Det finnes noen ladehybrider som har så store batterier at disse fungerer som elbiler nesten hele tiden, og da snakker vi om over 100 kilometer. Volvos neste XC dobler neste dette.
For nå melder svenskene at kommende Volvo XC70 nå nærmer seg det kinesiske markedet, og dermed har de den såkalt CLTC-rekkevidden klar. Dette er altså en kinesisk målestandard som ikke er lik den europeiske WLTP, men man kan uansett få en god pekepinn.
Og den viser at Volvo XC70, som altså er en såkalt plug-in hybrid, lokker med en elektrisk rekkevidde helt i toppsjiktet, nemlig 200 kilometer. Denne fungerer altså som en elbil i de aller fleste situasjonene, foruten langturer som varer over et par timer.
XC70 er satt sammen på Volvos nye SMA-plattform, Scalable Modular Architectur, og dte gjør sitt til at denne bilen åpner døren for mange nye kunder.

– Den nye XC70 er et svært attraktivt valg for kunder som ønsker fordelene med elektrisk kjøring, men som ennå ikke er klare til å gå helt elektrisk, sier Håkan Samuelsson, president og administrerende direktør i Volvo Cars.
– Det er en hjørnestein i vår portefølje av elektrifiserte produkter, en bro til helelektriske biler for kundene våre, og det vil styrke vår tilstedeværelse i verdens største bilmarked.
For over i Kina åpner XC70 døren for potensielt mange potensielle kunder, og kan helt klart også fungere som en ren elbil. For her er ladingen fra 0-80 prosent opplyst til 23 minutter, så en liten stopp på langturen gir endel nye elektriske kilometer. Og ja, bilen åpner også for å gi strøm til eksterne enheter, så den er også en svær kraftbank.
Svenskene forklarer at de kjører videre med det skandinaviske designet også for XC70, bilen har en litt mer lukket front som minner om elbilene, et tak som er avsmalnede, definerte skuldreparti og vertikale C-formede baklys integrert i bakruten.
På innsiden sier Volvo at de har gått for komfortable sitteplasser og smart oppbevaring, og ja, selvsagt med et tidløst skandinavisk design og med materialer av høy kvalitet.
Videre kan det svenske merket fortelle at XC70 har et veljustert understell, et sterkt karosseri og en velbalansert styring, og her er også kjennetegn som store hjul, høy bakkeklaring og firehjulsdrift på plass.

Den er også teknologisk moderne med for eksempel en AI-assistent, et 12,3-tommers førerdisplay og en frittstående 15,4-tommers midtplassert skjerm. Og ja, det er det mulig å bestille bilen med et 92-tommers Heau-up Display (HUD) med Augmented Reality (AR).
Til slutt kan Volvo informere at de selvsagt har puttet inn en masse sikkerhet, og her er det blant annet radarer, kameraer og avanserte sensorer som åpner for en masse førerassistenter og nødhjelp-funksjoner.
Volvo XC70 er altså på vei mot det kinesiske markedet, og skal deretter finner veien videre til Europa. Men dette blir nok ikke den neste nye Volvo-modellen her på det gamle kontinentet, for det er på vei en helelektrisk modell i form av EX60 som skal lanseres i januar.
Å, du lurte på total rekkevidde for XC70? Vel, den knuser selvsagt alt av elbiler, for her skal du kunne kjøre over 1.200 kilometer før du må stoppe å tanke, eller, ja, lade.
Les også: