Søndag ble årets F1-sesongen avsluttet med Abu Dhabi Grand Prix, og selv om pallen glapp for Mercedes, Lewis Hamilton ble nummer fire med George Russell på plassen bak, er det nå lys også i Mercedes-tunellen.
De vant fire av årets 24 runder, og selv om de endte på 4. plass i konstruktørmesterskapet vunnet av McLaren kjørte Mercedes inn flere VM-poeng enn de klarte i fjor. Og ja, så har de vist fram en viktig bil.
‒ Mercedes-AMG PureSpeed er den mest direkte måten å oppleve ytelse og moro ved rattet på. Takket være bilens radikalt åpne design uten tak eller frontrute, er det ingenting som skiller sjåføren og passasjeren fra elementene, slik at de fullt ut kan sette pris på kjøretøyet, veien og landskapet med alle sine sanser, sier Michael Schiebe, administrerende direktør i Mercedes-AMG.
‒ Den slående designen omtolker elementer fra legendariske racerbiler og gir en fascinerende, tidløs silhuett. På denne måten samler PureSpeed de tradisjonelle styrkene til AMG ‒ svært emosjonelle kjøretøy med svært høy ytelse som inspirerer – med et blikk og bak rattet.
Ikke overraskende er PureSpeed inspirert av hyperbilen Mercedes-AMG One som løfter F1-bilene ut i vanlig trafikk. Mercedes-AMG PureSpeed har en lav silhuett, et langt panser og en svært lav front med en særegen haiense. Og ja, et aerodynamisk optimalisert panser, i likhet med diffuseren bak.
Videre er det 21-tommers felger, og dekkene kommer i profilene 275/35 foran og 305/30 bak.
PureSpeed kommer også med nikk til gamle klassikere.
De to scoopene bak setene bærer AMG-emblemet og minner om legendariske racerbiler som 300 SLR, bilen som Stirling Moss og Denis Jenkinson kjørte til seier Mille Miglia-løpet i 1955, og passende nok kommer super-kabrioleten i en Silver Arrow-finish i mystisk sølvmagno.
AMG V8-motoren med 430 kW/585 hk og 800 Nm er koblet til AMG Speedshift MCT 9G girkasse, og det er selvsagt også fullt variabel firehjulsdrift via AMG Performance 4Matic+, AMG Active Ride Control og til med aktiv bakakselstyring.
Den aller første Mythos-modellen nærmer seg altså, og hadde premiere under årets siste F1-løp. Totalt skal Mercedes sette samme 250 slike biler, så er det bare å glede seg til å se hva tyskerne planlegger som den neste Mythos-bilen.
Les også:
- ‒ Skremmende mange har kjørt i ruspåvirket tilstand
- Lego med diger Formel 1-satsing
- Vi har tatt en sniktitt på elektriske Ford Puma