Det går unna med batteribyttene til Nio, som altså kan lokke med dette i tillegg til den vanlige og langt tregere hurtigladingen.
Det er bare tre år siden det kinesiske merket åpnet sin første europeiske batteibytte-stasjon, og det skjedde selvsagt i Norge. Mer eksakt i Lier mellom Oslo og Drammen.
Det tok drøye tre måneder på å nå 1.000 batteribytter, men deretter ble det mer fart på den smarte løsningen. Her kan man altså få et fulladet batteri på bare tre minutter, like raskt som man bruker på å fylle bensintanken.
10.000 batteribytter ble rundet under ett år etter, og i november i fjor kom den første store milepælen – Nio rundet 100.000 europeiske batteribytter.
Nå, anført av bytteglade nordmenn og kun ni måneder senere, har de doblet dette.
– Dette er en milepæl vi er stolte av, sier An Ho, Daglig leder for Nio i Norge.
– 200 000 batteribytter er ikke bare et tall, det er et bevis på at fleksibilitet og trygghet i hverdagen er viktig for europeiske elbilkunder. At Oslo Bryn topper listen, viser at Norge fortsatt er i front på den elektriske utviklingen.

For ja, hovedstaden leder an, og stasjonen på Bryn leder altså an i Europa. Totalt er det nå hele 20 byttestasjoner i Norge, og statistikken viser at det hittil i 2025 har blitt gjennomført 40.310 batteribytter. I hele fjor ble det gjort 33.173 batteribytter i Norge
Totalt er det nå 60 batteribytte-stasjoner fordelt på seks europeiske land, og Nio Norge sier at enkelte kunder faktisk har besøkt mer enn 25 ulike stasjoner.
Så nei, norske Nio-kunder er ikke redd for å ta sine elbiler på skikkelige langturer.
– For mange av våre brukere handler dette om valgfrihet, sier Ho.
– De kan lade som vanlig, bytte batteri på tre minutter eller oppgradere til et større batteri i perioder med behov. Denne fleksibiliteten gjør at flere føler seg trygge på at elbilen fungerer i alle situasjoner.
I snitt utføres det i dag ett batteribytte hvert 2,84 minutt i Europa, og totalt har stasjonene levert over 11 millioner kilowattimer til brukerne.
– At Nios europeiske reise startet i Norge er ikke tilfeldig, sier Ho.
– Norske elbilbrukere er nysgjerrige, kunnskapsrike og fremoverlente. De driver oss til å utvikle enda bedre løsninger, og de viser hele Europa hvordan fremtidens elbilbruk kan se ut.
Les også: