De fleste husker med skrekk og gru kaoset som oppsto da Oslo tok i bruk elektriske busser, men dette setter selvsagt ikke en stopper for utrullingen av utslippsfrie busser i byene.
Grunnen til kaoset i hovedstaden var den nordiske vinteren som disse ikke taklet, og den kan jo Scania alt om.
Alle bussene er 2-akslede by- og forstadsbusser på 12,2 meter med 39 faste sitteplasser i tillegg til tre klappseter og ståplasser, opplyser Scania. Alle har samme konfigurasjon og har doble dører både foran ved føreren og på midten av bussen.
– Vi er glade for å kunne levere de første elektriske Scania-bussene i Norge, og for å ha signerte avtaler med Tide Buss om både levering av disse bussene og service- og vedlikehold av disse, sier Jon Eystein Lund, salgsdirektør i Norsk Scania.
Drivlinjen med elmotor, girkasse og batterier, sammen med alle styresystemer til bussene, kommer altså fra Scania selv.
Tide Buss stakk av med anbudet om å drive kollektivtrafikken i Vestfold fra neste sommer og 10 år fremover, og er det største anbudet denne operatøren har vunnet. Totalt skal det produsere 11,2 millioner kilometer i løpet av denne perioden.
Verdien på kontrakten mellom Vestfold Kollektivtrafikk (VKT) og Tide har ifølge Scania en verdi på rundt 7 milliarder kroner, og skal inkluderer rundt 235 elektriske busser og 420 ansatte.
- Bompenger kan knekke økonomien til svært mange
- Nordmenn har fått øyne opp for Nios batteribytter
- Slik ferdes barna trygt rundt lastebilen