De fleste husker med skrekk og gru kaoset som oppsto da Oslo tok i bruk elektriske busser, men dette setter selvsagt ikke en stopper for utrullingen av utslippsfrie busser i byene.
Grunnen til kaoset i hovedstaden var den nordiske vinteren som disse ikke taklet, og den kan jo Scania alt om.
Så når det svenske lastebilmerket kaster seg på den elektriske bussbølgen bør disse iallfall takle den norske vinteren, og mer eksakt skal Scania levere sine første elektriske by- og forstadsbusser til Tide Buss sommeren 2026.
Dette blir de første elektriske Scania-bussene i Norge.
Svenskene har bygd både chassis og drivlinje for de 41 bussene som får Tide Buss som operatør, mens karosseriet er alt annet en svensk – de kommer fra samarbeidsparter Higer som hører hjemme i Kina.

Alle bussene er 2-akslede by- og forstadsbusser på 12,2 meter med 39 faste sitteplasser i tillegg til tre klappseter og ståplasser, opplyser Scania. Alle har samme konfigurasjon og har doble dører både foran ved føreren og på midten av bussen.
– Vi er glade for å kunne levere de første elektriske Scania-bussene i Norge, og for å ha signerte avtaler med Tide Buss om både levering av disse bussene og service- og vedlikehold av disse, sier Jon Eystein Lund, salgsdirektør i Norsk Scania.
Bussene er utstyrt med et drivsystem hvor elmotoren har en effekt på 230 kW/313 hk, og her er det er en 2-trinns girkasse. Batteripakken er av den svære varianten, for her er det fem slike moduler, en i bussen og fire på taket, som totalt rommer 520 kWh.
Scania har samarbeidet med Higer i flere tiår, og sistnevnte produserer også karosseriet til den populære tur- og langrutebussen Scania Touring som har vært i det norske markedet i lang tid. De nye by- og forstadsbussene heter for øvrig Scania Fencer F1.

Drivlinjen med elmotor, girkasse og batterier, sammen med alle styresystemer til bussene, kommer altså fra Scania selv.
Tide Buss stakk av med anbudet om å drive kollektivtrafikken i Vestfold fra neste sommer og 10 år fremover, og er det største anbudet denne operatøren har vunnet. Totalt skal det produsere 11,2 millioner kilometer i løpet av denne perioden.
Verdien på kontrakten mellom Vestfold Kollektivtrafikk (VKT) og Tide har ifølge Scania en verdi på rundt 7 milliarder kroner, og skal inkluderer rundt 235 elektriske busser og 420 ansatte.
Bussene som Scania skal levere til anbudet, vil få service og vedlikehold hos Scania Borgeskogen, opplyser svenskene.
Les også: