Med inntoget av elbiler har også bilprodusentene innledet en mer bærekraftig tilnærming, og her er det noen nøkkelområder.
Det er grønne løsninger både for produksjonen og for kjøretøyene, det brukes nye og også fornybare materialer som erstatter mindre bærekraftige løsninger, og det er mer åpenhet rundt batteriproduksjon med blant annet sporing av mineraler.
Det er selvsagt positivt, men at jobben på langt nær er gjort, viser en ny undersøkelse gjort av det norske regnskogfondet.
Ifølge Regnskogfondet er kvegoppdrett den viktigste driveren av avskogingen i brasiliansk Amazonas, og her er lær en nøkkelkomponent i verdikjeden. Det er også en nøkkelkomponent for bilene.
Den norske organisasjonen sier at halvparten av Brasils læreksport går til bilindustrien, og at ingen bilprodusenter kan vise til full sporbarhet i verdikjeden eller konkrete forpliktelser til avskogingsfri lærinnkjøp. De slår fast følgende:
«Vi risikerer altså at læret i bilene våre kommer fra kyr som har beitet på nylig avskoget regnskog». Med andre ord: Bilsetet du sitter på kan altså inneholde ødelagt regnskog.
Fondet sier at investorer må kreve full sporbarhet i verdikjeden og forpliktelser om avskogingsfri produksjon, og selskapene må handle nå for å rydde opp i sine leverandørkjeder.
– Å beskytte skog er ikke valgfritt, sier Ingrid Tungen, leder for Avskogingsfrie markeder i Regnskogfondet.
– Bilindustrien har makt og plikt til å sikre at forsyningskjedene deres ikke bidrar til avskoging eller skader lokalsamfunn.
Regnskogfondet har altså vurdert og rangert 10 store bilprodusenter i tillegg til fem leverandører av bilinteriør, og fokus her er hva de gjør for å sikre avskogingsfritt lær i sine produkter samt bruken av mineraler.
Deretter har de vurdert selskapene på en skala fra 0-100 prosent på forskjellige parametere, og dermed har de kommet fram til en samlet score.
Regnskogfondet sier at resultatene er nedslående.
Ingen av de ledende globale bilprodusentene eller bilinteriørprodusentene fikk en samlet score på over 50 prosent når det kommer til lær, selv om de tyske bilgigantene BMW og Mercedes kom nær med henholdsvis 47 prosent og 45 prosent. Her er altså høyere prosent bedre.
Den såkalte benchmarken tar altså utgangspunkt i morselskapene og ikke alle datterselskaper, noe som for eksempel betyr at Volvo og Polestar er samlet under Geely-konsernet som eier de to svenske bilmerkene. I tillegg finnes det også selskaper som kun bruker syntetisk lær.
Regnskogfondet sier at det er tre store deler i bil som er årsaker til avskoging, og det er lær, mineraler brukt i elbil-batterier og gummi.
Slik scoret bilprodusentene når det kommer til lær:
- BMW: 47 prosent
- Mercedes: 45 prosent
- Volkswagen: 35 prosent
- General Motors: 35 prosent
- Stellantis: 32 prosent
- Hyundai: 27 prosent
- Ford: 26 prosent
- Geely: 21 prosent
- Toyota: 16 prosent
- Renault: 11 prosent
Slik scoret bilprodusentene når det kommer til mineraler:
- Tesla: 60 prosent
- BMW: 54 prosent
- Mercedes: 54 prosent
- Volkswagen: 53 prosent
- General Motors: 49 prosent
- Stellantis: 46 prosent
- Ford: 41 prosent
- Renault: 37 prosent
- Nissan: 24 prosent
- Geely: 20 prosent
- BYD: 8 prosent
Les også: