Lexus skal både være mer luksuriøst og sportslig enn sine tremenninger, og det klarer de så til de grader med sin RZ 450e. Men, premiumfølelsen og strålende komfort har også noen ulemper, mer om det følger.
Lexus RZ 450e måler drøye 4,8 meter i lengden og 1,89 meter i bredden. Det er drøye 11 centimeter lengre og et par centimeter bredere enn Toyota bZ4X. Egenvekten er på 2.110 kilo og da har du en nyttelast på solide 455 kilo.
-->
Testbilen er firehjulsdreven, men du kan også få en versjon som er forhjulsdreven – Lexus RZ 300e.
Bilen vi kjører har øverste utstyrsnivå og heter Luxury Panotech som har en startpris på 743 600 kroner – særdeles mye penger, men her kan man langt ifra sammenligne med en bZ4X da Lexusen er en del hakk opp hva gjelder premiumfølelse og mye nærmere tyske premiumkonkurrenter enn produktet fra Toyota.
Batteriet er på 71,4 kWh, og du får lov til å bruke cirka 64 av disse noe som igjen gir en rekkevidde på inntil 435 kilometer. Testbilen har som nevnt alt utstyr og står i tillegg på dekk i dimensjon 235/50-20 foran og 255/45-20 bak og samme gjør dette at den sertifiserte rekkevidden på testbilen er oppgitt til relativt korte 404 kilometer.
Ladehastigheten er også her begrenset til 150 kW, uten mulighet for forvarming av batteriene – det er både skuffende og dårlig.
Bilen har 313 hestekrefter og 435 Nm og gjør 0-100 km/t på raske 5,3 sekunder. Det er 95 hester mer enn i bZ4X og over sekundet raskere til 100 km/t.
Lexus RZ 450e har et betydelig oppgradert understell kontra sine familiemedlemmer og e-akslingene sammen med Direct4 systemet sørger for at trekkraften, hjulstillingen og strømfordelingen kontinuerlig justeres.
Forskyvningen av dreiemoment mellom for og bakaksel kan justeres fra 100-0 og motsatt i løpet av millisekunder og skal igjen sørge for en stressfri og behagelig kjøretur. Aktive støtdempere maskerer ut ujevnheter i asfalten, spesielt i høyere hastigheter.
Doble ruter både foran og bak i kupeen sørger for en særdeles stillegående opplevelse.
Topputgaven har elektriske stoler i ultrasuede – eller semsket skinn på godt norsk. Setene har både varme og isolasjon og det eneste luksuselementet man kanskje vil savne er massasje.
Rattstammen justeres også elektrisk og lagres sammen med seteposisjonen. Her er også inn/utstigningshjelp på plass slik at setet og rattet justeres for å lette nettopp dette – dersom ønskelig.
Særdeles hyggelig førermiljø med den svære skjermen på 14 tommer som et naturlig midtpunkt. Materialkvaliteten oppleves som svært god. Ultrasuede også i dørene som sørger for en meget lun stemning.
Cockpiten er designet for å minimere hånd- og øyebevegelser for føreren og det klarer Lexus på en utmerket måte med flere smarte knappeløsninger.
Rattet er mykt og behagelig og oppvarmet i to nivåer. Knappene på rattet kan endre karakter etter hva man ønsker å justere på og måten dette gjøres på er meget bra implementert med egne visninger i head-up-displayet testbilen er utstyrt med.
Egne pedaler bak rattet for å justere den regenerative bremsingen.
Instrumentpanelet gir den den informasjonen du trenger – heldigvis så har også Lexus fått på plass prosentvisning – og selve hovedskjermen fremstår ok i bruk, men Lexus er ikke fremst i køen når det gjelder brukervennlighet og lekre menyer.
Plasseringen av skjermen foran rattet er etter min mening en av de største oppgraderingene på RZ 450e kontra bZ4X, da jeg her ikke har noen problemer med å se all informasjonen, mens rattet på bZ4X blokkerer all informasjon.
Du har tre USB-C-uttak i front, samt en trådløs ladeplate. To koppholdere med klemming samt en del plass under midtarmlenet i tillegg til noe plass under midtkonsollen – selv om løsningen er meget merkelig.
Sjefen for å designe hanskerom hadde ferie da bilen ble tegnet, så det får du ikke – til gjengjeld så er plassen brukt for infrarød varme mot beina.
Vi har blitt vant med varsel for overskridelse av hastighet og sensorer som følger med på om du ser rett frem eller ei, og de fleste biler har heldigvis muligheter for å skru disse varslene av. Det kan du også i RZ 450e, men det kreves for mange klikk i diverse menyer for at det skal kunne sies å være en enkel løsning. Her håper jeg Lexus kan rydde litt i menyene, alternativt lage hurtigknapper slik at det blir enklere i fremtiden.
Navigasjonen i bilen vil ikke vise deg estimert prosent ved ankomst, men vil tilby deg å legge til ladere langs veien dersom den estimerer at du ikke kommer frem, men bilen vil ikke fortelle deg hvor mye og eventuelt hvor lenge du vil måtte lade for å nå frem.
Se videoen over for bedre oversikt over de praktiske egenskapene, bruken av skjermene og ikke minst hvordan rekkevidden blir på søkkvåte dager på sørlandet.
Bakseteplassen er god, selv for voksne på 180 centimeter. Fremdeles masse plass til stolen foran dersom jeg sitter bak meg selv, også god plass i høyden.
Gulvet er tilnærmet flatt og bidrar til ekstra god romfølelse sammen med det store panoramataket som her er dimbart – det er lekkert!
Ingen egen klimasone kun luftedyser i midten. To USB-C-utganger samt en vanlig stikkontakt. Yttersetene har Isofix og har mulighet for varme i tre nivåer.
Stort armlene i midten med koppholdere, og skulle ikke det være nok så får du også plass til en flaske i døra.
Bagasjerommet rommer 586 liter med setene oppe. Det høres kanskje litt mye ut, men da er også det store rommet under gulvet regnet med. Under gulvet havner fort ladekablene da frunk er noe du bare kan drømme om.
Gode ankerpunkter for sikring av last samt knagger som handleposene kan henge på, men dessverre ikke noen mulighet for å feste et sikkerhetsnett.
Bakseteryggen er todelt 40/60 og volumet øker da til 1.515 liter. Trekk for mangel av skiluke og for dårlig hengervekt – for den er kun på skarve 750 kilo.
Høsten kom over Sørlandet under testuken og rekkeviddetestene våre ble denne gang kjørt i regn med temperaturer på 15 grader. Som vanlig så kjører vi alltid rekkeviddetestene med kjøreprogram som tilsvarer normal, og med klimaanlegget stilt inn på behagelige temperaturer.
RZ 450e har som de fleste andre elbiler kjøreprogram som vil gi deg noen kilometer ekstra – gjerne på bekostning av ytelser og komfort, men flesteparten kjører nok rundt i normalprogram, derfor gjør også vi alltid det.
Landeveistesten jeg kjører foregår utelukkende på landevei med en maks hastighet på 80 km/t. Fartsgrensene følges alltid slavisk med hjelp av bilens cruisekontroll, som i dette tilfellet fungerer utmerket.
Her opplever man ikke unødvendig bremsing i svingene, selv om man i menyene kan skru på dette dersom man ønsker. Selvstyringen fungerer bra på godt oppmerket vei. Den beregnede rekkevidden på testrunden endte på 328 kilometer med et forbruk på 17,3 kWh/100 km. En god del unna WLTP sertifiseringen, været tar skylden for mesteparten.
Som alltid kjører vi også en runde som simulerer blandet kjøring, altså både landevei og motorvei med maks 110 km/t, og her endte den beregnede rekkevidden på 281 kilometer med et forbruk på 22,2 kWh/100 km, og med ren kjøring på våt motorvei viser tallene våre en rekkevidde på 24 mil fra fullt til tomt.
Lexus oppgir at det skal ta 30 minutter å lade fra 10 til 80 prosent under optimale forhold. Riktignok så har de en kalkulator på hjemmesiden som vil beregne ladetiden ut ifra utetemperaturen, og da jeg la inn 15 grader så estimerte Lexus selv 35 minutter.
Som nevnt så har man ingen mulighet for forvarming, men bilen er programmert til å varme batteriene ekstra i starten av ladeøkten for å raskt komme opp i optimal temperatur.
Observerte 148 kW som maks, og etter 32 minutter hadde vi nådd målet og 80 prosent. Innenfor det Lexus selv lover, men jeg observerte at ladehastigheten daler til godt under 100 kW ganske tidlig, så her er det absolutt potensiale for forbedringer og hyggeligere ladetider ved hjelp av en flatere ladekurve.
På 80 prosent tok ikke bilen imot mer enn 37 kW, så her er det nærmest meningsløst å lade over 80 prosent på en hurtiglader.
Det er lett å tenke at man skal sammenligne Lexus RZ 450e med Toyota bZ4X og andre lignende biler som VW ID.4 og Tesla Model Y. Gjør du det så klør du deg nok godt i hodet over prisen på Lexusen.
Faktum er at RZ 450e ligger noen klasser over hva gjelder opplevd kvalitet og kjørefølelse, så mer naturlige konkurrenter vil være Mercedes-Benz EQC (EQE blir fort en del dyrere) eller BMW iX3, selv om førstnevnte ikke selges lengre og sistnevnte kun har bakhjulstrekk så er det altså biler av denne klassen som er mer naturlige konkurrenter.
Det gjør at bilen har ganske få reelle konkurrenter og havner dermed i et lite tomrom.
Lexus er kjent for særdeles god kundeopplevelse og selger nok en god del nettopp på grunn av dette i tillegg til at man her har 1 million kilometer eller 10 års garanti på batteriet, noe som i seg selv er verdt en hel del.
Bilen er særdeles velkjørende og en nær perfekt langtraver. Dessverre så sørger rekkevidden for at du vil oppleve å måtte lade litt for ofte på langturer, og bilen fremstår litt for dyr dersom du skal ha den mest til pendling.
Hadde man fått lagt til 10-mils rekkevidde og kanskje økt ladehastigheten noe så hadde dette vært en pakke som langt flere hadde sett mot, mener vi.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: