opptatt av det så gir det et ekstra lite smil om munnen.

Styrefølelsen er veldig direkte og bilen ønsker helst at du skal gi på inn i svingene, gjerne mer enn du både tørr og bør. Bilen har 2,5 graders bakakselstyring som standard og bakhjulene svinger motsatt vei av forhjulene opp til 100 km/t, og parallelt med opptil 0,7 grader over dette.

Det handler ikke bare om High-Performance og banekjøring, her er det store muligheter for å trives på skikkelige langturer. Assistansesystemene til Mercedes er virkelige gode og hjelper deg med det meste.

Lydanlegget fra Burmester spiller vanvittig bra, og lysene lyser opp alt du trenger og se langs veien.

Kombinerer du alt dette sammen med de fantastiske kjøreegenskapene er det kanskje ikke vanskelig å forstå at dette er en bil som leverer på det meste – sjelden har jeg kjørt noe som harmonerer, sjarmerer og leverer som denne!

Har du en bil som dette bryr du deg sannsynligvis svært lite om forbruk – og nettopp forbruk vil naturlig nok variere stort ut ifra bruksmønster. Oppgitt forbruk er på 0,97 l/mil, og på vår tur fra Lørenskog til Sørlandet så havnet forbruket på 0,73 l/mil. Da har du lange strekninger med motorveiskjøring, og vi sparte ikke akkurat på kruttet.

I løpet av hele vår testperiode lå forbruket på 0,87 liter per mil – slettes ikke verst for en bil som dette!

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du