Nylig har to tyske merker vist fram neste generasjons elbiler.
Mercedes med sin storselger GLC i ny elektrisk drakt, og denne åpner for rekkevidder som til og med passerer 700 kilometer.
Over hos rivalene BMW har de på gang Neue Klasse, og den første der er også en ganske så viktig elbil, nemlig en iX3 som til og med overgår nye GLC ganske så enkelt – denne skal få rekkevidder som også bryter 800 km-grensen.
En tredje elektrisk SUV med lang rekkevidde er meldt fra USA, for Lucids Gravity som tross sin voksne størrelse får et WLTP-tall som lyder på 748 kilometer. Slik ser denne bilen ut:

Så selv for de litt større og hakket mindre aerodynamiske SUV-modellene begynner det nå å svinge av rekkevidden, og det er kanskje i grevens tid. For bilistene er åpenbart ikke veldig imponert over dagens elbiler når det kommer til rekkevidde.
For årets nyord for 12 år siden, rekkeviddeangst, lever i beste velgående. Faktisk er det flere med denne angsten nå enn tidligere. Så ja, hmmm.
– Blant dagens nye elbilister finnes elbil-etternølerne som i større grad har forventninger til at en elbil er en vanlig bil. Det er helt forståelig, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Det er i den store spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 som viser at rekkeviddeangsten vokser, og vi kan sammenligne med tallene for fem år siden. Den gang var det 14 prosent som svarte at de ofte opplever rekkeviddeangst, mens tallet i år er 18 prosent.
Elbilforeningen har også dratt ut tallene for de som kun har ett års elbilerfaring, og her går rekkeviddeangsten opp hele 9 prosentpoeng. I 2020 oppga 15 prosent av de med kort erfaring at de ofte har rekkeviddeangst, mens i årets undersøkelse svarer hele 24 prosent i samme gruppe at de ofte har rekkeviddeangst.
Når det kommer til nybilsalget ble det registrert knappe 77.000 nye elbiler i 2020, mens det i fjor kom til drøyt 114.000 nye elbiler. Altså 35.000 flere elbiler.
I år handler det aller meste om disse batterielektriske nullutslippsbilene, og hele 94,5 prosent av alle nye er elbiler.
– Når alle kjøper elbil, betyr det at vi også får med oss noen skeptikere eller etternølere som ikke er like trygge på den nye teknologien, sier Christina Bu.
Hun sier at tallene indikerer at jo mer erfaring du har med elbil, jo mindre skeptisk er du.
– De som tidlig byttet til elbil, var gjerne svært motiverte for ny teknologi, sier Bu.
– De var nok også mer tilgivende overfor det som var mer vanskelig med elbil, mens en del av de som nå nylig har gått over til elbil kanskje ikke er fullt så motiverte. Dermed har de kanskje andre forventinger til rekkevidde og lading.
At faktisk flere svarer at de har rekkeviddeangst er ganske spesielt, for det meste med og rundt elbiler har vært i en rivende utvikling.
– Man skulle tro at utviklingen hadde gått motsatt vei. Nye elbiler har langt bedre rekkevidde enn de første som kom på markedet, og med årene har vi fått et veldig godt utbygd hurtigladenettverk, sier Bu.
Den norske suksessoppskriften for å få nybilkjøperne over på elbiler er insentiver, både ved kjøp av ny elbil og bruk av denne.
– Skal vi få alle med over til nullutslippsbiler, også de som kjøper brukt, må vi også framover sikre at det er det elektriske alternativet som lønner seg. Da er virkemidler som for eksempel miljørabatt i bomringen veldig viktig, sier Christina Bu.
Fakta om Elbilisten 2025:
- Gjennomført for 14. gang av Norsk elbilforening.
- Over 15.200 elbilister har svart på årets undersøkelse.
- Utført i perioden 2. april til 7. mai
Les også: