Det kommer en helelektrisk Cayenne, og den nærmer seg. (Fotos: Porsche)

Innspurten for viktige Cayenne Electric i gang

Det testes og testes over hos Porsche. Alt må nemlig være på plass når Cayenne tar det helelektriske steget, og det om ikke veldig lenge.


Nye elbiler må testes litt mer enn de tradisjonelle. For her er det ikke bare en masse ny teknologi som må fungere, det det elektriske drivverket oppdateres nærmest for hver eneste nye elbil som lanseres.

For Porsches del har de nå en veldig viktig på gang, nemlig en Electric-variant av den populære Cayenne-modellen. Her tar de den digitale testing til nye nivåer, og bilen har virkelig fått kjørt seg i den virtuelle verden. Men dette er ikke en Playstation-bil, den skal rulle rundt på den virkelige jorden sammen med andre Cayenne-versjoner, og må selvsagt også fungere perfekt under all slags virkelige forhold.

-->
– Dette prosjektet var det første der vi gikk direkte fra digital testing av hele kjøretøy til førserieproduksjon, forklarer Michael Steiner, nestleder og medlem av styret i forskning og utvikling.

– Konstruksjons»-fasen av testingen, som bruker individuelt bygde prototyper, var ikke lenger nødvendig ettersom rundt 120 testkjøretøy, som er tidkrevende å bygge, i stor grad ble erstattet av digitale ekvivalenter. Ingeniørene sendte virtuelle prototyper på digitale prøvekjøringer allerede i designfasen.

For å si det enkelt; simulering, kunstig intelligens, nye typer testbenker og virtuell virkelighet (VR) har radikalt endret, og forkortet, testing av nye biler. For Porsches del er denne basert på tre søyler: Presist digitaliserte ruter som spenner fra Nürburgring til hverdagstrafikk; Weissach-ingeniørenes lange erfaring med erfaring fra ekte tester; og den betydelig økte datakraften til moderne systemer for sanntidssimuleringer.

– Maskinene er så sofistikerte at vi til og med kan vise forskjellige asfaltoverflater eller dekkslipp, sier ingeniør Marcus Junige.

– Miljøforholdene kan også simuleres fullstendig.

De kan altså sende nye Cayenne Electric rundt Nordschleife og måle hvert eneste punkt, justere den fysiske prototypen og deretter sende denne rundt banen for sammenligning.

Porsche sier at den digitale tilnærmingen har forkortet utviklingstiden med 20 prosent, og ja, redusert ressursforbruket. Men det betyr ikke at de kan slurve med de ekte testene.  

– I virkeligheten er det bare mennesker som kan utføre de siste finpussene, sier Sascha Niesen, teamleder for total kjøretøytesting ved Porsche Development Centre i Weissach.

Kommende Cayenne Electric får kjørt seg i alle realistiske scenarier, og det er selvsagt et ekstra fokus på lading.

– Uansett hvordan Cayenne kjøres før den stopper, må den alltid være kondisjonert for hurtiglading, forklarer Junige.

– Selv trafikkorker tas i betraktning for å utnytte energien optimalt.

Cayenne Electric er testes under ekstreme forhold som glohete Death Valley i USA og iskalde Skandinavia, og under opptil -35 kuldegrader var det spesielt fokus på ting som kaldstart, klimakontroll, veigrep, håndtering og bremseegenskaper, samt ytelsen til kontrollsystemene knyttet til kjøredynamikk, opplyser Porsche, som legger til at både i gloheten og iskulden håndterte Cayenne Electric ladingen uten problemer.

Totalt tilbakelegger testbilene opp mot 150.000 kilometer, og det kjøres i både bytrafikk, på landeveier og på motorveier.

En Cayenne Electric må selvsagt være like solid som en vanlig Cayenne, så bilene går også gjennom en rekke sikkerhets- og kollisjonstester, så det er kanskje ikke så rart at nye biler bruker litt tid før de når serieproduksjon.

Men takket være den virtuelle testingen har Porsche barbert testtiden med 20 prosent, og om alt går som planlagt nå i innspurten så avdukes den nye elbilen allerede mot slutten av året.

Les også:

Hva tenker du

Les også