Om vi skal være helt ærlige så var det vel ikke veldig mye morsomt med Skodas Felcia-modellen introdusert tilbake i 1994, og dette var altså modellen som ble etterfulgt av Fabia i 1999.
Men Felicia var historisk viktig. Dette er nemlig den aller siste “ekte” Skoda-modellen før det tsjekkiske merket hoppet over til Volkswagen-gruppens plattformer, og Skoda gjorde det meste ut av denne.
Det inkluderer noe så spesielt som en pickup-versjon, og ikke nok med det. Det kom en spesialversjon av pickupen, en Felicia Fun.
Denne dukket opp i 1997, og med en unik skyvevegg bak og oppfellbare bakseter ble Felicia Fun raskt en kultfavoritt. Og ja, en av de mest sjeldne moderne Skoda-modeller, for her ble det satt sluttstrek på kun drøyt 4.200 eksemplarer.
Nå gjør den, ja, et overraskende comeback, og denne gang med Skodas Modern Solid-designspråk og designet av den franske stylisten Julien Petitseigneur.

Selv om den nye har moderne designlinjer så har Skoda bevart noen retro-detaljer, og på den måten har de nok en gang meislet fram en bil med et tilsynelatende bekymringsløs karakter.
Foran har Skoda satt på en Tech-Deck Face-grill og slanke, T-formede LED-frontlykter, et signaturelement i Modern Solid, og den har fått en bred bred holdning med kraftige, svarte støtfangere, terskler og hjulbuekledning, alle i kontrast til modellens umiskjennelige gule karosseri.
Bak finner vi originalens fullbreddespoiler, mens pyntelisten i bakluken er erstattet av en lysbjelke som sender ut rosa i stedet for rødt lys. Petitseigneur har også valgt en neonrosa for felgdetaljer og glassfarger for å forsterke bilens lekne strandfølelse ytterligere.
– Den originale bilen var ren moro – den tok ikke seg selv for høytidelig, og den skilte seg ut på en måte som få andre Skodaer noen gang har gjort, forklarer Petitseigneur.
– For meg var det det opplagte valget å tenke nytt om på fritiden. Jeg vurderte til og med å kjøpe en original mens jeg jobbet med skissene.

Han løfter også retroånden inn i nye Felicia Fun, og her er det blant en dashbordskjerm i full bredde som har grafikk i gammeldags videospillstil, med skjermene designet på en slik måte at de ser ut som en moderne nytolkning av de klumpete CRT-skjermene som er kjent fra den originale bilens æra.
Nå har Petitseigneur valgt bort den skyvbare bakre skillevegg og de ekstra åpne sitteplassene, men Skoda sier at konseptets proporsjoner faktisk tillater dem i en produksjonsklar modell.
– Felicia Fun var uvanlig, men designet var relativt enkelt, noe som gjorde det overraskende enkelt å tilpasse den til Modern Solid, forklarer Petitseigneur.
– Den hadde rene former og svært lite ornamentikk, så oppdateringen handlet mer om proporsjoner og detaljer enn å gjenoppfinne den fullstendig.
Tilbake på slutten av 1990-tallet hadde alle Felicia Fun-modellene et knallgult karosseri, kombinert med fargekodede støtfangere, lister og spoilere i grønt, oransje eller gult. En karakteristisk bakspoiler på bakluken, kombinert med den slående lakken, gjorde den umiddelbart gjenkjennelig. Fun hadde også et uvanlig grønt froskemotiv på B-stolpen, forklarer det tjskkiske merket.
Selv om det ikke fantes noen offisiell forklaring på hvorfor reptilet ble valgt som bilens offisielle maskot, var den uoffisielle begrunnelsen fra Skoda at det var et symbol på moro, frihet og friluftsliv.
Og ja, den nye ser fortsatt moro ut. Sjekk selv:
Les også: