Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo er rett og slett en vanvittig elbil. (Fotos: Opel)

Opel viser en elektrisk rakett

Denne koster ingenting, vel, om du eier Gran Turismo-spillet på Playstation. Og ja, det er også en fysisk versjon av Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo.


Over i München nærmer det seg nå den store IAA-messen, og spesielt tyske merker gjør det de kan for å jekke opp tempen foran den store bilutstillingen. Det inkluderer i aller høyeste grad Opel 

Dette er et ur-gammelt tysk merke, Adam Opel startet med symaskin-produksjon allerede i 1862, og på samme tid som Karl Benz tok patent på den første automobilen i 1886 tok Opel spranget over til kjøretøy ved å starte med sykler. De første bilene sto klar i 1898, og siden har Opel, vel, kjørt på. 

-->
Dermed er IAA en viktig messe for Opel, og de har ikke tenkt å skuffe sine egne. For her skal de vise noe ganske spektakulært. 

Bilen heter Corsa GSE Vision Gran Turismo, er elektrisk drevet og skal sette en ny standard for Opels sportslige biler. Og her er det ikke spart på noe. 

Visjonen har nemlig et drivverk som yter formidable 588 kW/800 hk, har et dreiemoment på 800 Nm, permanent firehjulsdrift og toppfart på 320 km/t.

Resultatet er en elbil som fyker opp tl 100 km/t på lynraske 2,0 sekunder, selv Ferrari og Lamborghini sliter med å matche det, og den har en boost-funksjon som gir ytterligere 80 hk i fire sekunder for maksimalt trøkk på banen, som Opel selv sier. 

– Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo løfter vår GSE-satsing til neste nivå, sier Opels toppsjef Florian Huettl.

– Den viser hva som er mulig på en småbilplattform, gir et blikk inn i framtiden – og for første gang kan alle prøve den selv, digitalt. Resultatet av å kombinere ikoniske Corsa med GSE-navnet snakker for seg selv.

Noen biler passer bedre enn andre i den berømte Gran Turismo-serien på Playstation, kun kalt GT blant kjennere, og selv navnet på Opels nye visjon bekrefter at denne er en slik – den heter tross alt Corsa GSE Vision Gran Turismo.

– Opel har en rik racing-historie, og Corsa GSE Vision Gran Turismo vil bli en favoritt blant GT-spillere verden over, sier Kazunori Yamauchi, produsent av Gran Turismo-serien.

– Vi kan knapt vente på reaksjonene når bilen vises i München og senere på Gran Turismo World Series i Berlin 20. september.

Opel hører nå hjemme i den store Stellantis-gruppen, og de har laget seg flere nye plattformer som skal stå bak en rekke elbiler i diverse størrelser og fasonger. 

GSE-visjonen er satt sammen på STLA Small-plattformen, og med en lav og bred profil viser den en ny teknisk tolkning av Opels «Bold & Pure»-designfilosofi, forklarer tyskerne. 

Her er det også noe som heter Opel Compass som kommer med lysende vertikale og horisontale elementer, og dette skal fungerer som en visuell ryggsøyle både foran og bak.

Det er også tatt en rekke sportslige grep på utsiden. Konseptet har avanserte aero-løsninger som aktiv diffusor, aktiv spoiler, aero-blade skjermbreddere og spesialutviklede hjul, og alt dette skal ifølge det tyske merket sikre både stabilitet og effektivitet i høye hastigheter.

En viktig ting med sportsbiler er vekten, noe som er en utfordring med elbiler som er utstyrt med store og tunge batterier. Og stort er også batteriet til denne GSE-utgaven, den lyder på hele 82 kWh, likevel er matchvekten nede i svært imponerende 1.170 kilo. Her har altså Opel kun brukt lette materialer.

Også på innsiden har Opel slanket denne elektriske raketten, inkludert rattet, for det er ganske slankt slik at føreren har fritt utsyn til HUD-projeksjon, og her er det også en hengende lettvekts racingstol med seks-punkts seler og lysende tekstiler som varsler om kjøretøy i blindsone, melder Opel.

Og nei, ingen skjermer som distraherer – alt er designet for maksimal fokus.

Dette er altså et imponerende konsept, og i god Opel-tradisjon. Allerede i 1965 kom de med konseptet Experimental GT, en Corvette-lignende sak vist fram under en viktig tysk messe den gang – Frankfurt Motor Show. 

Dagens konsept finner altså veien til den viktige IAA i München og Playstation, og skal vise vei for framtidige elektriske GSE-utgaver. Vi venter selvsagt spent på fortsettelsen.

Les også:

Hva tenker du

Les også