Den globale giganten Google har akkurat avslørt hva nordmenn søker aller mest etter, eller iallfall hva de har søkt etter de 12 siste månedene.
På toppen troner enkelt og greit «EM», som jo kan være så mangt. Men her er det nok helt sikkert snakk om EM i fotball arrangert i sommer, og mange har nok glemt hvordan dette gikk. Så vi skal spare disse for et Google-søk og si at Spania ikke helt uventet slo England 2-1 i finalen.
At nordmenn er sportsinteressert viser også det tredje mest inntastet søkeordet, nemlig «OL-program». I sommer var det OL i Paris, og det norske folket måtte selvsagt ha kontroll på når de norske håpene var i aksjon. Og ja, vi tok fire gull. Håndballjentene, 10-kjemper Markus Rooth, vektløfter Solfrid Koanda og vårt løperess Jakob Ingebrigtsen på 5.000 meter.
Det er et nytt vinter-OL i 2026 som arrangeres i Italia, og det hele starter 6. februar og varer til 22. februar. Neste sommer-OL er for øvrig Los Angeles 2028, så ja, det er om tre og et halvt år og finner plass i USA.
Mellom disse to søkene finner vi noe som veldig mange lurer på, nemlig «Temu». Dette er en kinesisk nettbutikk kjent for sine billige varer, og populariteten har skutt i været som en nyttårsrakett også her i Norge. Du trenger ikke å søke etter denne, for legg .com bak navnet så kommer du til nettbutikken. Ja, ganske enkelt.
Men vi er som kjent litt mer interessert i noe man fortsatt ikke kan kjøpe via Temu, og det er ekte biler. Så hva sier Google-trenden på dette området?
Vel, først kan vi jo sjekke ut hva som faktisk er de mest populære bilmerkene her i gamlelandet. Det kan vi gjøre via statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) for årets 11 første måneder.
Slik ser de listen over de fem mest populære merkene ut:
- Tesla
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
- BMW
Så ser vi denne trenden igjen på søkertrenden? Ja, den samsvarer faktisk ganske så bra.
Dette er de mest «ettersøkte» bilmerkene hos Google Norge:
- Tesla
- Volvo
- Toyota
- Volkswagen
- Skoda
Så i denne julekalender-tiden er det en så skal ut, og det er altså BMW. Skoda, et gammelt folkemerke her hjemme som nå er aktuell med Enyaq-modellen, skyver altså det tyske merket ut av denne listen. De har på gang flere nye modeller, og en som pirrer interessen så mye at det søkes etter den. Den skal du snart få se.
Her har vi samlet de fem bilene:
På topp også hos Google troner Tesla, men det nye folkemerket er langt fra like suveren på Google som de er i nybilmarkedet. For det har vi også sjekket, eller, Google Norge har sjekket det for oss.
Deler vi opp landet på fylker troner faktisk Volvo på topp i hele ni fylker, så Volvo-interessen er brennhet. Om vi inkluderer Oslo blir det dermed 10-9 i favør Tesla i akkurat denne kampen.
Det er stort sett de to merkene som har et lite forsprang på de tre andre, men Finnmark skiller seg ut. Her er også Volvo på topp, men så følger Volkswagen rett foran panseret på Toyota. Først på 4. plass finner vi Tesla med «kun» 15 prosent av søkene.
Så hvilke spesifikke modeller søker folket etter? Jo, her de mest søkte modellene til de fem bilmerkene hvor du også får se et bilde av bilene.
Vel, foruten den nye elektriske sedanen til Volvo som mange lurer på. Enn så lenge har ikke Volvo kommet med et offisielle bilder av ES90, men den nye modellen er ventet til neste år så vi trenger nok ikke å vente så veldig lenge på disse.
Ok, her har du de fem mest populære søkerordene til årets mest googlet bilmerker.
«Tesla Model Y 2025»
«Toyota Land Cruiser 2025»
«VW ID7 GTX»
«Volvo ES90»
«Skoda Epiq»
Les også: