Xpeng X9 er en ganske vanvittig familiefrakter som både byr på plass, komfort og gode ytelser. (Fotos: Xpeng)

Imponerende 7-seters Xpeng med norsk Europa-premiere

Xpeng X9 med TV og kjøleskap(!) brøyter vei for en litt mer premium familiebil, men blir den tilgjengelig l Norge? Se bilder!


Xpeng G9 får en storesøster, og her har ikke det kinesiske merket bare tenkt plass for sin nye familiefrakter kalt X9. Nei, denne skal kombinere en rekke ting.

Her skal det være krefter nok, selvsagt mye teknologi, utstyr som skiller denne fra andre, den skal også sving på bakhjulene, også være tilgjengelig med firehjulsdrift, ha god rekkevidde og lynrask lading.

-->
Så ja, det meste er på plass for Xpengs nye flaggskip.

I dag kjører Xpeng på med fire modeller, de tre SUVene G3, G6 og G9 samt sedanen P7, men dette kan øke til neste år. For selveste Euorpa-premieren for flerbruksbilen Xpeng X9 skjer under den norske eCarExpo i februar, så får tiden om den også kommer til salgs her. For nei, det er fortsatt ikke bestemt.  

Det håper nok mange, for maken til 7-seters skal man lete lenge etter.

Xpeng X9 er altså en svær bil, 5,29 meter lang, 1,99 meter bred og 1,79 meter høy. Det gir en meget imponerende akselavstand på 3,16 meter, og alt dette åpner for en veldig romslig kupé.

Det ser man også av bagasjerommet, for denne lyder på hele 755 liter. Og selv med fire seter i bruk er det smått utrolige 2.554 liter ledig, så dette er virkelig elbilen for de som trenger mye plass.

Bilen går til kamp mot de mer luksuriøse på markedet, og det er heller ikke småtteri Xpeng har utstyrt familiens nye overhode med.

På innsiden finner man ting som et Integrert kjøleskap, en 21,4-tommers TV-skjerm som kan vippes ned fra taket og noe spesielle bakseter. Disse er kalt zero-gravity og skal med riktig innstilling gir deg følelsen av å være vektløs.

Her inne trives nok de fleste:

En bil på langt over 5 meter kan by på utfordringer for eksempel på parkeringsplasser, men Xpeng har gitt den svingbare bakhjul som skal gjøre at den snur som en småbil. Her sier Xpeng at antall vendemeter lyder på kun 5,4 meter.

For å virkelig ta vare på komforten er X9 utstyrt med to-kammers luftfjæring og det er høydejustering på inntil 90 mm. Den bør også komme seg greit til hytta, for X9 åpner også for firehjulsdrift.

Når det gjelder førerassistenter og teknologi satser som kjent Xpeng hardt på dette, og XNGP-teknologien skal åpner for tilnærmet selvkjørende egenskaper og gjøre X9 til en svært sikker bil.

‒ Som den femte modellen vi vurderer for det norske markedet, tror vi Xpeng X9 vil være helt perfekt for norske barnefamilier med stort behov for plass og fleksibilitet samtidig som de ønsker luksus, kvalitet og prestasjoner i toppklasse, sier Country Director i Xpeng Motors Norway AS, Claes Persson.

‒ Med alle sine egenskaper tror vi dette er noe mange har savnet i mangfoldet av bilmodeller å velge mellom i dag. Vi er veldig spente på mottakelsen.

Her er fakta rundt Xpeng X9:

  • Fullverdig E-segment 7-seters svært familievennlig elbil
  • Blir tilgjengelig med firehjulsdrift
  • Maksimal ladeeffekt: 330 kW
  • Rekkevidde 705 km (etter CLTC-normen)
  • Batteristørrelse 101,5 kWh
  • Hurtiglading fra 10-80 prosent på kun 20 minutter
  • Kraftige ytelser med 0-100 km/t ned mot 5,7 sekunder
  • Lengde/Bredde/Høyde: 529,3/198,8/178,5 cm
  • Bagasjerom: 2.554 liter (med fire seter i bruk)
Xpeng Norge har siden de startet opp i 2020 utvidet gradvis og er nå på plass med 15 salgslokasjoner og 18 servicelokasjoner, og har totalt solgt rundt 3.600 biler og bestselgeren er G9.

Det tallet kan få et løft med Xpeng X9 som altså får Europa-premiere i Norge i februar, og enn så lenge kan du sjekke ut en masse bilder av det nye flaggskipet:

Les også:

Hva tenker du