Om vi skal være helt ærlige så var det vel ikke veldig mye morsomt med Skodas Felcia-modellen introdusert tilbake i 1994, og dette var altså modellen som ble etterfulgt av Fabia i 1999.
Men Felicia var historisk viktig. Dette er nemlig den aller siste “ekte” Skoda-modellen før det tsjekkiske merket hoppet over til Volkswagen-gruppens plattformer, og Skoda gjorde det meste ut av denne.
Selv om den nye har moderne designlinjer så har Skoda bevart noen retro-detaljer, og på den måten har de nok en gang meislet fram en bil med et tilsynelatende bekymringsløs karakter.
Foran har Skoda satt på en Tech-Deck Face-grill og slanke, T-formede LED-frontlykter, et signaturelement i Modern Solid, og den har fått en bred bred holdning med kraftige, svarte støtfangere, terskler og hjulbuekledning, alle i kontrast til modellens umiskjennelige gule karosseri.
Bak finner vi originalens fullbreddespoiler, mens pyntelisten i bakluken er erstattet av en lysbjelke som sender ut rosa i stedet for rødt lys. Petitseigneur har også valgt en neonrosa for felgdetaljer og glassfarger for å forsterke bilens lekne strandfølelse ytterligere.
Han løfter også retroånden inn i nye Felicia Fun, og her er det blant en dashbordskjerm i full bredde som har grafikk i gammeldags videospillstil, med skjermene designet på en slik måte at de ser ut som en moderne nytolkning av de klumpete CRT-skjermene som er kjent fra den originale bilens æra.
Nå har Petitseigneur valgt bort den skyvbare bakre skillevegg og de ekstra åpne sitteplassene, men Skoda sier at konseptets proporsjoner faktisk tillater dem i en produksjonsklar modell.
– Felicia Fun var uvanlig, men designet var relativt enkelt, noe som gjorde det overraskende enkelt å tilpasse den til Modern Solid, forklarer Petitseigneur.
Les også:
- Ser TV og surfer nettet bak rattet
- Fords elektriske pickup lynende rask rundt Nordschleife
- En rimeligere Kia EV9 på vei