Takket være noe nye kabler som forer Europa med strøm har vi fått en svært så variabel strømpris, og det som verre er ‒ langt dyrere strøm enn vi hadde før. Og ja, staten selv skuflet inn mange titalls milliarder på kraften i fjor.
Torsdag nådde strømsjokket nye høyder, og det ble meldt kWh-priser helt opp i 13 kroner i de dyreste regionene. Prisene varierer gjennom døgnet, og det bør elbil-eierne få med seg.
‒ Nå er det veldig lurt å tenke på når bilen din står til lading, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Også strømprisen følger prinsippet om tilbud og etterspørsel, og det er altså på natten trykket er minst. Så ja, lad bilen om natten om du kan.
‒ Mange kan bruke såkalt smartlading av elbilen. Det gjør du enten ved å styre ladingen med tidsstyring i bilen, eller med en app tilknyttet bilen eller strømselskapet. Bruk dette, sier Sødal.
‒ Har du ikke tilgang til smartlading, gjør det på gamlemåten ved å plugge i bilen rundt klokka 10 om kvelden for å utnytte timene med de laveste strømprisene.
NAF har regnet på hva det faktisk koster å lade opp batteriet på elbilen, og har to regnestykker.
Et som viser en spotpris på 2 kroner og en som tar utgangspunktet i 6 kroner, og sammenlignet dette med å tanke dieselbilen når pumpeprisen er 20 kroner literen.
‒ Tallene viser at elbilen er billigere i drift uansett, men at når prisen er oppe i 6 kroner for kilowattimen så redder strømstøtten elbilen sammenlignet med dieselbilen, sier Sødal.
Men om prognosene slo til skulle altså strømprisen være over dobbelt av 6 kroner i de dyreste regionene torsdag, så begynner selv det å fylle batteriet å bli ganske kostbart.
Slik ser regnestykket ut med 2 kroner kWh og 20 kroner literen diesel:
Og dette blir regningen om strømmen koster 6 kroner kWh og 20 kroner literen diesel:
Fakta om utregningene:
I utregningene har NAF sett på hvor mye det koster i måneden å lade en elbil som kjøres 1.000 kilometer på en måned og har et forbruk på 0,19 kWh per kilometer.
Dette sammenlignes med hva det koster å kjøre en dieselbil 1,000 kilometer, forutsatt en literpris på 20 kroner og et forbruk på 0,65 liter per mil.
NAF har sett på den månedlige utgiften dersom spotprisen gjennomsnittlig ligger på 2 kroner og på 6 kroner per kWh. Nettleie og avgifter er lagt til i regnestykkene.
NAF har inkludert prisen med og uten strømstøtte, for å vise hvor stor betydning den har.
Les også: