Med stadig bedre smarttelefoner og store infotainment-skjermer plassert sentralt i bilen er det en utfordring å holde fokus på kjøringen. Og det kan være skummelt, noe flere undersøkelser har vist.
Blant annet en studie gjennomført av Sintef i samarbeid med Nord universitetet og på vegne av Trygg Trafikk og Fremtind, og her sjekket de hvor mye fokus berøringsskjermen til bilen tar. I studien gjennomført i fjor skulle testpersonene blant annet endre temperatur, søke musikk og radiokanal og taste inn en adresse i navigasjonssystemet.
Og bare det å endre temp tok i snitt 3,4 sekunder, mens adresseplottingen tok fokus vekk fra trafikken i 15,7 sekunder.
Det er rett og slett livsfarlig.
For:
Om du kjører i bare 22 km/t i byen mens du taster en adresse, har du i praksis kjørt 12 meter i blinde. Styrer du musikken i bare 2 sekunder mens du kjører i 63 km/t, har du kjørt over 30 meter i blinde, har Trygg Trafikk regnet ut. Mye kan selvsagt skje i løpet av disse meterne.
Nå viser en undersøkelse i regi av Gjensidige at hele 75.000 bilførere ser enten på TV, surfer på nettet eller gjør begge deler når de kjører bil.
– Det er nedslående tall, men dessverre ikke overraskende. Vi har fulgt med på trenden i noen år, og funnene er urovekkende, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.
Han reagerer på en slik oppførsel bak rattet.
– Hvis vi ser på andelen som gjør minst en av disse (ser på TV eller surfer) er det avrundede tallet 3 prosent. Det kan virke lite, men når vi vet at dette «skjuler» 75.000 bilister er det intet mindre enn sjokkerende, fastslår Rysstad.
Det er Ipsos som har gjennomført for Gjensidige, og i den svarer 56 prosent at berøringsskjermen har tatt oppmerksomheten bort fra veien. Det er altså godt over halvparten av de spurte.
Videre svarer 3 av 10 av de som har blitt forstyrret av den interaktive skjermen at dette har ført til ubehagelige eller farlige situasjoner.
– Vi frykter at berøringsskjermene i realiteten står for en større medvirkende årsak til trafikkulykker enn hva statistikken fanger opp, sier Rysstad.
I dag kommer tilnærmet alle nye biler med den såkalte infotainmentskjermen, som her kan du styre stort sett alle tingene i en bil.
Det betyr at skjermen brukes til oppgaver som å velge musikk, telefon, kart og styre klimakontrollen.
Ifølge den nye undersøkelsen bruker menn i snitt infotainmentsystemet til flere oppgaver enn kvinner, men eldre (60+) med interaktiv skjerm bruker denne klart mindre enn øvrige.
Til slutt viser undersøkelsen av barnefamilier med slik skjerm bruker det relativt mye, opplyser Gjensidige.
Mens Trygg Trafikk slår fast at det er oppsiktsvekkende hvor ødeleggende berøringsskjermen er for oppmerksomheten.
Les også: