Toyota CH-R+ nærmer seg veldig, og det åpnes for bestilling av elbilen allerede i oktober. (Fotos: Toyota)

Ny el-SUV fra Toyota med grei rekkevidde kan snart bestilles

Kommende Toyota C-HR+ skal slippes løs allerede i år, og er ifølge en litt inhabil importør skreddersydd for Norge.


Toyota har hatt god norsk suksess med den første elbilen, bZ4X, som kjemper om å bli årets nest mest populære nybil etter suverene Tesla Model Y.

Den skal følge opp av en nåværende kompakt SUV-modell, CH-R, som allerede i år blir til en helelektrisk CH-R+. Og den nærmer seg raskt.

-->
Toyota Norge sier at bilen, som de karakteriserer som en smart og sporty elbil skreddersydd for Norge, nå er så nær at de vil åpne for bestillinger allerede i oktober. De sier at bilen både har dristige design, en engasjerende kjøreopplevelse og praktiske egenskaper.

Nye CH-R+ er altså en 100 prosent elektrisk, og blir tilgjengelig både med forhjulsdrift og firehjulsdrift. Og rekkevidden? Vel, det loves +600 kilometer.

– Vi har store forventninger til C-HR+. Den er skreddersydd for norske forhold med lang rekkevidde, smarte ladeløsninger og skikkelig gode kjøreegenskaper, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge.

Nye C-HR+ er satt sammen på Toyotas elbilplattform e-TNGA, og får opptil 343 hk og klarer 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Batteriet er på 77 kWh, og rekkevidden er opplyst til 609 kilometer – vel og merke før den endelige typegodkjenningen foreligger.

Når det gjelder lading er 10-80 prosent opplyst til rundt 30 minutter, selv når kvikksølvet viser -10, og det er forvarming som kan aktiveres manuelt eller ved å plotte ladedestinasjonen i navigasjonen.

Det kommer også en Executive-utgaven som får 22 kW ombordlader, så denne halverer ladetiden via ladeboksen på husveggen.

Bilen bør også komme seg fram til de fleste hyttene, for bakkeklaringen er opplyst til 18,5 centimeter, og Toyota sier at den kommer med et stivt chassis og finjusterte understell som skal sørge for kjøreegenskapene.  

Videre forklarer de at CH-R+ har fått et markant uttrykk med slanke LED-lykter, lav taklinje og coupé-SUV form, og det er også bi-tone-lakk med sort tak og felger på opptil 20 tommer.

På innsiden er det et redesignet dashbord og en senket midtkonsoll som skal gi en åpen og luftig følelse, og det japanske merket melder om en romslig kupé med god takhøyde og en avstand på 900 mm mellom forseter og bakseter.

Titter med opp i taket så ser man også et stort panoramaglasstak som bør slippe inn greit med lys, og det er også stemningslys i 64 farger og store digitale skjermer.  Her kan også stemningslys bidra til sikkerheten ved å gi en ekstra advarsel koblet til bilens Safe Exit Assist

For de audiofile er det mulig å velge et JBL lydanlegg med 9 høyttalere og 800 watts forsterker, mens bagasjerommet rommer 416 liter.

Alle utgaver er utstyrt med Toyota T-Mate og Safety Sense, som inkluderer blindsonevarsling, automatisk nødbrems og adaptive fjernlys. I tillegg får Executive ting som Park Assist, 360-kamera og Lane Change Assist.

Og ja, om dette skal være en ekte «Norges-bil» så må den også kunne starte kupévarmingen før kjøreturen i vinterkulden, og via Via MyToyota-appen er det mulig å starte både smartlading og oppvarming.

Det åpnes altså for bestilling av Toyota C-HR+ i løpet av oktober i Norge, og da blir også prisene klare. De første bilene ventes til Norge mars/april 2026.

Les også:

Hva tenker du

Les også