Tilbake i august kom MA ‒ Rusfri Trafikk med en oversikt over hvor mange som var rusanmeldt så langt i 2024, og den gode nyheten var at antallet hadde gått ned. Den negative var at mange tusen hadde blitt anmeldt på et drøyt halvår.
Totalt viste tallene fra UP (Utrykningspolitiet) at 7.269 personer var anmeldt for ruspåvirket kjøring, mot 7.929 personer for samme periode i fjor.
‒ Det kan selvfølgelig bety at færre har kjørt i ruspåvirket tilstand, men det kan også bety at færre har blitt tatt. En endring i antall anmeldelser reflekterer ikke den faktiske forekomsten av rusrelatert kjøring, da det også kan være påvirket av faktorer som politiets aktivitet og ressurser, sa generalsekretær Anders Havdal i organisasjonen den gang.
‒ Det er ingen som klarer å få bukt med problemet alene. Vi er avhengig av et synlig og sterkt politi som får de ressursene de trenger, organisasjoner som arbeider forebyggende, og selvfølgelig at hver trafikant tar sitt ansvar.
Vi er nå midt i den hektiske juleinnspurten hvor også fuktige julebord skal kombineres med juleinnkjøp og andre aktiviteter dagen derpå. Det betyr at risikoen for at noen kjører i ruspåvirket tilstand øker.
Forsikringsselskapet Fremtind har fått Respons Analyse til å gjennomføre en landsdekkende undersøkelse hvor det kommer fram at svært mange mener at de har kjørt med rus i kroppen ‒ for 18 prosent svarer dette.
Det tilsvarer altså 787.000 nordmenn.
‒ Det er skremmende tall. Når vi er beruset, svekkes dømmekraften, risikoforståelsen og reaksjonsevnen. Derfor hører rus og bilkjøring slett ikke sammen, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.
Rundt 1 av 5 finner vi også igjen når det kommer til dødsulykkene i trafikken. Av de 110 som mistet livet på norske veier i fjor viser dybdeanalyser fra Statens vegvesen at kjøring i ruspåvirket tilstand kan ha vært en sannsynlig medvirkende faktor til 20 prosent av disse dødsulykkene.
– Det er ufattelig tragisk at 22 personer har blitt drept i trafikken på grunn av rus som medvirkende årsak, sier Stig Eid Sandstad, leder av trafikkorganisasjonen Ung i trafikken.
‒ Dette er ikke bare tall og statistikk, men mennesker med familie, venner og folk som er glad i dem. Mange med hele livet foran seg.
En tommelfingerregel sier at man skal vente 12 timer før man setter seg bak rattet, og i undersøkelse mener respondentene at det i snitt tar 11,6 timer før en person kan kjøre bil igjen etter å ha drukket alkohol.
Men:
– Dessverre er ikke 12-timersregelen til å stole på, for hvilken promille vi får, avhenger av flere faktorer, som vekt, muskelmasse, kjønn og størrelse på enhetene du drikker, sier skadeforebygger Hofstad-Nielsen.
‒ Vi må alle ta ansvar for egen atferd i trafikken. Er du i tvil om du er kjørbar, skal du la bilen stå.
Eid Sandstad fra Ung i trafikken har også en klar oppfordring nå som vi er i julemåneden og det ofte kan bli ganske sent:
– Planlegg hvordan du skal komme deg hjem før du begynner å drikke, dropp det siste glasset og pass heller på at alle har det bra og kommer seg trygt hjem, sier han.
‒ Hvis festen varer til langt på natt, eller du føler deg trøtt, sliten og sulten dagen derpå, anbefaler vi deg å vente noen timer ekstra utenfor 12-timersregelen.
Les også: