Toyota har hatt god norsk suksess med den første elbilen, bZ4X, som kjemper om å bli årets nest mest populære nybil etter suverene Tesla Model Y.
Den skal følge opp av en nåværende kompakt SUV-modell, CH-R, som allerede i år blir til en helelektrisk CH-R+. Og den nærmer seg raskt.
Nye C-HR+ er satt sammen på Toyotas elbilplattform e-TNGA, og får opptil 343 hk og klarer 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Batteriet er på 77 kWh, og rekkevidden er opplyst til 609 kilometer – vel og merke før den endelige typegodkjenningen foreligger.
Når det gjelder lading er 10-80 prosent opplyst til rundt 30 minutter, selv når kvikksølvet viser -10, og det er forvarming som kan aktiveres manuelt eller ved å plotte ladedestinasjonen i navigasjonen.
Det kommer også en Executive-utgaven som får 22 kW ombordlader, så denne halverer ladetiden via ladeboksen på husveggen.
Titter med opp i taket så ser man også et stort panoramaglasstak som bør slippe inn greit med lys, og det er også stemningslys i 64 farger og store digitale skjermer. Her kan også stemningslys bidra til sikkerheten ved å gi en ekstra advarsel koblet til bilens Safe Exit Assist
For de audiofile er det mulig å velge et JBL lydanlegg med 9 høyttalere og 800 watts forsterker, mens bagasjerommet rommer 416 liter.
Les også:
- Dongfeng Box skuffet i krasjtest
- Statsbudsjettet: Mer bompenger, mer veiforfall
- Sjekk dette flaket fra Mercedes!