Nio er kjent for sine luksuriøse og ganske store biler, og ES8 er for eksempel en bil som strekker seg over fem meter i lengden. Selv den korteste her hjemme, ET5, er nærmere 4,8 meter lang.
Det betyr at de går glipp av den største kundemassen, de som kjøper biler i de tre korteste segmentene. Løsningen er rett og slett et nytt merke for slike biler, og det heter Firefly.
Det nye undermerket skal nå innta Europa, og først ute er Norge og Nederland, og her er første er en fire meter lang elbil som er teknologisk utviklet i Tyskland og Storbritannia i tillegg til på hjemmebane i Shanghai.
Bilen står ikke så veldig mye tilbake for Nio-bilene når det kommer til teknologi og komfort, og har også et bagasjerom på 404 liter, en frunk og et batteri på 41,2 kWh som åpner for 330 kilometer rekkevidde og 100 kW lading.
Siden dette er en elbil laget litt mer for bykjøring kan vi også nevne by-rekkevidden, og den er oppgitt til 470 kilometer.
Og Firefly har ganske dårlig tid. Det ble nemlig klart at det nye merket kommer til Norge så sent som i april, og allerede nå er den aller første bilen levert til en kunde.
Det skjedde over i Stavanger, og den norske Nio-sjefen, An Ho, tok turen over fjellet slik at han personlig kunne overrekke nøklene til den historiske første Firefly-eieren.

– Vi har opplevd svært god respons på Firefly både fra presse og publikum, og dette bekrefter at modellen treffer behovene til mange norske bilkjøpere, sier Ho, som er daglig leder i Nio Norway.
– Vi gleder oss til å levere flere firefly fremover.
Den nye eieren, Christine, sier at hun valgte Firefly på grunn av bilens kombinasjon av sikkerhet, design og kjøreegenskaper.
– Jeg bruker bilen mest i bymiljøet, og Firefly passer perfekt til mine behov. At den i tillegg scorer høyt på sikkerhet og hadde et pent, helhetlig design var avgjørende for valget, forteller hun.

Gjennom Firefly skal altså Nio også satse på urbane, kompakte elbiler, og sier at de her har fokus på kvalitet, avansert teknologi og høy sikkerhet.
Den første starter med utgaven Select har en startpris på 279.900 kroner, og det betyr at den treffer noen helt andre kunder enn modermerket Nio. Og kan også bli en lei rival for merkene som satser på de rimeligere elbilene.
– Med Firefly har tanken vært å levere en bil som kan konkurrere med langt dyrere merker på plass, kvalitet og funksjonalitet. Det har vi fått til, sier An Ho.
Nio er et ganske ferskt merke som startet opp så sent som i 2014, og har et spesielt forhold til Norge. For da de bestemte seg for å satse globalt var det nemlig Oslo som ble første destinasjon, og de var på plass i den norske hovedstaden i 2021.
Nio satser også på batteribytter som et alternativ til hurtiglading, og har så langt satt opp 20 byttestasjoner rundt om i Norge. Her kan du altså få «full tank» like raskt som du fyller opp bensintanken, på rundt tre minutter.
Det var den ganske store ES8 som banet vei for merket, men i dag er Nio på plass her hjemme med en rekke modeller, inkludert i ET7, EL7, ET5, ET5 Touring, EL6 og EL8.
Og nå har de altså også et nytt merke på plass, lillesøster i denne familien – Firefly.
Les også: