Vi har testet en elbil fra Volvo med et ganske så formidabelt navn ‒ Volvo EC40 Twin Performance Black Edition Ultra. (Fotos: Nybiltester)

Volvo EC40 Twin Performance Black Edition Ultra –⁠ mer enn bare et navneskifte?

Med modellår 2025 så endrer Volvo navn på XC40 Recharge og C40 Recharge til EX40 og EC40. Bilene får mer krefter, og nå kan du også få en helt spesiell utstyrsvariant – Black Edition – og denne uken ser vi på den nye utstyrsvarianten, nemlig Volvo EC40 Twin Performance Black Edition Ultra.


Det er med andre ord ikke de største endringene på bilene, og ingen tradisjonell facelift vi her har fått. Grunnen til navneskiftet er nok ganske enkel – det blir lettere for kunder å forstå hva som er hva og «E» vil på den måten indikere at man her har elektrisk fremdrift.

Recharge-navnet er helt borte fra alle modeller og man vil heller bruke T6 eller T8 for å indikere motoreffekt på hybridbilene, uten at vi neppe ser noe særlig til det da Volvo Norge nærmest utelukkende selger elbiler.

-->

EC40 har uendrede mål som betyr at den fremdeles er 4,44 meter lang og 1,87 meter bred. Akselavstanden er på 2,7 meter og egenvekten er 2.170 kilo, noe som gir en nyttelast på ikke altfor imponerende 375 kilo.

Tidligere het firehjulstrekkeren Twin Motor, nå byttet ut med Twin Performance og effekten har nå økt til 441 hk, opp fra 408 tidligere.

Til hundre kommer du nå på 4,6 sekunder – hele 0,1 sekunder raskere enn før.

Da det ikke er særlig store endringer her så viser vi til vår tidligere sak om daværende Volvo C40 Recharge, og i den saken kan du lese mer om den innvendige plassen og de praktiske egenskapene som alle er uendret.

Som alltid hos Volvo så finner du gode stoler som de fleste vil trives i. Elektrisk justerbare med minne på førerstolen. Du kan justere sitteputens lengde på begge stoler som også er oppvarmede i tre nivåer.

I og med at dette er en black edition så er dette det eneste valgbare setetrekket, vil du ha noe annet så kan du ikke velge black edition.

Volvo er tro mot sin egne stil, og førermiljøene er særdeles like, uavhengig av modell – dersom vi utelukker storselgeren EX30 som baner vei for en ny framtid.

Skjermene er gode, og gir deg all den informasjonen du trenger og materialvalgene er gode uten å bære preg av luksus.

Nok av oppbevaringsmuligheter og ladepunkter, men trekk for meget dårlige koppholdere som ikke er i nærheten av å holde en vannflaske på plass.

I videoen over går vi igjennom det som er av oppdateringer, samt at vi som alltid ser på rekkevidden og om kjøredynamikken har endret seg med de ekstra kreftene.

Batteriet er like stort som før med sine 82 kWh, og som tidligere kan du bruke 79 av disse. Dette begynner etter hvert å bli en vanlig batteristørrelse i biler i denne klassen, også bilene fra Volkswagen-konsernet har samme størrelse, men der har man bedre effektivitet som gjør at bilene går noe lengre enn hva som er tilfellet her.

Maks oppgitt rekkevidde på EC40 er 580 kilometer, da med mindre utstyr og kun bakhjulsdrift. EC40 Twin Performance har en WLTP-rekkevidde på maks 541 kilometer, mens det for testbilen er sertifisert en rekkevidde på 537 kilometer.

Våre testrunder ble denne gangen kjørt i flott sensommervær med 15 grader og stort sett tørre veier, avbrutt av en kort regnbyge på landeveistesten.

Beregnet rekkevidde på landeveistesten havnet på 518 kilometer med et forbruk på 16,0 kWh/100 kilometer. Til sammenligning så kjørte jeg Skoda Enyaq Coupé forrige uke med nesten identiske forhold, og den fikk en beregnet rekkevidde på 579 kilometer med et forbruk på 13,4 kWh/100 kilometer, så Volvoen har litt å gå på når det gjelder effektivitet.

Testbilen står for øvrig på 235/45-20 foran og 255/40-20 bak.

Som vanlig har vi også en testløype som også skal simulere blandet kjøring, altså kjøring både på landevei og motorvei, og på denne runden fikk vi en beregnet rekkevidde på 417 kilometer.

Forbruket endte her på 19,3 kWh/100 kilometer – også her 7-8 mil kortere enn Skodaen fra forrige uke.

Nå betyr ikke dette at EC40 er et dårlig kjøp, langt derifra, men det viser at med god aerodynamikk og generell effektivitet så kan man tyne en del mer rekkevidde ut av batteriene.

Ladehastigheten er også uendret, det vil si at 200 kW er maks noe som ifølge Volvo skal gi en ladetid fra 10 til 80 prosent på 28 minutter dersom du kikker på hjemmesiden, mens du får oppgitt 26 minutter dersom du kikker i manualen til bilen.

Uansett, vi brukte 32 minutter da vi gjennomførte vår ladetest og får altså ikke de tallene Volvo selv oppgir til å stemme. Hadde da kjørt over 2 timer på motorvei med forvarming aktivert via bilens navigasjon, som for øvrig er eneste mulighet for forvarming her.

Ingen krise at man ikke klarer det på 28 minutter, men dersom 26 skulle vise seg å være riktig så er avstanden i tid litt for lang, synes jeg.

Ladehastigheten spretter opp i over 200 kW ved start, men daler stort sett hele veien fra 14-15 prosent, og ved 78 prosent registrerte jeg at hastigheten var nede i 39 kW og det er jo ikke akkurat hurtig.

Volvo EC40 Twin Performance er en bil det er lett å bli glad i, med gode kjøreegenskaper og krefter i massevis. Du har neppe særlig bruk for de ekstra kreftene man nå får, da bilen var mer enn kvikk nok fra før.

Særdeles gode lys, også med lyktespylere, god komfort og veldig bra assistenter.

Musikkanlegget fra Harman Kardon er bra, navigasjonen fungerer vanligvis godt, selv om det i testbilen var noe kluss med selve ruteplanleggeren – regner kanskje med at dette blir fikset med en programvareoppdatering, da dette vanligvis fungerer bra i bilene vi tidligere har lånt fra Volvo.

Både nye EX40 og EC40 er relativt nye i Norge så om det gjør utslag på registreringstallene vet jeg ikke helt, men tallene viser i hvert fall at salget går en del tregere her enn det gjør for hovedkonkurrentene fra Tyskland (vi nevner ikke Tesla for alle blir slått av den på salg).

Prisen er kanskje hovedårsak, for opplevelsen av bilen tilsier ikke at gapet opp til de andre skal være så stort.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt