Uten at vi har faktasjekket, vi er ganske sikre på at Bugatti helt siden Ettore Bugattis tid har tilbydd litt skreddersydde biler. Dette har nemlig alltid vært et luksusmerke, og betaler kundene, så ja, da innfrir man de fleste ønskene.
Men det er forskjell på litt skreddersydd og unike biler, og det er det siste Bugatti nå skal lage med det nye tilbudet kalt Bugatti Programme Solitaire. De utvider altså dagens skreddersydde tilbud kalt Bugatti Sur Mesure, og her tar det franske merket ting helt ut.
– Program Solitaire lar oss autentisk utforske kundenes unike visjoner, noe som gir oss mer fleksibilitet til å utforske ulike tolkninger av veletablerte Bugatti-designelementer, forklarer administrerende direktør Hendrik Malinowski.
– I en one-of-one-modell har vi mye mer frihet i å nytolke hva en Bugatti er, samtidig som vi opprettholder den samme absolutte dedikasjonen til perfeksjon i hver minste detalj. Det vil ikke være noen kompromisser når det gjelder ytelse, kvalitet eller design. Hver dyrebare Solitaire vil være unik og uovertruffen, og tilby et nivå av oppmerksomhet på detaljer som ikke finnes i selv de mest eksklusive bilkreasjonene.
Bugatti går altså tilbake til røttene som en såkalt karosseribygger, en tradisjon som blomstret tidlig på 1900-tallet da de vakreste bilkarosseriene ble skapt gjennom samarbeid mellom bilprodusenter og spesialiserte karosseribyggere.
– Båndet mellom Ettore og Brouillard var dypt spesielt. Han så i Brouillard et speilbilde av sine egne kreasjoner; kurvene på hestens kropp, de muskuløse flankene, de perfekte proporsjonene – alt dette var elementer han prøvde å fange i stålet og aluminiumet i bilene sine, sier designdirektør Frank Heyl.
– Så her avstår estetikken til denne bilen fra skarpe linjer til fordel for mer refleksjonsbaserte overflater som etterligner en slags atletisk muskel, som en trent hest. Den er sterkt fokusert på skulpturelle overflater og organiske former, som visjonen av en sene under huden. Enorm kraft og kompleksitet, skjult av et slør av verdig enkelhet.
Den første helt skreddersydde bilen er ifølge Bugatti inspirert av kunsten, og har et forhold mellom elementene som skal skape en visuell appell. Her er det blant annet en nedre halvdel gjengitt i mørke toner som visuelt kobler seg til bilens skygge, og selve fargen bør iallfall skape oppsikt.
Les også:
- Elektrisk satsting tok endelig av
- Transit 60 år – her er de imponerende tallene
- Her viser ministeren fram den første flyladeren