Ingen krangler om grunnen til at Norge nå er det globale elbil-lokomotivet, for det er insentiver. Men kanskje ikke først og fremst de rent økonomiske som går direkte på bilprisen, noe årets mest solgte bil i 2020 bekrefter.
Spoler vi fem år tilbake hadde ikke SUV-bølgen over hos elbilprodusentene vokst seg veldig stor, og skulle man ha en slik måtte man gjerne litt opp i pris. Som en Audi e-tron, garantert den dyreste bilen som noensinne har blitt årets mest solgte nybil.
Du måtte nok opp i 700.000 kroner for en slik, så ja, langt unna en vanlig familiebil, men de mer bemidlede av oss, gjerne rundt de store byene, var nok så desperate for å slippe køene at de punget ut.
Det sendte altså Audi e-tron til topps på salgslistene i 2020, foran mer folkelige og rimelige alternativer som Tesla Model 3 og Volkswagen ID.3. Det sier jo det meste.
Og fortsatt er det slik at elbilinteressen stiger med høyere inntekt, det er jo de dyreste elbilene som ofte har best rekkevidde og raskest lading, og det bekrefter NAFs Trafikantbarometer 2025.
– De med gode inntekter har nytt godt av lave avgifter på elbiler. Nå må vanlige folk få nyte godt av det samme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Automobilforbundet understreker at avgiftsfrie elbiler har vært viktig for at bilkjøperne velger elbil, og resultatene er at utslippene fra bilparken har gått kraftig ned.
På samme tid har politikerne kuttet i de viktige elbilfordelene som har gjort Norge til en elbilnasjon, og det er verd å merke seg at fortsatt er 2 av 3 biler i Norge de mer tradisjonelle med eksosrør.
– Dyrere nye biler kan også smitte over med økte priser på bruktbiler, påpeker Sødal.
– Alt henger sammen med alt, så det er uhyre viktig at politikerne har is i magen slik at det også blir vanlige folks tur når det gjelder elbiler.
Siden tiden da den store og dyre e-tron regjerte har det kommet til en rekke nye elbiler, og resultatet er også at valgmulighetene over på bruktmarkedet har blitt vesentlig bedre. NAF understreker dog at det fremdeles er forskjell i rekkevidde og ladehastighet på brukte og nye elbiler.
– Et større bruktmarked har gjort elbiler mer tilgjengelige for de med middels og lavere inntekt, slår Nils Sødal fast.
NAF advarer dermed politikerne mot å gå for fort frem med ting som full moms og økte kjøpsavgifter på elbiler.
– Elbil-kjøp har fram til nylig vært snakk om å kjøpe ny bil. Da er det de med de høyere inntektene som har nytt mest godt av avgiftspolitikken, sier Sødal.
– Men nå stiger interessen også fra de med lavere inntekter. Da er det viktig å ikke innføre avgifter nå når vanlige folk skal bytte ut dieselbilen med elbil, avslutter han.
For som du kan se av svarene under, selv om de med best råd fortsatt er i flertall når det kommer til kjøp av elbiler, så ligger ikke de med mindre inntekt så veldig langt bak.
Så ja, nå er det de vanlige folks tur.
Dette ble spurt, og slik fordelte svarene seg.
Jeg vil at min neste bil skal være en elbil, etter husholdningsinntekt, hele landet:
Kilde: NAF Trafikantbarometer
Les også: