Toyota var som kjent sent ute med sin elbilsatsting, men SUV-modellen bZ4X har nå kjørt i gang utrullingen av helelektriske modeller.
Og helt sikkert ikke dumt, lille Toyota Yaris er fortsatt en bestselger her i Europa, går de for en langt mer kompakt elbil når de skal følge opp bZ4X. Ja, selv navnet skal understreke hva dette er ‒ en urban cruiser.
Liten og høy er en suksessformel i Europa, og Urban Cruiser er en kompakt SUV som faktisk ikke er så liten som man kanskje skulle tro. Det måler nemlig 4,29 meter i lengden, og til sammenligning er den største Yaris-utgaven, Yaris Cross, 4,18 meter.
Faktisk er Urban Cruiser kun 8,5 centimeter kortere enn dagens Toyota Corolla, så denne den urbane cruiseren bør helt klart også trives på landeveien.
Dette er altså en B-SUV som er den andre i rekken av seks elbiler som Toyota skal rulle ut innen 2026, og dipper altså forhjulet ned i farvannet til Yarisen som fortsatt er en populær bil selv her i elbilfrelste Norge.

– Vi har stor tro på at Toyota Urban Cruiser vil tas godt imot i det norske markedet. SUV-er svært populære blant nordmenn, og vi tror denne kompakte modellen vil passe perfekt for hverdagen i norske byer og tettsteder, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
‒ Samtidig gjør firehjulstrekk og det fleksible interiøret den ideell for turer til hytta og andre utflukter.
Så ja, denne er også tilgjengelig med to motorer og dermed firehjulsdrift, og i vanlig stil kjører Toyota på med et litt mer originalt design som skiller bilene ut fra hopen av de mange nær identiske bilene som kommer.
Her er temaet «Urban Tech», og målet for Toyota har vært at den skal ha et sofistikert utseende fra alle vinkler. Foran er selvsagt «hammerhead»-fronten på plass, for dette er Toyotas nye uttrykk, og generelt ser den ut som den litt tøffe lillebroren i familien.
Toyota byr selvsagt på en masse farger, og det er også mulig å velge mellom felger på 18- eller 19 tommer.
Når det gjelder dimensjonene så befinner altså Urban Cruiser seg mellom Yaris Cross og Corolla, og har en svingradius på kun 5,2 meter.
- Total lengde: 4.285 mm
- Total bredde: 1.800 mm
- Total høyde: 1.640 mm
- Akselavstand: 2.700 mm
Med en større akselavstand en Yaris Cross, 14 centimeter mer, åpner det seg for mer innvendig plass. Her er det også et skyvesystem for baksetet som justerer avstanden, og på det meste sier Toyota at Urban Cruiser kan ha bakseteplass på nivå med en større SUV-er i D-segmentet.

Foran forsetene er det et ganske rent dashbord som også har noen fysiske knapper, og Toyota sier at de har jobbet for en høy sitteposisjon som jo de fleste foretrekker. Det er også en kombinasjon av svart og mørkegrått, og den innvendige belysningen byr på 12 forskjellige farger.
Det er også to skjermer der foran, og instrumentpanelet integrerer førerens 10,25-tommers digitale kombimeter med en 10,1-tommers multimediaskjerm. Også Toyota åpner for skybaserte funksjoner, så her henter satellittnavigasjonen fersk data og benytter tilgjengelig trafikkinformasjon.
Urban Cruiser støtter selvsagt smarttelefonintegrasjon og det er også en app hvor man for eksempel kan sjekke batteristatus når bilen står parkert.
Elbilen kommer i flere varianter, og avhengig av disse byr elbilen på ting som elektrisk justering av førersetet, et JBL premium lydsystem og et fast soltak.
Så hva med batteriet?
Jo, også her er det flere varianter, og mer spesifikt to pakker.
Den med forhjulsdrift kan bestilles med et 61 KWh-batteri og et drivverk som åpner for en effekt på 128 kW/ 174 hk, og her er det også et 49 KWh batteri tilgjengelig som gir en effekt på 106 kW/144 hk.
Men som en «ekte» SUV er også Urban Cruiser tilgjengelig med firhjulsdrift, og her er det kun det store batteriet som gjelder. Denne byr på 135 kW /184 hk.

Det andre som omhandler batteriet, rekkevidde og lading, sier Toyota ingenting om. Men så er denne fortsatt et lite stykke unna.
Med de sier at alle variantene kommer med varmepumpe for klimaanlegget og manuelt betjent forvarming av batteriet, og det er jo positivt.
Toyota Urban Cruiser er satt sammen på en nytt plattform designet spesielt for elbiler, og skal både være sterk og lett og har heller ikke behov for tverrbjelker i gulvet som igjen gir mer plass for batteriet.
– Våre kunder forventer kvalitet, pålitelighet og gode kjøreopplevelser, og vi er sikre på at Urban Cruiser vil levere på disse områdene. Spesielt kombinasjonen av kompakt størrelse og firehjulstrekk tror vi vil treffe godt hos norske kunder, sier Pawlak.
Når det gjelder firehjulsdriften har denne både Downhill Assist Control og en Trail-modus som oppdager og bremser hjul som spinner mens det styrer dreiemomentet til det motsatte hjulet, forklarer Toyota.
Den med forhjulsdrift har også den en egen snø-modus som kontrollerer dreiemomentet slik at man skal få minst mulig hjulslipp, så selv med trekk på to hjul bør denne være grei også på vinterføre.
Av teknologi sier Toyota at alle utgavene har en omfattende pakke med aktive sikkerhets- og førerassistansesystemer, og nevner mer enn gjerne noen av disse: Et pre-kollisjonssystem, adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsling og kjørefeltassistent.
Det er også et 360-graders kamerasystem som skal gi full oversikt over når man manøvrerer over ulendt terreng eller parkerer på trange steder.
Bilen får sin offisielle premiere under Brussel Motor Show i januar før den etter planen skal lanseres i 3. kvartal neste år, men allerede nå åpner Toyota Norge for reservasjoner for de som vil sikre seg en plass helt fremst i køen.
Toyota jekker altså opp tempoet rundt nullutslippsbiler, og skal ha 15 slike modeller på plass i 2026. Det inkluderer også seks forskjellige elbiler satt sammen på en dedikert plattform, så det kommer flere nyheter fra T-merket i tiden framover.
Toyota Motor Europes har for øvrig som mål om full karbonnøytralitet innen 2040, og da passer det jo greit at den andre elbilen ut blir en litt enda større Yaris Cross som er helelektrisk.
Så en potensiell favoritt, og slik ser Toyota Urban Cruiser ut:
Les også: