Mercedes-AMG PureSpeed er noe ganske ville greier. (Fotos: Mercedes)

Vill kabriolet fra Mercedes med premiere

Mercedes feiret årets Formel 1-sesongen med verdenspremiere for den første bilen i en ny eksklusiv serie.


Søndag ble årets F1-sesongen avsluttet med Abu Dhabi Grand Prix, og selv om pallen glapp for Mercedes, Lewis Hamilton ble nummer fire med George Russell på plassen bak, er det nå lys også i Mercedes-tunellen.

De vant fire av årets 24 runder, og selv om de endte på 4. plass i konstruktørmesterskapet vunnet av McLaren kjørte Mercedes inn flere VM-poeng enn de klarte i fjor. Og ja, så har de vist fram en viktig bil.

-->
Mercedes har nemlig på gang en helt ny serie biler for de rikeste av oss, og denne er kalt Mythos. Her skal det komme noen ganske spektakulære biler, og de starter det hele med et skikkelig smell.

For med hjelp av selveste Pininfarina bygger de nå en av de villeste kabrioletene verden har sett, en som er laget for fart. En 2-seters Mercedes-AMG PureSpeed. En superbil ikke bare uten tak, men den mangler også noe så viktig som en frontrute.

Den er en hyllest til racing og skal åpner for en uforglemmelig kjøreopplevelse.

‒ Mercedes-AMG PureSpeed ​​er den mest direkte måten å oppleve ytelse og moro ved rattet på. Takket være bilens radikalt åpne design uten tak eller frontrute, er det ingenting som skiller sjåføren og passasjeren fra elementene, slik at de fullt ut kan sette pris på kjøretøyet, veien og landskapet med alle sine sanser, sier Michael Schiebe, administrerende direktør i Mercedes-AMG.

‒ Den slående designen omtolker elementer fra legendariske racerbiler og gir en fascinerende, tidløs silhuett. På denne måten samler PureSpeed ​​de tradisjonelle styrkene til AMG ‒ svært emosjonelle kjøretøy med svært høy ytelse som inspirerer – med et blikk og bak rattet.

Ikke overraskende er PureSpeed inspirert av hyperbilen Mercedes-AMG One som løfter F1-bilene ut i vanlig trafikk. Mercedes-AMG PureSpeed ​​har en lav silhuett, et langt panser og en svært lav front med en særegen haiense. Og ja, et aerodynamisk optimalisert panser, i likhet med diffuseren bak.

For det krever litt mer å lage en kabriolet, og spesielt om man også droppe frontruta. Her er det et HALO-system løftet fra F1 i stedet for A-stolpen, og denne skal selvsagt gi beskyttelse til både fører og passasjer.

Og ja, det er også spesiallaget hjelmer med kommunikasjon, og om du ikke vil høre på sidemannen kan du også spille musikk via intercom-systemet.

Videre er det 21-tommers felger, og dekkene kommer i profilene 275/35 foran og 305/30 bak.

PureSpeed kommer også med nikk til gamle klassikere.

De to scoopene bak setene bærer AMG-emblemet og minner om legendariske racerbiler som 300 SLR, bilen som Stirling Moss og Denis Jenkinson kjørte til seier Mille Miglia-løpet i 1955, og passende nok kommer super-kabrioleten i en Silver Arrow-finish i mystisk sølvmagno.

Det bør også gå greit unna med en PureSpeed, for her er 0 til 100 km/t opplyst til 3,6 sekunder og toppfarten er satt til 315 km/t. Det er i seg selv voldsomt i en toppløs bil, og ganske så vilt når man også fjerner frontruta.

AMG V8-motoren med 430 kW/585 hk og 800 Nm er koblet til AMG Speedshift MCT 9G girkasse, og det er selvsagt også fullt variabel firehjulsdrift via AMG Performance 4Matic+, AMG Active Ride Control og til med aktiv bakakselstyring.

Den aller første Mythos-modellen nærmer seg altså, og hadde premiere under årets siste F1-løp. Totalt skal Mercedes sette samme 250 slike biler, så er det bare å glede seg til å se hva tyskerne planlegger som den neste Mythos-bilen.

Les også:

Hva tenker du