Nylig meldte Elbilforeningen at rekkevidde-snittet på elbilene som kom til i første halvår var på 506 kilometer, så utviklingen på dette området skyter fart.
I den forbindelsen uttalte også generalsekretær Christina Bu følgende:
– Når personbilene nå har kommet så langt, er det bare et tidsspørsmål før vi ser tilsvarende gjennombrudd for elektrifisering av tungtransport.
Det er nesten som hun har sett i spåkulen, for nå melder Iveco inn en ny kjempe for landeveien som faktisk når 600 km-grensen.
Mer eksakt er dette en S-eWay trekkvogn, så ja, en helelektrisk tung lastebil utviklet spesielt for regional- og langtransport.

I tillegg til den imponerende rekkevidden gjennom en batteripakke på 603 kWh, hvor 97 prosent er tilgjengelig energi, kan også denne kjempen skryte med en hurtiglading på raske 350 kW og et avansert batteristyringssystem tilpasset nordiske forhold.
Til tross for en gedigen batteripakke er 20-80 prosent lading opplyst til ganske raske 60 minutter, så denne bør takle både lange avstander og krevende forhold her i Norden.
– Vi lanserte nylig Iveco S-eWay chassis for våre nordiske kunder, og har allerede fått god respons, sier Anders Velta, Country Sales Manager for Norge, hos Hedin Nordic Truck.
– Nå tar vi steget videre. Med S-eWay trekkvogn viser vi at eldrift nå også er et reelt og pålitelig alternativ for tung og langtransport, også i vårt krevende nordiske klima. Vi ser en raskt økende etterspørsel etter elektriske transportløsninger, og S-eWay trekkvogn møter dette behovet med klasseledende rekkevidde, komfort og robusthet.
Importøren sier at S-eWay trekkvogn er konstruert for å tåle temperaturer fra -30 til 45 grader, og her er løsningen et termisk optimalisert batterisystem og tre store batteripakker.
– Vi har kunder fra Alta til København, og de har alle én ting til felles – de trenger løsninger som fungerer uansett vær, distanse eller last. Med S-eWay trekkvogn kan vi nå levere dette fullt elektrisk, sier Velta.
Blant nyhetene finner vi den forlengede og aerodynamisk optimaliserte fronten, kalt AeroCab. Den er 26 centimeter lengre enn tradisjonelle førerhus, men utviklet i tråd med EUs nyeste retningslinjer for aerodynamisk effektivitet, forklarer Iveco.

I tillegg til at dette gir lavere energiforbruk og lengre rekkevidde åpner designet også for lengre vogntogkombinasjoner uten å gå på bekostning av svingradius, og dette er ifølge importøren et viktig fortrinn i nordisk infrastruktur og logistikk.
– Den aerodynamiske fronten gjør en stor forskjell både når det gjelder energieffektivitet og driftsøkonomi over tid. Den er dessuten utviklet for å fungere i praksis – ikke bare i vindtunnel, men under reelle forhold, forklarer Velta.
En slik kjempe må selvsagt ha litt mer krefter enn en vanlig bil, og via en e-aksel fra søsterselskapet FPT Industrial lever drivsystemet 480 kW/653 hk kontinuerlig effekt direkte til hjulene – uten energitapet fra tradisjonelle drivlinjer.
Garanti? Jo, opptil 10 år eller 1,2 millioner kilometer.
– Vi ønsker å gjøre overgangen til elektrisk drift enkel og trygg – ikke bare for transportbedrifter, men også for sjåførene bak rattet, sier Velta.
– Vårt mål er å levere en komplett og fremtidssikker løsning – fra selve kjøretøyet til tjenestene rundt.
Hedin opplyser at salget av den nye lastebilen forventes å starte høsten 2025.
Om S-eWay trekkvogn:
- Opptil 600 km rekkevidde (603 kWh batterikapasitet)
- Hurtiglading: 350 kW (20-80 prosent på 60 minutter)
- Tåler -30 °C til +45 °C med avansert varme-/kjølesystem
- E-aksel fra FPT Industrial
- ePTO – for eksempel til kjøleaggregat
- Førervennlig HMI med smart ruteplanlegging
- Garanti på opptil 10 år eller 1,2 millioner kilometer
Les også: